Gevonden worden op internet. Er is inmiddels bijna een wetenschappelijke studie voor nodig om te begrijpen wat daar voor nodig is (het dagelijk lezen van de artikelen op DutchCowboys helpt natuurlijk ook!). De algoritmes van de diverse search engines veranderen steeds weer en mensen die zich bezighouden met SEO lopen in de meeste gevallen achter de feiten aan omdat iedere nieuwe update weer ondoorzichtige voorwaarden met zich meebrengt waarop jouw inspanningen al dan niet beloond worden met een hoge positie in organic search op de door jouw gekozen zoektermen.
Naast een goede optimalisatie voor Search, wordt er al een tijd gekeken naar de diverse Sociale Media. Bedrijven zijn er steeds meer van doordrongen dat het belangrijk is om “ook iets met social media te doen”. Maar meer dan alleen aanwezig zijn op LinkedIn, eventueel Facebook, Twitter of andere Sociale Media vanwege de mogelijkheden tot interactie met klanten en omdat het er in deze tijd “bij hoort”, zijn de meeste bedrijven nog niet.
Shareaholic heeft data gepubliceerd van verkeer naar websites via Organic Search en via Social Referrals. De top 5 Search Engines (VS) zijn bekeken (Google, Yahoo, Bing, Ask, AOL) en de top 5 (VS) Social Media sites (Facebook, Pinterest, Twitter, StumbleUpon, Reddit). onderzocht wordt in hoeverre zij verantwoordelijk waren voor internetverkeer richting diverse websites.
En wat blijkt: Social Search blijkt zo snel in omvang toe te nemen, dat verwijzingen via Sociale Media inmiddels al verantwoordelijk is voor meer dan 15% van het totale verkeer naar de onderzochte websites. Gemiddeld is Organic Search nog steeds verantwoordelijk voor ruim 41% van het verkeer. Wanneer je per maand kijkt dan ligt het percentage Organic Search in november van dit jaar bijna 6% onder dat van november 2012.
Verkeer via verwijzingen uit Sociale Media is meer dan verdubbeld wanneer je november 2013 en november 2012 met elkaar vergelijkt en ook in onderstaande grafiek is goed te zien hoe het aandeel van het internetverkeer via Social Referrals sterk toeneemt.
Goed om je als particulier of bedrijf bewust van te zijn. Natuurlijk blijft het verstandig om te kijken naar de “regels” die Google en andere Search Engines je opleggen over hoe je je websites en andere internetuitingen moet inrichten. Relevante content blijft het sleutelwoord. Maar vergeet niet om ook te kijken naar de manier waarop je je in de diverse Sociale Media presenteert. En neem daarbij ook Google+ mee, want daar aanwezig zijn op een doordachte manier helpt zowel bij het scoren via Social Referrals als in Organic Search.
[Afbeelding © Fotolia]