Het was leuk gisteren bij ’t Seminar Search Marketing en Webanalytics in Loosdrecht! Een middag vol trends en ontwikkelingen in search marketing en webanalytics met een paar belangrijke boodschappen:
Jungle Rating startte de middag en ging o.a. in op ’t effect van geintegreerde communicatiekanalen en de verandering in klant-benadering die van organisaties gevraagd wordt. Doelgroepen versnipperen over meerdere kanalen met internet als olie van ’t geheel.
Strategieen laten zich daarom niet makkelijk bepalen vanuit de marketingafdeling, maar moeten ontstaan op directieniveau, en in de hele organisatie voelbaar zijn. Klein probleempje daarbij is dat er nog te veel ‘grijze pakken’ op ’t pluche zitten..
..en die begrijpen vaak nog niet dat web-marketing een geintegreerd proces is, ‘driven by result’…
Vermakelijk werd ’t met Mike Grehan, oprichter van Smart Interactive en bekend van Search Engine Marketing Book. Mike had het over de ‘history of search’ tot de inverted index theory, om uit te komen op simpele optimalisatietips, reputation-building en linkbuilding. Hij zette velen aan ’t denken door vragen die je voor jezelf ook maar ‘ns moet beantwoorden als “Geef nou eens 10 redenen waarom jou site op nr. 1 bij Google moet staan?”. Kenmerkend antwoord daarop gaf een grote Canadese leenboer ‘um ooit: ‘Because I lent the biggest amount of money of all’..zei hij. Zijn klanten spreken alleen een andere taal: they ‘borrow money’… Hij verduidelijkte ook begrippen als meta-tags en PageRank en hamerde op het belang van kwalitatieve, originele content. Daar komt uiteindelijk alles weer op terug.
Namens Checkit maakte Rogier Croes de boel weer heel concreet. Een crossmediale case van Checkit voor Nationale Nederlanden liet zien hoe radio en search het aantal bezoekers van NN flink vergrootte door kruisbestuiving. Een case van Checkit voor TomTom toonde hoe demographic-search op dit moment kan worden ingezet om nog relevanter te kunnen targeten. Niet alleen met goed geanalyseerde keywords, maar ook met nog meer kennis vooraf over de doelgroep voor wie je adverteert, zoals met Adlab kan.
Wat je daar dan mee kunt, werd mooi ingevuld door Moniforce. Het volgen van je klant ‘over de kanalen heen’ is waar je behoefte aan zou moeten hebben, en waar Webanalytics een antwoord op heeft. Het afleiden van online intelligence uit de analyse van webtraffic stuur je door vooraf opgestelde doelen.
Uit nieuwe bezoekers zijn zo ‘herbezoekers’ te filteren en daaruit weer geidentificeerde bezoekers. En uit nieuwe klanten, haal je terugkerende klanten en waardevolle klanten, die vervolgens weer beter te segmenteren zijn. Eigenlijk is ’t een vicueuze cirkel: meer relevantie verbetert de mogelijkheid tot interactie en dat stelt je weer in staat tot ’t ontwikkelen van een intensere relatie met je klant. Leer je daaruit, dan wordt je weer relevanter, verhoogt dat de interactie en…verbetert dat je relatie. Het lijkt wel relatietherapie zo, ’t is wel genoeg..;)