18.09.2006
Search

User Driven Search

By: Eduard Blacquière

BlogSearch
1158523486searchmob-logo.jpg
1158523486searchmob-logo.jpg

User Generated Content is geen nieuw begrip, YouTube, Flickr en MySpace zijn populaire voorbeelden, maar andere toepassingen ervan zijn wel nieuw. User Driven Search is daar één van.

Schrijver, journalist en consultant John Batelle heeft afgelopen week op zijn SearchBlog, die hij startte voor zijn boek The Search (kan ik zeker aanbevelen!), een nieuw onderdeel toegevoegd: SearchMob. John Batelle maakt voor SearchMob gebruik van de open source software Pligg.

Dit voorbeeld van User Driven Search laat bezoekers de relevantie van de zoekresultaten bepalen door te stemmen. De zoekresultaten bevatten artikelen die door de bezoekers zelf zijn gepost. Ook kan er gereageerd en/of gediscussieerd worden. Dit idee zien we ook bij Digg, Reddit, en Newsvine (allemaal overigens bedrijven van Federated Media (FM)). De bezoekers die zoeken via deze websites, krijgen zoekresultaten geserveerd op basis van een combinatie van (keyword)relevantie en het aantal stemmen.

Wordt User Driven Search of User Driven Content dè manier voor content creatie en distributie van de toekomst? Ik weet het niet, maar ik acht het zeker niet onrealistisch. Ik weet wel dat de eindgebruikers steeds meer controle hebben over welke content ze tot zich nemen, genereren en verspreiden, maar gaat het de algoritmes van de zoekgiganten en andere contenverzamelaars verslaan?

Ik denk het niet, maar een discussie op webmaster world (aan de hand van een rapport van Nielsen/NetRatings) laat in ieder geval zien dat User Generated Content hot is. Ook op de Emerce eDay kwam het onderwerp uitgebreid aan bod. Wat mij betreft een goede discussie waard…

Share this post