Search15.07.2013

Houdt Google nog van organische resultaten in zijn zoekmachine?


houdt-google-nog-van-organische-resultat.jpg
houdt-google-nog-van-organische-resultat.jpg

Aaron Harris (@harris) van Tutospree heeft op zijn blog een verslag geplaatst van een klein, niet wetenschappelijk onderbouwd, maar desondanks zeer opmerkelijk onderzoek (“Hoe Google zijn organische resultaten om zeep brengt”) naar de hoeveelheid “organische search resultaten”die worden getoond op enkele resultaten pagina’s van Google.

Duidelijk is dat voor sommige zoekwoorden de gepresenteerde organische resultaten slechts 7-15% van het scherm innemen. Op mobielen vallen de organische resultaten vaak vrijwel geheel weg, weggedrukt door Adwords advertenties en eigen Google toepassingen met name dan de kaartjes met pins.

google-organic-percentages.jpg
google-organic-percentages.jpg

Dit terwijl uit een recent onderzoek van Forrester blijkt dat in 2012 meer dan 54% van de gevonden websites via zoekmachines door de internetgebruiker uit de aangeboden organische resultaten is gehaald. Dat percentage is ten opzichte van het jaar daarvoor gegroeid: 2011: 50%. Dat betekent dat ondanks de steeds slechtere zichtbaarheid van organische resultaten deze voor de gebruikers nog steeds belangrijk zijn om de gewenste informatie te vinden. En als je dan naar de organische resultaten op de smartphone kijkt (vrijwel onzichtbaar) terwijl volgens Google zelf nu 63% van de zoekacties op een mobiel device beginnen, vraag je je af hoeveel moeite een Google gebruiker moet doen om überhaupt te kunnen kiezen uit de gepresenteerde resultaten.

forrester.jpg
forrester.jpg

En als u denkt, Tja dat is Google! Dan laat een vergelijkbaar onderzoek door Danny Sullivan zien dat de zichtbaarheid bij Bing voor dezelfde zoekwoorden nog veel slechter is dan bij Google voor de geteste trefwoorden (“Italian restaurant”) 0%!

italian-restaurant.jpg
italian-restaurant.jpg

Als je zoekmachines beschouwt als uitgevers van relevante verwijzingen naar relevante informatie voor zijn lezers (=gebruikers van de dienst) is het dilemma natuurlijk overbekend: lezers abonneren zich niet op een krant vanwege zijn advertenties, maar zonder advertenties zou de krant voor veel abonnees gewoonweg te duur zijn. Consumenten kijken niet naar de TV om een aaneenschakeling van aankondigingen van volgende eigen programma’s over zich heen te krijgen, maar als de zender zijn eigen programma’s niet promoot zou er zomaar geen zender meer kunnen zijn.
En al die uitgevers weten ook – gevoelsmatig – dat er ergens een grens is aan het tonen van commerciële boodschappen ten opzichte van de (redactionele) inhoud voor wat jouw klant nog acceptabel vindt.

Het is de vraag of Google (en Bing) niet snel evalueert naar een product wat door de dominantie van zijn eigen producten en het ontbreken van relevante inhoud de rug zal worden toegekeerd.
Eén opmerking is in dit kader wel op zijn plaats. Het berekenen van het percentage “organische resultaten” op het scherm is niet eenvoudig te normaliseren. Immers het hangt af van:
– De browser die je gebruikt
– De computer en het soort scherm
– Tel je het aantal items of de beeldvulling op je scherm?
– Tel je dan de pixels en wat doe je met de wit ruimte tussen de onderwerpen?
– Bij localserach zullen de resultaten individueel worden beïnvloed door (zoek)historie, locatie ene tijdstip van de dag.
– Maar vooral hoe middel je tussen alle mogelijke resultaten van alle zoekopdrachten.

We moeten ons bedenken dat hoe meer long-tail de zoekvraag is, hoe minder advertenties en relevante kaarten er kunnen worden getoond en de zoekopdracht wordt steeds langer met steeds meer afzonderlijke trefwoorden. Het zou zo maar kunnen dat in 60% van de resultaten überhaupt niets anders presenteren dan organische resultaten en dan is het hierboven beschreven probleem vooral het probleem van de short-tail, en daar is vanuit de gebruiker en aanbieder eigenlijk niet veel geld te halen met “organische resultaten”. Meer onderzoek en dus meer gegevens over de zoekresultaten van de Search Engine uitgever is daarbij nodig. En de vraag is of ze die willen of eerder kunnen leveren als men bedenkt dat het zoekvolume van Google in 2012 ruim 5 miljard opdrachten per dag omvat.

...

Verder lezen over Google

Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI

Van alle nieuwe code die momenteel bij Google wordt gemaakt schijnt een kwart te zijn gemaakt door computers, in plaats van mensen.

Artificial Intelligence30.10.2024

Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

Wil je echt de ultiem goedkoopste vlucht boeken, waarbij je misschien wel drie keer moet overstappen om in Australië neer te strijken, dan kun je daar nu een nieuwe knop voor aantikken in Google Flights.

Online17.10.2024

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs

DeepMind, Google’s lab waarin volop met kunstmatige intelligentie wordt geexperimenteerd, is in de prijzen gevallen.

Artificial Intelligence09.10.2024

AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs

Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht

De rechter heeft nu bepaald dat Google de Google Play appwinkel drie jaar lang open moet stellen voor de concurrentie.

Mobile08.10.2024

Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht

Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen

Shit, telefoon gestolen. Google introduceert nu drie nieuwe opties om te zorgen dat de dief niet bij je data kan.

Mobile07.10.2024

Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen

Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live

Google Gemini Live was al beschikbaar, ook voor Nederlanders, maar nog niet officieel in het Nederlands. Daar komt in de komende weken dus verandering in.

Artificial Intelligence03.10.2024

Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live

Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels

Epic had Google vier jaar geleden al aangeklaagd voor het runnen van een monopolie op de appwinkel, maar nu komt daar een nieuwe rechtszaak bij. 

Mobile01.10.2024

Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels

Google introduceert een speelse doodle met popcorn

Search25.09.2024

Google introduceert een speelse doodle met popcorn

Verder lezen over SEO

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

Google wil minder commercie en meer experts naar voren schuiven in zijn laatste grote algoritme-update van Google Zoeken. Maar lukt dat ook?

Search28.05.2024

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

In een recente ontwikkeling, gepubliceerd op 8 augustus 2023, heeft Google aangekondigd dat er minder rich snippets van het FAQ- en HowTo-formaat vertoond zullen worden in de Google Zoekresultaten. Deze verandering heeft...

Search15.08.2023

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid

De laatste jaren hebben bedrijven hun concurrentie fors zien toenemen, met name op het internet. In de basis heeft iedere ondernemer de mogelijkheid een website te bouwen, om vervolgens consumenten weg te trekken bij bes...

Online21.05.2023

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid