In 2005 werden er drie onderzoeken verricht waarin de oogbewegingen van een bezoeker van een zoekpagina werden bekeken. Zoekresultaten bij zoekmachines zoals Google, MSN en Yahoo! werden onderzocht. Het blijkt dat bezoekers van deze sites de zoekresultaten op een bepaalde manier bekijken.
Onderzocht kan worden welke posities in een lijst met zoekresultaten de meeste aandacht trekken. Bovendien kan bekeken worden of bezoekers juist naar de natuurlijke resultaten kijken of ook aandacht schenken aan de betaalde advertenties. De vijf belangrijkste bevindingen van het recente onderzoek van MarketingSherpa zijn:
1 Korte concentratieperiode: 0,7 seconde Bezoekers lezen niet de hele pagina maar zoeken snel naar de meest interessante resultaten. Twee derde van de consumenten kijkt minder dan 1 seconde (0,7 seconde) naar een resultaat en dan wordt besloten of het interessant genoeg is om er verder naar te kijken.
2 Copywriting is belangrijk Omdat er nauwelijks een seconde naar het zoekresultaat gekeken wordt, is de keuze van woorden erg belangrijk. De beste tactieken zijn volgens MarketingSherpa onder andere het gebruik het zoekwoord in de titel, vet gedrukte woorden, hoofdlettergebruik, weergave van prijzen en telefoonnummers, en korte zinsnedes met zoekwoorden in plaats van lange zinnen.
3 Natuurlijke versus betaalde resultaten Het onderzoek wijst uit dat natuurlijke resultaten meer gezien worden en meer kliks genereren dan de betaalde advertenties. Steeds meer marketeers investeren dus ook een groter deel van het budget in optimalisatie van de website.
4 Meerdere vermeldingen op een pagina Gegevens over de oogbewegingen van bezoekers laten zien dat het effectief is om meerdere vermeldingen op een resultatenpagina te hebben. Bezoekers bekijken immers niet de hele pagina. Als de vermelding van je website overgeslagen wordt, krijg je geen tweede kans.
5 Shopping zoekmachines scoren in rechterkolom Bezoekers bekijken de verschillende zoekmachines op verschillende manieren. Bij de meeste zoekmachines wordt weinig aandacht geschonken aan de advertenties aan de rechterkant behalve bij shopping zoekmachines zoals Shopzilla en NexTag. Dit komt waarschijnlijk omdat deze bezoekers vaak in een verder stadium zijn wat betreft het kopen van een product en dus serieuzer kijken naar de zoekresultaten. via Searchcowboys
Verder lezen over Google
Artificial Intelligence30.10.2024
Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Artificial Intelligence09.10.2024
AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs
Mobile08.10.2024
Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht
Mobile07.10.2024
Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen
Artificial Intelligence03.10.2024
Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live
Mobile01.10.2024
Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels
Search25.09.2024
Google introduceert een speelse doodle met popcorn
Verder lezen over Mac
Gadgets30.10.2024
Apple geeft de Mac mini een heel ander uiterlijk
Gadgets25.10.2024
Apple kondigt volgende week nieuwe Macs aan
Mobile11.06.2024
Apple WWDC 2024: de 10 grootste aankondigingen
Gadgets24.01.2024
Apple Mac bestaat 40 jaar: en er is veel veranderd
Gadgets15.01.2024
Wat is een mini-PC en is het beter dan een gewone desktop?
Gadgets13.12.2023
Fix je iPhone of Mac gewoon zelf: Apple lanceert DIY in Nederland
Gadgets30.10.2023
Onze verwachtingen voor Apple’s Scary Fast-event vannacht
Gadgets06.09.2023
Chromebook-alternatief: Apple heeft goedkope MacBook in de maak
Verder lezen over Yahoo
Cybercrime14.12.2023
Gegevens op straat? Dit zijn de grootste datalekken ooit
Search06.04.2021
Yahoo trekt de stekker uit Yahoo Answers
Service sluit deuren op Star Wars DaySearch29.10.2020
Hoeveel bomen heeft Ecosia geplant?
Eco-vriendelijke zoekmachineTech in Asia20.11.2019
Yahoo! Japan en Line gaan fuseren
Online18.10.2019
Krijg jij nog 358 dollar van Yahoo?
Social Media14.08.2019
Tumblr wordt verkocht aan WordPress-eigenaar Automattic Inc.
Nieuws10.01.2017
Yahoo! wordt Altaba na overname door Verizon
CEO Marissa Mayer treedt afCybercrime23.09.2016