Adverteerders uit de reis-, retail- en financiële sector hebben vorig jaar gezamenlijk 25 procent meer aan zoekmachinemarketing uitgegeven dan in het jaar daarvoor. Zo blijkt uit alweer de derde editie van de Nederlandse Search Studie, een onderzoek uitgevoerd door Deloitte en in opdracht van IAB Nederland en DDMA.
Wat daarin verder opvalt is dat de uitgaven aan mobiele advertenties bijna zijn verdubbeld (92 procent), terwijl advertenties op tablets met gemiddeld 3 procent zijn gedaald.
De budgetgroei van 25 procent is vooral veroorzaakt door de significante stijging van mobiele zoekopdrachten via Google en desktopzoekopdrachten via Bing. Als gevolg van de relatief lagere kosten per klik (CPC) van mobiele advertenties en Bing’s algehele CPC, zijn de tarieven voor zoekmachinemarketing slechts licht toegenomen (5 procent).
De betaalde zoekresultaten op mobiel behaalde in 2016 een gemiddelde groei van 92 procent. Desktop presteerde duidelijk minder met een gemiddelde groei van 8 procent. Terwijl adverteren op tablet in 2016 op alle fronten (CPC-klikken en Ad Spend) daalde (-3 procent). Een daling die het directe gevolg is van een afname in populariteit van de tablet.
In het laatste kwartaal hebben adverteerders 33 procent van hun Google search budget op mobiele advertenties ingezet. Dit in tegenstelling tot Bing, waar maar 8 procent van het search budget naar mobiel gaat.
En tot slot werd er in 2016 ook meer budget gespendeerd aan niet-merknaamzoekwoorden (25 procent) dan aan merknaamzoekwoorden (16 procent). Door de groei van het aantal clicks bij niet-merknamen ten opzichte van merknamen is de CPC voor merknamen met 10 procent gestegen en die voor niet-merknamen met 3 procent gedaald.
Meer info is terug te vinden in het hele onderzoek dat hier te downloaden is.
[Foto credit: Fotolia / designer491]