De focus in SEM ligt op betaalde advertenties; direct resultaat omdat een toppositie te garanderen is wanneer je maar voldoende biedt. ‘Snelle resultaten’ passen ook goed in het huidige werkklimaat, maar realiseer je ook het volgende eens:
Populaire blogs trekken steeds meer advertenties aan, om redenen die we allemaal wel kennen. Maar blogs helpen je ook aan een blijvend betere positie in zoekmachines (de natuurlijke zoekresultaten). Google waardeert inkomende links namelijk hoog, zeker wanneer er frequent naar je gelinkt wordt.
Een blog als Dutch Cowboys, dat dagelijks flink wat nieuws brengt, krijgt ook dagelijks nieuwe, inkomende links. Anderen citeren je namelijk door een link te plaatsen. Zoekmachine-spiders zien dat jouw blog vaak wordt ‘gevoed’ met nieuwe content, en meer inbound-links krijgt; je stijgt hierdoor langzaam in de hiërarchie. Om die reden kan het ook handig zijn om je blog te integreren in je site: het blog geeft gouden voorzetten, je site kopt ze binnen.
Virals
Het zal er niet de bedoeling van zijn, maar wel mooi meegenomen is dat virale campagnes je search ranking ook verbeteren (als het virus goed om zich heen grijpt dan ;). Virals bevatten doorgaans weinig tekst in HTML, i.t.t. blogs, maar doordat mensen naar je linken levert ‘t je site veel extra traffic op. Puur op je inkomende links wordt je daarvoor gewaardeerd door zoekmachines.
Proef op de som
Een dag of 10 geleden plaatste ik een stukje over de webcam van het Holland Heineken House. Typ ‘holland heineken house’ eens in Google in. Ik vond m’n stukje terug op positie 5. Het Holland Heineken House zal nu langzaam uit het nieuws verdwijnen, daarom houd ik de komende tijd bij wat mijn ranking is. Ik ga ervan uit, dat wanneer er minder over gepost wordt, mijn positie best eens stabiel kan blijven.