09.07.2012
Search

Oorlog van de sociale zoekmachines: Facebook, Google of iemand anders?

By: Redactie Dutchcowboys

BlogSearch
oorlog-van-de-sociale-zoekmachines-faceb.jpg
oorlog-van-de-sociale-zoekmachines-faceb.jpg

De zoekindustrie is erg veel veranderd in de afgelopen jaren. De voornaamste veranderingen zijn dat de zoekmachines meer gericht zijn op sociaal, mobiel en lokaal. Hoewel alle zoekmachines een grote rol hebben gespeeld in de ‘zoekrevolutie’, is het aannemelijk dat sociaal zoeken de allergrootste rol heeft gespeeld. Google is al jaren marktleider op het gebied van zoekmachines maar sinds de komst van Facebook en Twitter gooiden zij het op een andere boeg om de concurrentie aan te gaan. Met de komst van Google+ probeerden zij de concurrentie nog steviger aan te gaan, maar er duiken weer nieuwe spelers op die het goed doen, zoals Pinterest. 

In een recent interview met Charlie Rose antwoordt Larry Page (oprichter Google) op de vraag of hij bezorgd is vanwege de strijd door Facebook om het zoeken: ‘Het is iets wat we serieus nemen, net zoals social media.’ Volgens Grant Simmons, directeur van SEO en Social Product bij The Search Agency, is Google al een tijd bezorgd over de toenemende concurrentie, vooral op sociaal gebied. De laatste statistieken laten zien dat Google+ al meer dan 100 miljoen gebruikers heeft, maar dat valt in het niet als het vergeleken wordt met het aantal leden wat Facebook inmiddels heeft. 

Maar toch heeft Google ook kwaliteiten waar Facebook niet aan kan tippen. Volgens Jessica Lee van The Search Agency kan Facebook niet op tegenover de 8,6 miljard geïndexteerde pagina’s van Google. Ook de integratie van Google+ in Google is een slimme zet geweest om het bereik van Google op sociaal gebied te vergroten. Twitter zou  een pittige concurrent kunnen zijn, maar volgens Simmons deugt hun businessmodel niet.  Allemaal delen ze overigens de verwachting dat één speler het bijltje zal moeten leggen, maar wie dit zal zijn is nog onduidelijk. 

Share this post