Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
In 2012 startte de DDMA Commissie Search de ‘Search Vraagbaak‘. Via de vraagbaak kan een ieder een vraag indienen over het vak en het juridische speelveld waar het vak zich in bevindt. Geen overbodige luxe is wel gebleken. De commissie ontvangt wekelijks vragen, van zowel leden als niet-leden van de DDMA. Omdat de vragen en antwoorden voor iedereen relevant kunnen zijn zetten we vanaf nu periodiek wat antwoorden op een rij. Heb je ook een vraag? Stel deze dan hier.
In dit eerste gebundelde bericht beantwoorden we drie vragen die te maken hebben met de combinatie tussen Google Vindbaarheid (SEO) en Google Adwords (SEA). Door tegelijk over beide kanalen na te denken kan synergievoordeel ontstaan. In dit bericht aandacht voor het opzetten van een gebundelde SEO/SEA strategie en de antwoorden van enkele DDMA Commissie Search leden:
-
Hoe zet je een goede SEO / SEA strategie op? – Eduard Blacquière
-
Wat is een gemiddelde verdeling van SEO/SEA verkeer op een website? Eventueel uitgesplitst naar verschillende branches en soorten websites. Ik ben namelijk benieuwd of onze verhouding een beetje marktconform zijn. – Jeffrey Bleijendaal
-
Heeft SEA (AdWords) invloed op je vindbaarheid in SEO? – Jeffrey Bleijendaal
Hoe zet je een goede SEO / SEA strategie op?
Beantwoord door: Eduard Blacquière – Consultant bij OrangeValley
Synergie behalen tussen je vindbaarheid in de organische zoekresultaten (SEO) en de advertenties (SEA) blijkt vaak een uitdaging. Veel organisaties worstelen met dit vraagstuk.
Er is allereerst een eenvoudige, pragmatische benadering: door op een zoekterm vindbaar te zijn met zowel SEO als SEA, bereik je meer dan de individuele vindbaarheid met één van de twee ‘kanalen’. Onderzoeken wijzen dit keer op keer uit, zelfs voor de vindbaarheid op je merknaam of bedrijfsnaam.
Ten tweede is er de genuanceerde benadering: het gebruik van de organische en betaalde zoekresultaten verschilt per zoekopdracht. Met name de intentie achter een zoekopdracht is hierin leidend. Heeft een zoeker de intentie om zich te laten informeren? Dan gebruikt men meer de organische zoekresultaten. Heeft een zoeker echter de intentie om een transactie te voltooien? Dan neigt men meer naar de gesponsorde zoekresultaten.
Een combinatie van beide benaderingen is natuurlijk de ideale situatie: zorg zoveel mogelijk voor een ‘dubbele’ vindbaarheid, maar investeer je energie in SEO of SEA in lijn met de intentie van de zoekterm.
Wat is een gemiddelde verdeling van SEO/SEA verkeer op een website? Eventueel uitgesplitst naar verschillende branches en soorten websites. Ik ben namelijk benieuwd of onze verhouding een beetje marktconform zijn.
Beantwoord door: Jeffrey Bleijendaal – Manager Search & Display bij Ematters
Dit is een vraag waarvan het antwoord voor veel organisaties interessant is, want deze concurrentie-informatie zou elke organisatie in handen willen hebben. Echter is het niet mogelijk om hier een duidelijk antwoord op te geven. Er zijn té veel factoren van invloed op deze verdeling dat dit werkelijk per organisatie verschilt. Enkele van deze factoren zijn:
Het verschil in AdWords budget;De focus op SEO en daarmee de mate van vindbaarheid in organische resultaten;De inzet van andere marketingkanalen waardoor de bekendheid van een merk beïnvloed wordt;Het moment in het seizoen wanneer een organisatie afhankelijk is van seizoenen (bijvoorbeeld Travel)Etc.
Al deze factoren maken het dat er geen eenduidig en zelfs geen gemiddelden gegeven kunnen worden. Het advies van de DDMA Search Commissie is om uit te gaan van uw eigen kracht. Zorg dat uw website op SEO-gebied optimaal is ingericht. Bepaal voor u zelf hoeveel AdWords-budget u effectief in kunt zetten en bekijk ook andere marketingkanalen die u helpen de gewenste resultaten te behalen. Kijk niet te veel naar de concurrent, want het gras is altijd groener!
Heeft SEA (AdWords) invloed op je vindbaarheid in SEO?
Beantwoord door: Jeffrey Bleijendaal – Manager Search & Display bij Ematters
Kortweg worden er geen betere organische positie behaald wanneer een website-eigenaar op Google AdWords adverteert. Indirect levert Google AdWords wel data en informatie op die gebruikt kan worden om een SEO-strategie te bepalen of aan te passen. Zo kun je zien welke zoekwoorden goed of slecht presteren m.b.t. bijvoorbeeld conversies en daarmee kun je je in de SEO-strategie beter focussen op de best presterende zoekwoorden. Een ander interessant onderdeel is de advertentietekst. De best presterende advertentietekst kan ook gebruikt (misschien niet letterlijk) worden als de titel van een specifieke webpagina, zodat men eerder klikt binnen de organische resultaten. Kortom, data en informatie uit AdWords kan gebruikt worden voor de SEO.
De DDMA Commissie Search richt zich op het promoten van het vakgebied zoekmachinemarketing in Nederland door kennisdeling (o.a. wet- en regelgeving), educatie en het vak een podium te bieden.
Verder lezen over SEO
Marketing22.08.2024
HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie
Search13.08.2024
SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen
Search03.06.2024
Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek
Search28.05.2024
Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update
Search07.03.2024
SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine
DC Business18.12.2023
Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024
Search15.08.2023
Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent
Online21.05.2023