Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Met alle updates die Google en andere grote internetbedrijven doorvoeren, is het haast niet voor te stellen dat online marketeers niet continu bezig zijn met SEO. Hiermee bedoel ik niet alleen het optimaliseren van content, maar ook het optimaliseren van de totale gebruikerservaring van je website. Twijfel jij nog over de toegevoegde waarde van SEO? Check dan deze 6 redenen waarom je vandaag nog serieus met SEO aan de slag moet gaan!
1.Voor bezoekers van je website
Een fout die veel marketeers nog maken, is om SEO enkel te zien als methode om je site voor zoekmachines te optimaliseren. Dat terwijl SEO juist ook de website-ervaring voor mensen verbetert.
Het is niet (meer) zo dat de optimalisatie van je site voor Google en voor mensen elkaar bijten. Pakweg 20 jaar geleden was dit vaak nog wel het geval. Toen waren zoekmachines nog niet zo slim als nu. Zoekmachines zagen bijvoorbeeld nog niet dat mensen die op zoek waren naar een ‘vakantie in Ibiza’ dezelfde zoekintentie hadden als mensen die zochten op ‘Ibiza vakantie’. En dus werden SEO-teksten vol letterlijke keywordcombinaties en keywordvariaties geschreven die haast onleesbaar waren voor mensen. Dat werkte toen prima voor de ranking van je site of pagina, maar irriteerde gebruikers mateloos.
Tegenwoordig gaan zoekmachineoptimalisatie en optimalisatie van de gebruikerservaring van je site juist hand in hand. Zoekmachines worden steeds beter en slimmer, waardoor ze de zoekopdrachten van mensen steeds makkelijker kunnen beantwoorden. Het is zelfs Googles missie om alle informatie op de wereld universeel toegankelijk en bruikbaar te maken voor mensen.
Hierbij is het wel belangrijk dat je site volledig geoptimaliseerd is, zodat Google hem kan crawlen. Denk bijvoorbeeld aan een heldere meta-omschrijving op iedere pagina en duidelijke alt-tags bij afbeeldingen. Anders kan Google niet bepalen of je pagina antwoord geeft op de vraag van de gebruiker. SEO is dus heel belangrijk voor je websitebezoekers!
Bied jij het antwoord op de vragen van jouw potentiële klanten en is je site technisch helemaal geoptimaliseerd?
2.Voor zoekmachines als Google
Laat ik deze open deur maar gewoon intrappen: SEO doe je natuurlijk ook voor zoekmachines. Het is zelfs onderdeel van de naam: Search Engine Optimization oftewel zoekmachineoptimalisatie.
Het belang van zoekmachines hoef ik aan niemand meer uit te leggen. Het intypen van een zoekopdracht in een zoekmachine is verreweg de meestgebruikte online navigatiemethode in Nederland.
Meestal navigeren we via een specifieke zoekmachine, namelijk Google. Afhankelijk van het device, gebruikt 89% tot 99% van de Nederlandse internetgebruikers Google als zoekmachine.
Als Google jouw website niet kan vinden of niet goed kan crawlen, dan loop je een hoop potentiële bezoekers mis. Met SEO kun je ervoor zorgen dat je website goed gevonden wordt door Google en andere zoekmachines als Yahoo en Bing.
3.Om je traffic te verhogen
Wanneer je makkelijk gevonden wordt in Google en andere zoekmachines, is de kans groot dat ook het bezoek naar je website stijgt. Iedereen weet hoe belangrijk het is om tussen de zoekresultaten op de eerste pagina van Google te staan. Met de beperkte hoeveelheid zoekresultaten die je op het relatief kleine scherm van je smartphone te zien krijgt, is de positie op deze pagina minstens zo belangrijk.
Traffic werkt bovendien ook andersom: websites die veel traffic ontvangen, worden door Google als relevanter gezien. Dit draagt namelijk bij aan de autoriteit van je website of pagina en autoriteit is een belangrijke rankingfactor. Traffic is dus superbelangrijk voor zowel je bedrijf als Google!
4.Voor sales
Het uiteindelijke doel van SEO voor commerciële partijen is natuurlijk om de sales te verhogen. Dat kan direct door spullen te verkopen in een webshop.
Dat kan echter ook indirect wanneer bezoekers van je website veranderen naar leads. Bijvoorbeeld doordat bezoekers zich inschrijven voor een nieuwsbrief, hun gegevens achterlaten voor het downloaden van een whitepaper of rechtstreeks contact opnemen.
