De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Google’s deal met Youtube is al veelbesproken, en terecht, want hij is supersterk. De manier waarop Google het overnamebedrag van $1,65 miljard gaat ’terugverdienen’ (remember, er is in aandelen betaald..) is nog een beetje gissen. Een paar scenario’s komen in me op. De plaatsing van korte ad’s vóór de content zelf zou kunnen, maar er zijn betere…
Google zou adverteerders binnen het AdWords platform kunnen laten kiezen welke video’s ze willen sponsoren en welke niet. Bijvoorbeeld door hen de keuze te geven om op land, taal, producttype, brand, publisher of wat dan ook, te selecteren. Een adverteerder kun je zo ook alleen binnen de categorie top rated laten adverteren. Heel interessant, want die hebben een hoog share-gehalte, en gaan vaak in rap tempo over het net.
Of alleen op viral’s. Een bezwaar; je krijgt dan ad’s voor viral’s (ook halve ad’s natuurlijk..). Een dagelijks wisselende Featured Video’s of Youtube Top 100 zou daar geschikt voor zijn. En zo blijven er ook een hele hoop over (in de long-tail..), die niet gesponsored zijn..
Er kan ook gevarieerd worden tussen verschillende typen tags. Zo geef je een adverteerder bijvoorbeeld ‘golden tags’ die 3x zwaarder ranken dan de gewone user tags. Het algoritme pas je aan door sponsored results in te voegen in de organic results (wel alleen binnen de directory video), waardoor de sponsored video’s er ‘relevanter’ uitkomen. Meer een Yahoo-manier misschien dan iets voor Google, maar toch, ’t zou kunnen. Nadeel voor dit model is wel dat er op Youtube inmiddels ’n hele hoop keyword spam staat die dit model wat moeilijker maakt…Bekijk deze video maar ‘ns, en klik dan op de ‘More-button’ aan de rechterkant…
Een hele mooie zou daarom zijn om de originele uploaders op Youtube te laten delen in hun content-plaatsing via hun publisher ID. Op DC jatten we ook wel eens een video’tje van Youtube waarvan wij denken…interessant! Wanneer je de originele uploader z’n publisher ID in de code van de video laat invoegen, en hij die daarna ook in een AdSense-format kan gieten op zijn eigen blog, heb je een model. Voor adverteerders bijzonder aantrekkelijk om te adverteren op een (viral) video die zich rap over het net verspreidt, èn, heel belangrijk, waarbij je boodschap ook gezien wordt. Afhankelijk van het aantal keer dat de video ge-shared wordt wordt er afgerekend. Voor (re)publishers levert dat via AdSense geld op, Google verdient door de populairste video’s (uit de kop van de long tail..) op grotere schaal te laten delen met de commuity.
Google test natuurlijk al een tijdje met allerlei formats in AdSense en Adwords. Eerst met plaatjes, maar later kwam daar video bij. Lijkt precies te passen!
Verder lezen over Dutchcowboys
Online22.02.2022
Inflatie is torenhoog: is het slim om te beleggen in crypto’s?
Vacatures11.10.2018
Eenvoudig online vacatures plaatsen op DC Vacatures
advertorialNieuws24.07.2018
7 keer komkommernieuws van de bovenste plank
Online31.12.2017
De DC Yearly van 2017
Online31.12.2016
De DC Yearly van 2016
De 10 best gelezen artikelen op Dutchcowboys van 2016!Vacatures29.05.2016
Schrijf je in voor de DC Vacatures nieuwsbrief!
Online25.05.2016
DC Deals: Relevante aanbiedingen met flinke korting via Dutchcowboys
Vacatures29.01.2016
DutchCowboys lanceert nieuw platform voor vacatures: DC Vacatures
Verder lezen over Google
Artificial Intelligence30.10.2024
Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Artificial Intelligence09.10.2024
AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs
Mobile08.10.2024
Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht
Mobile07.10.2024
Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen
Artificial Intelligence03.10.2024
Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live
Mobile01.10.2024
Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels
Search25.09.2024
Google introduceert een speelse doodle met popcorn
Verder lezen over Weblog
Online24.10.2024
Je kunt geld verdienen met je WordPress-blog met betaalmuur
Online30.09.2024
WordPress heeft problemen: dit is wat je ervan merkt
Online19.09.2023
WordPress maakt een grote sprong: linkt nu met Mastodon
But first, fediverse.Social Media02.05.2023
WordPress-gebruiker? Je kunt je posts niet meer tweeten
Search13.03.2023
Zo maak je een succesvolle SEO-proof contentstrategie in 2023
Online01.06.2021
Wix lanceert tool om het web voor iedereen toegankelijk te maken
Search24.09.2020
Core Web Vitals update: dit moet je weten!
DC Business31.07.2020