De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Kleine bedrijven domineren vaak de lokale vindbaarheid in Google. Als hun zoekmachineoptimalisatie goed is ingericht tenminste. Met een paar klikken pas je een website aan, en dan maar wachten tot de klanten komen binnenstromen. Toch? Helaas is het niet zo gemakkelijk om online gevonden te worden. Ook benieuwd naar fouten die kleine bedrijven vaak maken en nog belangrijker, hoe deze te voorkomen? In dit blog delen vijf veelgemaakte fouten en de beste tips zodat je wél gevonden wordt door jouw klanten!
Fout 1: SEO zien als een korte termijnstrategie
SEO werkt niet zoals een ander advertentiekanaal. Het is geen “pay to play” zoals een advertentie op de radio of tv. Google maakt de regels, en om vindbaar te zijn moet je je aan die regels houden. Een SEO-specialist helpt je hierbij. Door die expertise in te schakelen word je begeleid door een steeds veranderend landschap dat je flink rendement kan opleveren. Maar vergis je niet, want er zijn geen garanties en een goede SEO-specialist vertelt je dit ook. Professionals kunnen betrouwbare strategieën opzetten om posities, verkeer en conversies te verbeteren. Maar let wel: er zijn ruim 200 variabelen (zo niet veel meer) in het algoritme van Google en niemand is al deze factoren de baas. De vraag is ook of je wel bezig moet zijn met al deze factoren. Ondanks de uitdagingen heeft SEO een van de hoogste rendementen van alle digitale marketingkanalen. Als je op (te) korte verwacht dat SEO gaat renderen, dan kan dat resulteren in teleurstellingen. En precies om díe reden kunnen diegenen die op de juiste manier in SEO investeren enorme voordelen behalen, en een rendement bereiken dat ieder ander marketingkanaal overtreft.
Fout 2: Achteraf een SEO-strategie opstellen
Vaak besluiten kleine ondernemers om naar SEO te kijken nadat ze een nieuw ontworpen website gelanceerd hebben. Ze willen de bestaande posities niet verliezen, maar in de ontwikkeling houden web ontwikkelaars daar vaak geen rekening mee. Daarom kan je een SEO-specialist niet vroeg genoeg bij het proces betrekken. Om de posities te behouden moet je SEO wel over de gehele linie in gedachten houden. De gecreëerde inhoud, de lay-out van de site, de informatie-architectuur, individuele pagina-inhoud, alle toegevoegde en verwijderde pagina’s en pagina’s met URL-wijzigingen kunnen allemaal een enorme invloed hebben op de posities van jouw website. Zo zijn er nog veel meer variabelen, die waarschijnlijk niet bij jouw web ontwikkelaar op het netvlies gebrand staan. Een SEO-specialist die vanaf de start betrokken is kan voorkomen dat er achteraf aanpassingen gedaan moeten worden.
Fout 3: Je web ontwikkelaar als duizendpoot inschakelen
Natuurlijk kennen goede web ontwikkelaars de basis van SEO, maar er is niemand die zowel over volledige webdesign kennis beschikt als SEO-kennis. In beide werelden is er zoveel informatie beschikbaar en gaan de ontwikkelingen zo snel dat niemand in beide gespecialiseerd kan zijn. Natuurlijk kent een goede webdesigner de basis van SEO, maar het zijn twee verschillende specialiteiten. Zelfs de weinige webdesigners die veel kennis hebben van SEO zullen niet beschikken over de middelen, ervaringen en de vaardigheden die nodig zijn om een SEO-campagne op te zetten én te managen. Als een webdesigner het wel aanbiedt, houd dan in het achterhoofd dat die je goed op weg kan helpen. Het is alleen niet realistisch om een hoogwaardige groeistrategie te verwachten.
Fout 4: De verkeerde zoekwoorden gebruiken
Veel bedrijven kiezen de verkeerde zoekwoorden en maken geen onderscheid tussen short- en longtail zoekwoorden. Nog even kort samengevat: De short tail zoekwoorden zijn vaak een paar zoekwoorden waar veel op Gegoogeld wordt, bijvoorbeeld “fiets”. Het wordt veel specifieker wanneer je “Lichtgewicht herenfiets met 21 versnellingen” als zoekterm ingeeft. Deze combinatie wordt een long tail zoekwoord genoemd. Wanneer je alleen op “fiets” Googelt is de kans groot dat je nog aan het oriënteren bent, en geen specifieke blouse in gedachten hebt. Maar wanneer er gezocht wordt op “Lichtgewicht herenfiets met 21 versnellingen” is er een duidelijke zoekintentie, en waarschijnlijk ook een bepaalde gelegenheid om deze te dragen;). Iemand die een long tail zoekwoord ingeeft gaat vaker tot conversie over omdat die zich verder in de sales funnel bevindt. Diegene heeft er simpelweg meer over nagedacht en is al een stuk verder in zijn oriëntatieproces. Het advies is dus simpel: optimaliseer op de zoekwoorden waar jouw klant op zoekt! Lees ook dit blog.
De juiste zoekwoorden kan je vinden met een zoekwoorden onderzoek. Hulpmiddelen zoals SEMrush (betaald), KWFinder (betaald) en Google Trends (gratis) zijn hier geschikt voor. Door een zoekwoord in te geven, kom je erachter hoe vaak daarop gezocht wordt en de verwante zoekwoorden. Naast deze zijn er nog tal van SEO tools. Een ideale startplek voor zoekwoorden onderzoek dus! En om bij het onderwerp te blijven: Google Trends geeft ook aan in welke regio er gezocht is.