Door middel van SEO kun je je website zo inrichten dat bezoekers zo eenvoudig mogelijk een conversie kunnen doen. Een gebruiksvriendelijke website met een goede flow is immers cruciaal voor sales.
5.Om je site up-to-date te houden
SEO heeft onder sommigen nog steeds een beetje een nare bijsmaak. Zij zien SEO als een trukendoos om zoekmachines om de tuin te leiden. Onder deze groep is de uitspraak ‘SEO is dood’ ontstaan.
De tijd van link bombing en keywordstuffing is echter al lang verleden tijd. Dit soort ‘trucjes’ schaden je website anno 2018 meer dan dat ze goed doen.
Eén ding is zeker: het internet zal altijd blijven veranderen. Dit zorgt ervoor dat je altijd scherp moet blijven als je bovenaan in de zoekresultaten van Google wilt eindigen. Om deze reden zal er altijd behoefte zijn aan zoekmachinemarketing.
Door middel van SEO houd je jouw website up-to-date. Dit doe je door zowel de content op je website als de techniek achter je website continu te optimaliseren en te updaten. Alleen op die manier houd je jouw website nu en in de toekomst aantrekkelijk voor zowel zoekmachines als bezoekers.
6.Om je concurrenten voor te blijven
Door middel van SEO kun je jouw concurrenten voorblijven. Het analyseren en monitoren van de keywords van jouw concurrenten is hiervoor een goede methode.
Je kunt dan niet alleen in de gaten houden voor welke keywords concurrenten ranken en hoe ze dat doen, maar ook zien waar nog kansen liggen. Voor welke relevante keywords ranken zij bijvoorbeeld nog niet of wat zijn belangrijke keywords waar jouw site nog niet voor rankt, maar je concurrenten wel?
Waarom je vandaag nog met SEO aan de slag moet
Er zijn natuurlijk nog talloze redenen te bedenken om met SEO aan de slag te gaan. Zo kun je met SEO ook je naamsbekendheid vergroten bijvoorbeeld. Bovendien zijn SEO-inspanningen goed meetbaar, waardoor je kunt monitoren wat de resultaten zijn en kunt bijsturen waar nodig.
Accepteer dat je door alle updates en veranderingen je SEO-strategie continu zal moeten bijsturen. Voordeel hiervan is dat je nooit ‘te laat’ kunt beginnen aan SEO. Laat je dus door niemand aanpraten dat je die boot al gemist hebt.
Als SEO binnen jouw organisatie nog in de kinderschoenen staat, is dit wel het moment om er serieus mee aan de slag te gaan. Dit Chinese spreekwoord is eigenlijk perfect toepasbaar op SEO:
Dus kom maar door met die topper van een SEO-strategie! En met een goede SEO-strategie bedoel ik niet dat je nu een goede website bouwt en die op basis van een eenmalig keywordonderzoek vult met goede content. Was het maar zo eenvoudig.
SEO is een continu proces en resulteert in een website die altijd:
- Technisch perfect in elkaar zit
- Veilig is
- Een briljante gebruikerservaring biedt
- Kwalitatief hoogwaardige content biedt.
Alleen als je steeds aan deze punten blijft werken, weet je zeker dat je er alles aan doet om je concurrentie een stap voor te blijven. Aan de bak dus!
Verder lezen over Google
Artificial Intelligence30.10.2024
Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Artificial Intelligence09.10.2024
AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs
Mobile08.10.2024
Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht
Mobile07.10.2024
Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen
Artificial Intelligence03.10.2024
Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live
Mobile01.10.2024
Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels
Search25.09.2024
Google introduceert een speelse doodle met popcorn
Verder lezen over Online Marketing
Marketing11.11.2024
HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Marketing21.08.2024
HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA
Search13.08.2024
SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Search05.08.2024
5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert
Verder lezen over SEO
Marketing22.08.2024
HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie
Search13.08.2024
SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen
Search03.06.2024
Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek
Search28.05.2024
Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update
Search07.03.2024
SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine
DC Business18.12.2023
Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024
Search15.08.2023
Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent
Online21.05.2023
Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid
Verder lezen over Zoekmachine
Search01.11.2024
ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine
Marketing22.08.2024
HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie
Search06.08.2024
Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter
Search05.08.2024
5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert
Artificial Intelligence01.08.2024
SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie
Search30.07.2024
Chrome krijgt zijn eigen Circle to Search om snel te zoeken
Search26.06.2024
Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine
Marketing19.06.2024