De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Op zoektermen als ‘rechtzaak Ahold’, ‘fraude Ahold’, ‘claim tegen Ahold’ en ‘Cees van der Hoeven’, komen de verhalen van de gedupeerden van Ahold’s fraudeschandaal uit 2003 als eerste naar boven; logisch ook. Maar, moet Ahold daar niet letterlijk en figuurlijk BOVEN staan…?
De rechtzaak tegen de fraude bij Ahold is gisteren van start gegaan. Ahold was, met name het laatste jaar, weer positief in het nieuws. De door Ahold gecreëerde supermarktoorlog is glansrijk gewonnen, en er werden zelfs weer overnames gedaan.
Deze week wordt de supermarkt weer herinnerd aan de fraudezaak in de rechtzaal. Daarom vroeg ik me af wat het bedrijf doet aan ‘defensive branding’. Online, voor alle duidelijkheid….
Marketeers zijn bedreven in de verspreiding van positief nieuws, maar wordt er ook geanticipeerd op negatief nieuws? In het geval van Ahold is het antwoord wat mij betreft: niet genoeg. Weliswaar wordt er op de homepage van Ahold melding gemaakt van de lopende schikkingen (let ook op de pop-up tekst), en zijn er ook persberichten over de fraudezaak, maar voor een zoekmachinegebruiker is Ahold’s ‘verweer’ niet in beeld.
Komt dit nog na het vonnis? Is men zo schuldbewust dat de verdediging wordt opgeheven? Wordt er geprobeerd dit dood te zwijgen? Belemmert dit het juridische proces? Of is hier gewoon niet aan gedacht?
Schandalen trekken de aandacht, maar een antwoord van de ‘veroorzaker’ hierop ook. Presenteer die daarom ook. Nu is het een verhaal van ‘blijven zitten, en geschoren worden’. En juist online, bestaat het risico van een negatieve ‘viral campaign’. Dat dat niet leuk is, weet Buckler wel.
‘Defensive branding’, kan bijvoorbeeld door een SEA campagne. Door negatieve zoektermen te onderscheppen en bezoekers naar je site te leiden. 100%begrip zal het je niet opleveren, maar elke negatieve attitude die je kan verzachten, is al positief.
Toegegeven, het voorbeeld van Ahold is extreem. Maar anticipeer jij op klachten en negatief nieuws dat online over je product de ronde doet? Of zing je altijd je mooiste lied?….Lees meer over ‘defensive branding’ (onderaan pagina)
Verder lezen over Mac
Gadgets30.10.2024
Apple geeft de Mac mini een heel ander uiterlijk
Gadgets25.10.2024
Apple kondigt volgende week nieuwe Macs aan
Mobile11.06.2024
Apple WWDC 2024: de 10 grootste aankondigingen
Gadgets24.01.2024
Apple Mac bestaat 40 jaar: en er is veel veranderd
Gadgets15.01.2024
Wat is een mini-PC en is het beter dan een gewone desktop?
Gadgets13.12.2023
Fix je iPhone of Mac gewoon zelf: Apple lanceert DIY in Nederland
Gadgets30.10.2023
Onze verwachtingen voor Apple’s Scary Fast-event vannacht
Gadgets06.09.2023
Chromebook-alternatief: Apple heeft goedkope MacBook in de maak
Verder lezen over Viral
Social Media17.11.2024
Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins
Social Media10.11.2024
Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder
Social Media03.11.2024
Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer
Social Media27.10.2024
Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral
Social Media20.10.2024
Deze Week Viral: sushi sandwich en logoloze Lidl
Social Media13.10.2024
Deze Week Viral: de Iron Throne, Hathaway zegt sorry en gierige kat
Social Media11.10.2024
8 grappige TikTok-accounts met Nederlandse comedy
Social Media29.09.2024
Deze Week Viral: triest Bridgerton-event en tenenkrommende Gen Z-taal
Verder lezen over Zoekmachine
Search01.11.2024
ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine
Marketing22.08.2024
HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie
Search06.08.2024
Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter
Search05.08.2024
5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert
Artificial Intelligence01.08.2024
SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie
Search30.07.2024
Chrome krijgt zijn eigen Circle to Search om snel te zoeken
Search26.06.2024
Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine
Marketing19.06.2024