Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.
Meer woorden gebruiken
Steekwoorden zijn helemaal niet nodig om te te zoeken, liever niet zelfs. Hoe meer woorden je aan je zoekopdracht vuil maakt, hoe specifieker je zoekt en dat kan zeker met behulp van generatieve AI een stuk beter dan met de oude manier van zoeken. De kans is ook veel groter geworden dat je in één keer kunt vinden wat je zoekt, in plaats van dat je de zoekresultaten nog moet doorakkeren.
Complexere vragen stellen
Vroeger hield je het meestal bij één vraag zonder al te veel context, maar dat is helemaal niet meer nodig. Je kunt bijvoorbeeld vragen: “Wat is de capaciteit van de Amsterdam Arena wanneer er wordt gevoetbald en wat is de capaciteit als er een concert is?” Daar krijg je waarschijnlijk een heel direct antwoord op, ondanks dat het een tweeledige en dus complexere vraag is.
Zoeken voor inspiratie
We zoeken allang niet meer alleen maar hoeveel kilometer een mile is. We willen geïnspireerd worden. Als je een afspraak bij de kapper hebt, dan wil je eigenlijk dat Google je vertelt hoe je je haar moet knippen. Leuke plekken om met kinderen te eten op Texel, cadeauideeën voor een babyshower: dat zijn de dingen die we graag zoeken en dan willen we niet één antwoord, dan willen we ruimte keuze aan antwoorden.
Zoeken met beeld
Door onder andere de komst van Google Lens kun je nu op veel meer manieren zoeken. Zie je iemand met leuke schoenen op straat: maak een foto van de schoenen en Google Lens kan je precies vertellen welke schoenen het zijn, waar je ze kunt kopen en wat ze kosten. Met Circle to Search omcirkel je op je nieuwe Samsung of Pixel een item dat op je scherm staat en Lens kan het voor je vertalen, je vertellen wat het is, je vertellen waar je het koopt, enzovoort.
Niet meer op Google
Google is al sinds jaar en dag de zoekmachine-alleenheerser, maar het heeft de laatste jaren wel wat concurrentie gekregen in de vorm van TikTok. Mensen zijn veel visueler gaan denken en daarom werkt TikTok zo goed. Moet je je badkamer kitten, zoek je vijf manieren om je haar te doen voor een feestje of wil je graag weten hoe je de nagels van je konijn knipt? Google kan het voor je vinden, maar TikTok kan het je laten zien. Mensen, zeker de jongere generaties, zoeken vooral op TikTok.
Wil je weten hoe je het beste kunt anticiperen op dit veranderende internetgedrag? Geen probleem, daarvoor kun je bijvoorbeeld het online marketing bureau uit Utrecht Klik Digital inschakelen. Zij helpen je als bedrijf in te spelen met slimme online marketing-strategieën.
Verder lezen over Google
Technology11.12.2024
Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’
Search10.12.2024
Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024
Search06.12.2024
Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar
Online05.12.2024
Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora
Technology05.12.2024
DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen
Search03.12.2024
Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?
DC Business02.12.2024
Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan
Online28.11.2024
Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken
Verder lezen over Internet
Mobile18.11.2024
We gaan nu naar telefoonloze telefoonwinkels zonder personeel
Online30.10.2024
Reddit voor het eerst winstgevend met recordaantal gebruikers
Online08.08.2024
Reddit laat je mogelijk straks betaalde subreddits maken
Online01.08.2024
World Wide Web Day: dit kan de GenAI-hype leren van de internetbubble
Cybercrime21.06.2024
Beveiligingsgevaar: update je laptop nog voor je op vakantie gaat
Gadgets21.06.2024
10 grappige gadgets voor mensen die van het internet houden
Online18.06.2024
Internet thuis wordt dit jaar weer duurder
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Verder lezen over Online Marketing
Marketing11.11.2024
HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Marketing21.08.2024
HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA
Search13.08.2024
SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Marketing19.06.2024
Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming
Verder lezen over Zoekmachine
Search10.12.2024
Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024
Search06.12.2024
Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar
Search03.12.2024
Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?
Search01.11.2024
ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine
Marketing22.08.2024
HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie
Search06.08.2024
Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter
Artificial Intelligence01.08.2024
SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie
Search30.07.2024