Het Noorse FAST Search heeft een curieus nieuw advertentieplatform gelanceerd: AdMomentum, een “revenue machine” volgens het persbericht.
Het lijkt er hiermee op dat FAST openlijk de aanval inzet op AdSense, een nobel plan met een beperkte kans van slagen. Als belangrijkste argument noemt FAST de afhankelijkheid van zowel adverteerders als publishers van Google – met dit systeem zou dat verleden tijd zijn, zo wil het persbericht ons doen geloven.
“There ís no question that search technology and performance advertising have dramatically transformed the world of publishing, but for many publishers the transformation has not paid off as well as it should“, aldus John M. Lervik, CEO van FAST. Nu valt het niet te ontkennen dat hij daar een punt heeft, echter is wel de vraag hoe realistisch de bewering is – Google heeft een makkelijke manier gefaciliteerd voor publishers om te kapitaliseren op hun content. Dat de faciliterende partij dus een ‘piece of the pie’ neemt is niet vreemd. En FAST werkt ook niet gratis naar ik aanneem .
Het systeem wordt de markt ingeslingerd als een ‘private labelled AdSense platform’. Het idee vind ik goed. Over de uitvoering heb ik zo mijn twijfels, aangezien het een redelijk hoge mate van kennis vraagt en publishers ongetwijfeld koudwatervrees hebben als het gaat om het overboord gooien van ‘oude vertrouwde’ methoden van contentkapitalisatie. Immers, met AdSense leg je ook geen windeieren.
“Contextual advertising continues to drive the advertising economy, and publishers everywhere are looking for ways to deliver more qualified leads to their advertisers“, said Stephen Baker, CEO of Search at Reed Business. Leuk verhaal, maar hij schiet hier niet in de roos. Gaat het niet om de verondersteld verstikkende werking van het Google-monopoly, eerder dan de relevantie van de contextuele advertenties?
Op de website van FAST schijnen ze het rustig aan te doen. Een zoekopdracht op ‘AdMomentum’ levert Yahoo! Panama als eerste resultaat op, binnen de corporate site van FAST. Zijn zoekmachines in staat Freudiaanse resultaten weer te geven? Sure looks like it… Het domein admomentum.com is een AdSense farm – en meer dan een persberichtje op FAST website krijgen we niet te zien.
De website van FAST zegt: “Merely satisfying our customers is not enough. We must delight them“. Goed streven, maar als ze een serieuze poging willen doen de hegemonie van Google omver te werpen mogen ze wel iets agressiever uit de hoek komen. Het persbericht doet het voorkomen alsof ze met een zware lawinepijl Google omver willen schieten. Maar, zoals ze het nu doen is het eerder een gillende keukenmeid, die snel uitgefloten zal zijn.