Er is al eerder geschreven over het effect van het verbergen van de door gebruikers ingetypte zoekwoorden door Google. Google is hiermee in 2010 begonnen en de dit jaar op 23 september doorgevoerde update van het algoritme heeft bijzonder veel consequenties voor SEO. Er is namelijk niet meer terug te vinden waar bij organische search op gezocht is, m.a.w. in je analytics vind je niet meer terug met welke zoektermen men op je site is gekomen. Alleen de zoekwoorden waarop je met AdWords scoort krijg je van Google nog te zien.
Zoals in onderstaande grafiek, van de website van GigaOm te zien is, gaat het nu erg snel met de percentages “not provided”. Verwacht wordt dat voor het eind van dit jaar, 100% van zoekopdrachten via “dark search” gaat.
Google voert als reden voor deze update “privacy” aan. Vermoedelijk bedoelt Google hiermee dat ze hun eigen ‘privacy’ beter beschermen zodat andere zoekmachines hun technieken minder eenvoudig kunnen kopiëren/gebruiken. Voor de privacy van gebruikers van websites lijkt me de keuze in het al dan niet accepteren van cookies al afdoende geregeld.
Maar goed, iedereen die zich bezig houdt met Search Engine Optimizing, zal nu de wetten van Darwin moeten volgen. Alleen door zelf aan te passen aan de veranderde omstandigheden, creëer je bestaansrecht. In de SEO-wereld zijn het donkere tijden en geldt survival of the fittest. Want natuurlijk is het mogelijk om achter het zoekgedrag van bezoekers van je website te komen, je zult alleen creatief moeten zijn.
En laten we eerlijk zijn: de tijd dat we ons bezighielden met content creëren rond zoektermen, alleen om de zoektermen een bestaansrecht te geven op je site, zodat er traffic heen geleid zou worden, ligt ver achter ons. Google dwingt ons al lang richting relevantie van de content, zodat er relevantie komt op de door de (potentiële) bezoekers ingetypte zoektermen.
Google zal dit blijven waarderen, en je kunt dit dus gewoon blijven doen, ondanks dat je in analytics niet meer terugziet welke woorden belangrijk zijn. Goed nadenken over waarmee je gevonden wilt worden en hoe je dit online vertaalt in unieke content is minder hoge wiskunde dan de algoritmes van Google, maar zal wel gewaardeerd worden, zowel door Google als door degene die de zoekterm intypt.
Verder is het belangrijk gebruik te maken van reviews, van social media en kun je overwegen een AdWords account te nemen om toch enige grip op aantallen/percentages te houden bij de gekozen strategie.
Verder lezen over Analytics
Search13.08.2024
SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen
Search13.04.2021
De voordelen van goede een goede SEO-strategie en linkbuilding
Search12.04.2021
Google komt met handige updates in Search Console
Zo zijn je website statistieken in nog meer detail te analyseren!Online08.02.2021
Google Analytics 4 (GA4) – Wat zijn de grootste verschillen en de voor- en nadelen?
DC Business11.12.2019
Dutch Analytics haalt investering van 2 miljoen euro op
Bij Global Founders Capital en BAMOnline11.09.2019
SAP Analytics Cloud biedt ASICS realtime inzicht in prestaties
Marketing28.08.2019
De belangrijkste thema’s van de vijfde editie van Big Data Expo
Marketing06.11.2018
Marketing Strategie: Het 4F Model
1 model om al jouw marketing activiteiten te sturen!Verder lezen over Google
Artificial Intelligence30.10.2024
Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Artificial Intelligence09.10.2024
AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs
Mobile08.10.2024
Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht
Mobile07.10.2024
Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen
Artificial Intelligence03.10.2024
Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live
Mobile01.10.2024
Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels
Search25.09.2024
Google introduceert een speelse doodle met popcorn
Verder lezen over SEO
Marketing22.08.2024
HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie
Search13.08.2024
SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen
Search03.06.2024
Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek
Search28.05.2024
Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update
Search07.03.2024
SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine
DC Business18.12.2023
Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024
Search15.08.2023
Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent
Online21.05.2023