Jonge ondernemers nemen het niet zo nauw met de normen en waarden. Eenderde van alle ondernemers onder de dertig maakt regelmatig gebruik van illegale software, betaalt zijn personeel zwart of houdt zich niet aan de regelgeving.
Dat is de belangrijkste uitkomst van het onderzoek ‘Klik of Kloof’ van het nieuwe ondernemersblad Sprout naar generatieverschillen tussen de jonge en oudere generatie ondernemers .
Het onderzoek is uitgevoerd door Survey @ Marktonderzoek, een onderdeel van het EIM, en is gehouden onder driehonderd ondernemers. Zij hebben open en gesloten vragen beantwoord over zeven thema’s, waaronder ambitie, normen en waarden en balans tussen werk en vrije tijd.
“De mentaliteit is veel opportunistischer geworden”, beaamt Gerd Hoffmann, directeur van Hoffmann bedrijfsrecherche. ‘I want it all, I want it now’, zoals Queen al zong. Het materiële is veel belangrijker dan vroeger.”
Naast een losser normbesef zijn ondernemende twintigers ambitieuzer en optimistischer dan oudere ondernemers en streven ze significant vaker naar ‘groei van het bedrijf’ (67% versus 46%) en naar ‘de beste willen worden’ (8% versus 1%). En hoewel beide generaties ongeveer even hard werken (gemiddeld 53 uur per week) werken jonge ondernemers veel vaker ‘s avonds en in het weekend. Slechts 11 procent van de jongeren werkt zelden of nooit in het weekend, vergeleken met 31 procent van de ondervraagde oudere ondernemers.
Het onderzoek Klik of Kloof, naar de generatieverschillen tussen ondernemers staat centraal in het vandaag uitgekomen zomernummer van Sprout. Voor vragen of aanvullende informatie kunt u bellen met Peter Rikhof, hoofdredacteur Sprout, 023 546 3803 of per email peter.rikhof@sprout.nl.