07.03.2006
Search

‘Defensive branding’ bij negatieve publiciteit?

By: Redactie Dutchcowboys

BlogSearch
1141742478sneeuwbal.jpg
1141742478sneeuwbal.jpg

Op zoektermen als ‘rechtzaak Ahold’, ‘fraude Ahold’, ‘claim tegen Ahold’ en ‘Cees van der Hoeven’, komen de verhalen van de gedupeerden van Ahold’s fraudeschandaal uit 2003 als eerste naar boven; logisch ook. Maar, moet Ahold daar niet letterlijk en figuurlijk BOVEN staan…?

De rechtzaak tegen de fraude bij Ahold is gisteren van start gegaan. Ahold was, met name het laatste jaar, weer positief in het nieuws. De door Ahold gecreëerde supermarktoorlog is glansrijk gewonnen, en er werden zelfs weer overnames gedaan.

Deze week wordt de supermarkt weer herinnerd aan de fraudezaak in de rechtzaal. Daarom vroeg ik me af wat het bedrijf doet aan ‘defensive branding’. Online, voor alle duidelijkheid….

Marketeers zijn bedreven in de verspreiding van positief nieuws, maar wordt er ook geanticipeerd op negatief nieuws? In het geval van Ahold is het antwoord wat mij betreft: niet genoeg. Weliswaar wordt er op de homepage van Ahold melding gemaakt van de lopende schikkingen (let ook op de pop-up tekst), en zijn er ook persberichten over de fraudezaak, maar voor een zoekmachinegebruiker is Ahold’s ‘verweer’ niet in beeld.

Komt dit nog na het vonnis? Is men zo schuldbewust dat de verdediging wordt opgeheven? Wordt er geprobeerd dit dood te zwijgen? Belemmert dit het juridische proces? Of is hier gewoon niet aan gedacht?

Schandalen trekken de aandacht, maar een antwoord van de ‘veroorzaker’ hierop ook. Presenteer die daarom ook. Nu is het een verhaal van ‘blijven zitten, en geschoren worden’. En juist online, bestaat het risico van een negatieve ‘viral campaign’. Dat dat niet leuk is, weet Buckler wel.

‘Defensive branding’, kan bijvoorbeeld door een SEA campagne. Door negatieve zoektermen te onderscheppen en bezoekers naar je site te leiden. 100%begrip zal het je niet opleveren, maar elke negatieve attitude die je kan verzachten, is al positief.

Toegegeven, het voorbeeld van Ahold is extreem. Maar anticipeer jij op klachten en negatief nieuws dat online over je product de ronde doet? Of zing je altijd je mooiste lied?….Lees meer over ‘defensive branding’ (onderaan pagina)

Share this post