28.04.2015
Search

​5 tips: hoe maak je je website Google- en mobielvriendelijk

By: Redactie Dutchcowboys

BlogSearch

Google zet mobiel voorop als het gaat om het indexeren van websites en gebruiksvriendelijkheid staat daarbij centraal: belangrijke pijlers zijn de leesbaarheid van de teksten, of knoppen eenvoudig kunnen worden gebruikt en of het e-commercedeel van de website op orde is. Wat moet je eigenlijk doen om nog wel mee te tellen? En wanneer ben je nou precies mobielvriendelijk?

Zoals ik afgelopen week schreef: als je je website of –shop niet geschikt maakt voor mobiel, dan lig je er voor Google uit. Je wordt minder goed geïndexeerd dan websites die wel meebewegen met de grootte van het scherm. En op mobiele devices wordt je niet-mobielvriendelijke website op den duur al helemaal niet meer getoond. Vijf tips om mee te blijven doen:

1. Scrollen en zoomen: websites die niet geschikt zijn voor smartphones of tablets, blijven statisch ongeacht het apparaat. Dat betekent dat gebruikers moeten inzoomen om teksten te kunnen lezen en knoppen te kunnen bedienen. Het betekent soms ook dat de gebruiker van links naar rechts moet scrollen om de zinnen te kunnen lezen. Het zou kunnen helpen om de telefoon te draaien, zodat hij minder vaak horizontaal hoeft te scrollen, maar erg vrolijk worden we van deze oplossing natuurlijk niet.

Een website is mobielvriendelijk als de tekst goed leesbaar (liefst 16 pixels groot) is zonder te zoomen en zonder van links naar rechts te hoeven scrollen. Verticaal scrollen is natuurlijk geen probleem, dus zorg ervoor dat de tekst op de website wordt aangepast op de grootte van het apparaat. Lezers, klanten en prospects moeten geen moeite hoeven doen om de informatie tot zich te nemen.

2. Dikke vingers: niets zo ergerlijk als een website waar je met één druk twee knoppen aantikt. Google vindt dat ook vervelend en adviseert om tikelementen, zoals links en buttons, tenminste zeven millimeter van elkaar af te zetten. Test het vooral zelf uit op de kleinste schermen, gewoon met je vingers. Niet vals spelen met een pennetje of iets dergelijks. Heb je moeite om de juiste knop te raken, dan weet je dat er werk aan de winkel is.

3. Verborgen content: Google neemt content die in tabbladen of in accordeons staat niet mee in de indexering. De belangrijkste content moet direct zichtbaar zijn, zo vindt Google, en terecht. Alleen voor mobiele websites gelden andere regels. Daar mag content wel verborgen worden, omdat veel informatie op een klein scherm snel onoverzichtelijk wordt. Zo kan de gebruiker alleen die content naar voren halen waar hij op dat moment in geïnteresseerd is.

Vraag je ook af: waarom zou het voor mijn klant handig zijn om de website of -shop via de smartphone te benaderen? Stel, je bent een groothandel. Klanten zouden misschien inkopen direct willen doorgeven op het moment dat ze door de winkel lopen en opmerken dat producten op beginnen te raken. Of denk aan aannemers die bouwmaterialen direct willen bestellen en een afleverdatum willen vaststellen. Op die manier kun je gemakkelijk bepalen welke informatie direct binnen handbereik moet zijn als de gebruiker de site opent op een mobiel apparaat.

4. Zwaargewichten: business-to-business websites en –shops zijn vaak zwaargewichten als het gaat om tekst, specificaties en beeldmateriaal. Dat gaat natuurlijk niet werken op een mobiele website, waar gebruikers vastzitten aan maandelijkse mb’s en bereik. Zorg er daarom voor dat op het moment dat een website wordt weergegeven op een kleiner scherm, niet automatisch de zware video gaat draaien, maar een lichtere versie.

5. Mobiel verkoopvriendelijk: Google vindt het steeds belangrijker dat consumenten en zakelijke klanten niet alleen mobiel informatie tot zich nemen, maar ook mobiel gaan shoppen. Dus dat betekent dat de content zich aanpast aan de grootte van het scherm, maar ook de mobiele betaalmethode moet in orde zijn. Versimpel de inlog en het invullen van persoonsgegevens, maar zorg ook dat het betalen zelf veilig en eenvoudig is.

Overigens scoort veiligheid sowieso hoger: Google kijkt namelijk ook of een website via http of https draait. Het laatste krijgt hogere rankings. Dat geldt dus niet alleen voor pagina’s waarvoor je ingelogd moet zijn of e-commerce omgevingen, maar voor de hele website. En niet alleen mobiel, maar ook via desktop. Mobiel staat in de nieuwe release centraal, maar dat betekent natuurlijk niet dat de desktopwebsite vanaf nu verwaarloosd mag worden.

Deze blogpost is geschreven door Jeroen Staehle, marketingmanager EPiServer Benelux.

Share this post