Fout 5: Google Mijn Bedrijf nog niet aangemaakt
Wanneer je “bloemist” intypt op Google, zie je meer dan 81 miljoen resultaten. De eerste bloemisten die je dan vindt, zijn de lokale zoekresultaten. Deze zoekresultaten worden boven de organische resultaten weergegeven en kunnen getoond worden omdat de bedrijven een “Google Mijn Bedrijf”-profiel hebben aangemaakt. Google wil de bezoeker graag zo goed mogelijk helpen bij wat zij zoeken, in dit geval een bloemetje. Door de lokale zoekresultaten boven de organische resultaten weer te geven, maken zij het de gebruiker zo gemakkelijk mogelijk om een boeket te kopen. De gebruiker krijgt immers direct te zien welke bloemisten in de buurt zijn. Maar ook voor bedrijven zijn er diverse voordelen aan verbonden om een account aan te maken. Klanten hebben álle bedrijfsinformatie direct voorhanden en weten je te vinden met Google Maps. Daarnaast kunnen klanten direct reviews achterlaten over jouw bedrijf die ook voor anderen zichtbaar zijn. Vergis je dus niet: De lokale zoekresultaten staan los van de organische zoekresultaten. Met alleen een website kom je niet bij de lokale zoekresultaten te staan.
Inmiddels heeft Google ook “Menu” en “Services” toegevoegd. Vooralsnog worden deze twee functies alleen op mobiele apparaten getoond. Deze toevoegingen zijn beschikbaar voor bedrijven in de horeca-, gezondheids-, en dienstenbranche. Zo kunnen menu’s direct geüpload worden en andere bedrijven in andere sectoren kunnen prijslijsten beschikbaar stellen. Zo kunnen klanten direct zien wat je te bieden hebt zonder door te (hoeven) klikken naar je website.
Het werkt! Het verkeer op de website én de conversies nemen toe!
Om te kunnen vaststellen of SEO echt wat oplevert zal je data moeten analyseren. Google Analytics is gratis en kan je hierbij helpen. Er kunnen zo ook specifieke doelen ingesteld worden en je kunt duidelijk aflezen hoe je conversies tot stand komen. Mocht je Google Analytics toch niet prettig vinden werken, dan is SEMRush ook een goede tool. SEMRush geeft duidelijk aan hoe zichtbaar je bent. Als je posities stijgen en het organisch verkeer neemt toe, dan begint je SEO-strategie te werken. Ondanks de behoefte aan SEO-expertise, zijn er goede websites doe je op weg kunnen helpen waardoor ook jij online kan groeien.
Heb jij een van de tips al doorgevoerd in jouw bedrijf? Of heb je nog andere tips voor lokale ondernemingen? Laat dan een reactie achter.
Deze blogpost is geschreven door Mark van Tuel, Founder Ompro.nl
Verder lezen over Bedrijven
Lifestyle20.11.2024
4 dingen om op te letten als je een zaaltje huurt
Technology18.11.2024
Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering
gebrek aan kennis en expertiseNieuws06.11.2024
Mews is het snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2024
Winnaar van de Top 250 Golden Scaler AwardDC Business11.10.2024
5 voordelen van een zakelijk postadres voor je bedrijf
DC Business07.10.2024
Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam
Search26.09.2024
Pas op: Google pakt bedrijven met nepreviews op Google Maps
DC Business23.09.2024
Flintfox lanceert snelle real-time pricing engine nu ook voor SAP-klanten
Lifestyle04.09.2024
5 dingen die altijd goed zijn in een kerstpakket
Verder lezen over Google
Artificial Intelligence30.10.2024
Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Artificial Intelligence09.10.2024
AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs
Mobile08.10.2024
Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht
Mobile07.10.2024
Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen
Artificial Intelligence03.10.2024
Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live
Mobile01.10.2024
Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels
Search25.09.2024
Google introduceert een speelse doodle met popcorn
Verder lezen over Nederland
Nieuws20.11.2024
Je zorgverzekering voor 2025 kiezen: hier moet je op letten
Technology18.11.2024
Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering
gebrek aan kennis en expertiseNieuws14.11.2024
Wolven die niet worden bejaagd, worden steeds brutaler!
Jaarlijks wolvenafschot dringend noodzakelijkEvents06.11.2024
10e editie WFFR: met een ode aan natuurliefhebbers en vertoningen in de wijk
Nieuws05.11.2024
5 dingen die we zullen missen van Blokker
Nieuws08.10.2024
Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid
Online02.08.2024
WeTransfer is geen Nederlands bedrijf meer: wordt overgenomen
Media02.07.2024
Ook het EK 2028 zie je bij de NOS
Verder lezen over SEO
Marketing22.08.2024
HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie
Search13.08.2024
SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen
Search03.06.2024
Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek
Search28.05.2024
Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update
Search07.03.2024
SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine
DC Business18.12.2023
Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024
Search15.08.2023
Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent
Online21.05.2023
Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid
Verder lezen over Zoekmachine
Search01.11.2024
ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine
Marketing22.08.2024
HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie
Search06.08.2024
Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter
Search05.08.2024
5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert
Artificial Intelligence01.08.2024
SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie
Search30.07.2024
Chrome krijgt zijn eigen Circle to Search om snel te zoeken
Search26.06.2024
Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine
Marketing19.06.2024