Search03.04.2013

DDMA Search Vraagbaak – “Hoe kom ik hoger in Google?”


ddma-search-vraagbaak-hoe-kom-ik-hoger-i.jpg
ddma-search-vraagbaak-hoe-kom-ik-hoger-i.jpg

In 2012 startte de DDMA Commissie Search de ‘Search Vraagbaak‘. Via de vraagbaak kan een ieder een vraag indienen over het vak en het juridische speelveld waar het vak zich in bevindt. Geen overbodige luxe is wel gebleken.

De commissie ontvangt wekelijks vragen, van zowel leden als niet-leden van de DDMA. Omdat de vragen en antwoorden voor iedereen relevant kunnen zijn zetten we vanaf nu periodiek wat antwoorden op een rij. Heb je ook een vraag? Stel deze dan hier.

De vraag ‘Hoe kom ik hoog in Google?’ is een veelgestelde vraag. Daarom in dit bericht uitgebreid aandacht voor het antwoord op die vraag. De opgebouwde vindbaarheid kan echter ook weer veranderen, bijvoorbeeld door updates van het zoekmachine algoritme door Google. Een dergelijke update kan vervelende gevolgen hebben, zo merkten we op uit enkele binnengekomen vragen. Daarom ook aandacht voor de Google Panda en Google Penguin updates in dit bericht.

Hoe kom ik hoog in de organische resultaten?
Beantwoord door: Jeffrey Bleijendaal – Manager Search & Display bij Ematters

Dit is een korte vraag waarop een enorm lang antwoord mogelijk is. Er worden weblogs en boeken vol geschreven over dit onderwerp en de regels en richtlijnen blijven hierin veranderen. De basis blijft echter over het algemeen hetzelfde. Het is belangrijk de website optimaal in te richten volgens de richtlijnen van de zoekmachines. Hierdoor is een webpagina goed te indexeren door de zoekmachines, is de content uniek en wordt de website ook door andere websites als belangrijk bestempeld. De belangrijkste onderdelen van het hoger in de organische resultaten komen (SEO) zijn:

Structuur en organisatie
De website moet een logische structuur hebben, die vaak te koppelen is aan de structuur binnen de organisatie zelf. De zoekmachine moet de website eenvoudig kunnen indexeren en ‘begrijpen’ welke pagina’s belangrijk zijn. Dit betekent dat de interne linkstructuur goed in elkaar moet zitten en de belangrijkste webpagina’s bovenaan in de structuur staan, zodat deze snel gevonden worden.

Techniek
Met techniek wordt de ‘achterkant’ van de website bedoeld. Dit betekent dat de code ‘schoon’ is en de website dus gemakkelijk geïndexeerd kan worden.

Content
De tekst op de website wordt niet alleen door de bezoekers gelezen, maar ook door de zoekmachines. De zoekmachines bepalen aan de hand van de content wat het onderwerp van de website en de afzonderlijke webpagina’s is. Het is daarnaast belangrijk dat de content uniek is en niet in dezelfde vorm op een andere webpagina/website te vinden is.

Autoriteit
Niet alleen offline, maar ook online is het belangrijk een autoriteit te zijn binnen de eigen branche. Autoriteit betekent dat de organisatie/website als belangrijk en interessant wordt bestempeld door andere websites en dit uit zich dan vaak in inkomende links vanaf andere, relevante websites.

De DDMA Commissie Search adviseert om online eens goed in te lezen over SEO wanneer u zelf de SEO wilt gaan uitvoeren. Echter is het mogelijk handiger een externe partij in te schakelen die gespecialiseerd is in SEO.


Wat betekenen de Google Panda en Google Penguin updates voor mijn SEO?
Beantwoord door: Jeroen Millenaar – Manager E-commerce bij UPC Nederland

Om deze vraag te beantwoorden moeten we naar de missie van Google kijken:
De missie van Google is alle informatie ter wereld te organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken.

Het sleutelwoord is dan ook voor Google, en wat mij betreft voor iedere marketeer, om zo relevant mogelijk te zijn. Nu blijkt het algoritme van Google gevoelig te zijn voor trucjes en op deze manier komen niet relevante websites toch hoog in de ranking. Google voert daarom regelmatig (maandelijks) updates of voegt elementen aan haar algoritme toe.

