Content manager bij Red Banana • Social media & advertising • Inhakers en woordgrappen • Voetbal • Reizen • Sneakers • Nog meer standaard bio-dingen • Kent vriendin via Tinder
Een webshop beginnen is één. Bezoek genereren is een heel ander verhaal. Je kunt op verschillende manieren bezoek naar je webshop krijgen. Zo kun je bijvoorbeeld gebruik maken van Google Ads of Facebook advertising inzetten om snel het verkeer op gang te krijgen. Maar op de lange termijn wil je ook graag dat jouw webshop goed gevonden wordt in zoekmachines, zoals Google. Wij vertellen je daarom graag meer over de verschillende soorten SEO-content voor jouw webshop en waarom het belangrijk is om hiermee aan de slag te gaan.
Categorie- en productteksten
De pagina’s waar we jouw producten uit een bepaalde categorie terugvinden, noemen we een categoriepagina. Deze pagina bevat dus een overzicht van alle producten uit die categorie. Neem bijvoorbeeld heren sneakers, kantoorartikelen of kattenspeeltjes. De pagina waar je vervolgens alle specifieke informatie over het product vindt en het product kunt bestellen, heet een productpagina.
Het liefst wil je dat mensen die op zoek zijn naar producten uit een categorie, jouw webshop bezoeken. Die kans kun je vergroten door categorie- en productteksten toe te voegen aan de categorie- en productpagina’s. Afhankelijk van jouw webshop platform, wordt een categorietekst meestal onder de producten weergegeven, waardoor het grootste deel van de bezoekers de tekst niet eens ziet. Een categorie tekst schrijf je dan ook niet enkel voor de bezoeker, maar ook voor Google.
Vergis je echter niet in het feit dat SEO-content al lang niet meer statisch en saai hoeft te zijn. Het is belangrijk om een gedegen zoekwoordenonderzoek uit te voeren voordat je begint met schrijven, zodat je weet op welke termen gebruikers zoeken. Deze zoektermen kun je vervolgens verwerken in titels, (sub)koppen en de tekst zelf. In combinatie met interne linkbuilding naar andere categorieën en producten en door het continue optimaliseren van de teksten, zal jouw categorie tekst en/of producttekst autoriteit opbouwen op de betreffende termen.
Waarom je direct moet beginnen met bloggen
Steeds meer bedrijven en particulieren zien de waarde van bloggen in. Dat is maar goed ook, want met bloggen kun je niet alleen een verhaal vertellen, maar het is ook nog eens goed voor jouw Google ranking. Maar webshops blijven hierin nog achter. En dat is gek, want in een blog kun je juist nog meer informatie kwijt over jouw producten en je kunt ook je autoriteit vergroten op product gerelateerde onderwerpen.
Een voorbeeld: Poezenbazen.nl is een webshop waar je alles kunt vinden voor jouw kat. Van een krabpaal tot kattenbrok. Logischerwijs bloggen de contentmakers van Poezenbazen veelal over de leukste kattenspeeltjes en over welke krabpaal je nodig hebt voor welk type poes. Maar Poezenbazen blogt ook over verschillende kattenrassen en kattenweetjes. Deze onderwerpen zijn misschien niet de eerste onderwerpen waar je aan zou denken als je doel is om producten te verkopen. Maar door te bloggen over deze product gerelateerde onderwerpen, heeft Poezenbazen wel autoriteit opgebouwd als het gaat om verschillende kattenrassen, tips over het kopen van een kitten en diverse kattenweetjes waar vaak op gezocht wordt.
Het resultaat? Diverse top 3 rankingen op zoekwoorden met een hoog zoekvolume. Dit zorgt voor een enorme boost aan verkeer naar de webshop. Alles over het Maine Coon kattenras, een kitten kopen en de leukste kattennamen lees je namelijk als eerst op Poezenbazen.nl. En hoe meer verkeer je genereert, des te groter de kans dat jouw webshop naamsbekendheid krijgt, autoriteit opbouwt en uiteindelijk gaat converteren.
Basistips voor het schrijven van SEO-content
Om je op weg te helpen, geven we je een aantal basistips om mee aan de slag te gaan wanneer je zelf teksten gaat schrijven voor de verschillende pagina’s op jouw webshop. Als je een categorie- of producttekst gaat schrijven, houd dan rekening met onderstaande punten:
- Voer een zoekwoorden onderzoek uit en schrijf de basis van je tekst vanuit dat ene zoekwoord of een longtail zoekterm van maximaal drie woorden. Denk bijvoorbeeld aan sokken, heren sokken, of heren sokken zomer.
- Gebruik minimaal 400 woorden. De lengte van de tekst heeft invloed op hoe waardevol Google jouw tekst acht. Gebruik daarom minimaal 400 woorden. Een maximum is er niet. Je kunt daarom volledig losgaan en houd je vooral niet in om alle producten, productvoordelen etc. uitgebreid te benoemen. De meeste teksten hebben 400 tot 800 woorden.
- Gebruik tussenkoppen en alinea’s. Op die manier kun je de tekst beter indelen en kun je zoektermen implementeren in de koppen en alinea’s. Zo begrijpen zowel de gebruiker als Google beter waar hij of zij moet zijn met betrekking tot een bepaald onderwerp.
- Voeg interne links toe. Het helpt als je links naar relevante producten en/of categorieën toevoegt aan de tekst. Daarmee kan Google namelijk ook verbanden leggen tussen de verschillende producten en categorieën.
- Gluren bij de buren. Als je even niet goed weet hoe je een tekst moet schrijven, kijk dan gewoon even bij concurrenten. Wat zorgt ervoor dat zij goed ranken. Welke zoektermen gebruiken zij bijvoorbeeld in hun tekst en koppen en zijn dat zoektermen waar jij ook graag op wilt scoren? Om te kunnen concurreren in de zoekresultaten is het juist belangrijk om de concurrenten goed in de gaten te houden.
Zelf aan de slag of hulp nodig?
Uiteraard zijn er nog tal van andere tips en trucs om met content en webteksten te kunnen scoren op Google, zodat jouw webshop beter gevonden wordt. Onze online partner Red Banana heeft al meer dan 10 jaar ervaring met webshops. Van het volledig custom ontwikkelen van een Lightspeed webshop tot contentmarketing om een webshop helemaal SEO-proof te maken. Zij beschikken over de juiste kennis en tools om het maximale te halen uit jouw webshop, zoals bij de bovengenoemde Poezenbazen case. Heb je hulp nodig met het optimaliseren van jouw webshop content? Neem dan contact op met de professionals!