Soms zijn de updates dusdanig groot dat de SEO specialisten er een naam aan geven. Google Panda update is z’n grote en ingrijpende update die in oktober 2011 is doorgevoerd. Doel van Panda is om lage kwaliteit websites te weren uit de zoekresultaten. Dit betreft niet alleen Content Farms, maar alle sites waarvan de content van lage kwaliteit is. Denk hierbij o.a. aan websites met veel advertenties boven de vouw/ fold.

In April 2012 heeft Google Pinguin doorgevoerd. Deze update heeft als doel “over optimalisatie”  van websites tegen te gaan. Oftewel, webspammers worden niet beloond. Er wordt gekeken naar keyword spam en link spam. Of simpeler gezegd, Google kijkt naar de context.

Maar wat betekent dit nu voor mijn SEO? Als je website de bezoeker centraal staat en dus relevante content heeft in combinatie met een natuurlijk linkprofiel, dan zal er weinig aan de hand zijn. Immers je “richt je op de gebruiker en de rest volgt vanzelf”, aldus Google.

Een paar punten waar je op kunt letten om beter gevonden te worden of als je toch getroffen bent door deze updates door Google:

  • Zorg dat content waarde toevoegt aan alles wat er al op het Internet te vinden is. Maak dus niet een pagina puur voor het optimaliseren van een keyword.
  • Zorg voor een natuurlijk linkprofiel, zorg dat jouw website alleen staat op websites waar je zelf geen vraagtekens bij zet.
  • Verwijder onnodig vaak gebruik van keywords, en pas teksten aan waarin het keyword vaak tegenkomt.
  • Plaats zo min mogelijk advertenties boven de pagina-vouw
  • Werk niet met pop-ups
  • Zorg voor een goede laadsnelheid van de website

Voor meer informatie, zie Webmaster richtlijnen: http://support.google.com/webmasters/bin/answer.py?hl=nl&answer=35769.

 

De DDMA Commissie Search richt zich op het promoten van het vakgebied zoekmachinemarketing in Nederland door kennisdeling (o.a. wet- en regelgeving), educatie en het vak een podium te bieden.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Google

Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI

Van alle nieuwe code die momenteel bij Google wordt gemaakt schijnt een kwart te zijn gemaakt door computers, in plaats van mensen.

Artificial Intelligence30.10.2024

Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

Wil je echt de ultiem goedkoopste vlucht boeken, waarbij je misschien wel drie keer moet overstappen om in Australië neer te strijken, dan kun je daar nu een nieuwe knop voor aantikken in Google Flights.

Online17.10.2024

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs

DeepMind, Google’s lab waarin volop met kunstmatige intelligentie wordt geexperimenteerd, is in de prijzen gevallen.

Artificial Intelligence09.10.2024

AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs

Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht

De rechter heeft nu bepaald dat Google de Google Play appwinkel drie jaar lang open moet stellen voor de concurrentie.

Mobile08.10.2024

Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht

Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen

Shit, telefoon gestolen. Google introduceert nu drie nieuwe opties om te zorgen dat de dief niet bij je data kan.

Mobile07.10.2024

Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen

Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live

Google Gemini Live was al beschikbaar, ook voor Nederlanders, maar nog niet officieel in het Nederlands. Daar komt in de komende weken dus verandering in.

Artificial Intelligence03.10.2024

Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live

Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels

Epic had Google vier jaar geleden al aangeklaagd voor het runnen van een monopolie op de appwinkel, maar nu komt daar een nieuwe rechtszaak bij. 

Mobile01.10.2024

Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels

Google introduceert een speelse doodle met popcorn

Search25.09.2024

Google introduceert een speelse doodle met popcorn

Verder lezen over SEO

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

Google wil minder commercie en meer experts naar voren schuiven in zijn laatste grote algoritme-update van Google Zoeken. Maar lukt dat ook?

Search28.05.2024

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

In een recente ontwikkeling, gepubliceerd op 8 augustus 2023, heeft Google aangekondigd dat er minder rich snippets van het FAQ- en HowTo-formaat vertoond zullen worden in de Google Zoekresultaten. Deze verandering heeft...

Search15.08.2023

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid

De laatste jaren hebben bedrijven hun concurrentie fors zien toenemen, met name op het internet. In de basis heeft iedere ondernemer de mogelijkheid een website te bouwen, om vervolgens consumenten weg te trekken bij bes...

Online21.05.2023

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid