Search27.03.2012

SEO advies: het kaf van het koren scheiden


[Wesley Sussenbach] De afgelopen jaren is de markt van zoekmachine optimalisatie (SEO) aanzienlijk gegroeid. Hiermee is helaas ook het aantal websites en bedrijven dat slecht of onprofessioneel SEO advies geeft ook meegegroeid. Goede SEO specialisten willen het Internet een betere plek maken en mensen met zo min mogelijk frustratie op het web te laten navigeren. Het is daarom belangrijk op uw hoede te blijven en het kaf van het koren te scheiden. Wellicht helpt onderstaand overzicht u loze adviezen en statements te herkennen.

– Garanties voor nr. 1 posities afgeven
SEO is een duurzame vorm van marketing. Het kost tijd en moeite een website op een nr. 1 positie te krijgen en te houden. Het is zo goed als onmogelijk om garanties af te geven voor nr. 1 posities in Google. De tactieken die hier achter zitten zullen vaak niet legitiem of spam-vrij zijn. Gevonden worden is één, traffic en/of conversies genereren is twee. De waarde van een nr. 1 positie van een woord waar niemand op zoekt of dat niet converteert is daarom ook erg discutabel.

– De perfecte zoekterm dichtheid
Om vindbaar te worden op bepaalde zoekwoorden dienen deze voor te komen op de desbetreffende pagina en bij voorkeur op bepaalde plekken, zoals de H1 tag. Vaak wordt er echter teveel nadruk gelegd op de zoekterm dichtheid. Er is namelijk geen magisch percentage dat voor topposities zorgt. Elke vorm van fine-tuning hierop is pure tijdsverspilling en kan beter in andere actiepunten gestoken worden. Als zoekterm dichtheid ergens goed voor is, dan is het eerder om de overmaat aan optimalisatie te controleren en te beperken. Zodat een bepaald zoekterm niet té vaak op een pagina voorkomt en als spam gezien kan worden.

Hier een voorbeeld van een duidelijk over-geoptimaliseerde tekst waar de focus teveel op zoekterm dichtheid is gelegd:

seo-advies-het-kaf-van-het-koren-scheide.jpg
seo-advies-het-kaf-van-het-koren-scheide.jpg

Deze tekst is puur geoptimaliseerd voor de zoekopdracht ‘Reizen naar Ierland’ en biedt verder ook geen enkele vorm van waardevolle content. Bovendien is de homepage van deze website het eerste zoekresultaat dat je tegenkomt met deze zoekopdracht i.p.v. de ‘geoptimaliseerde’ pagina, en schiet daarmee compleet z’n doel voorbij.

– Gebruik van META keywords tag
In een tijd dat zoekmachines nog niet zo geavanceerd waren, werd er nog flink gebruikgemaakt van de META keywords tag. Hier konden de webmasters zoektermen in kwijt waar ze vindbaar op wilden worden, maar hier werd steeds vaker misbruik van gemaakt. Google maakt er al helemaal geen gebruik meer van. Als je er dan toch gebruik van maakt, dan is het belangrijk deze tag niet vol te stoppen met vele tientallen zoektermen. Iets dat nog te vaak voorkomt.

– Kopen van links
Op talloze websites word je platgegooid met linkpakketjes en lokkertjes om met één druk op de knop duizenden links erbij te krijgen. Het is beter hier niet op in te gaan. Misschien vraag je je af: Hoe goed is Google dan in het traceren van gekochte links? -Hoe goed is de politie in het pakken van criminelen? Ben je heel opzichtig met het kopen van links en doe je dit bij partijen die niets anders doen, dan is Google heel goed. Weet je slim op de achtergrond te blijven dan kun je met veel gekochte links wegkomen. De vraag is natuurlijk of dit op de lange termijn wel de juiste strategie is. Vaak niet.

– W3C validatie
Er niks mis met het optimaliseren van de broncode van je website en de HTML-code W3C gevalideerd te krijgen, maar tenzij de W3C validatie heel erg slecht is en het de gebruikerservaring beïnvloedt, hoeft er geen aandacht besteedt te worden aan de W3C validatie van je website. Het doel van Google is om kwalitatieve en relevante content aan te bieden, en deze content kan nu eenmaal ook staan op websites waar de opmaak van de broncode niet volledig aan de W3C standaard voldoet.

Dit zijn slechts enkele voorbeelden, maar ze zullen in alle gevallen niets of maar weinig bijdragen aan een goede vindbaarheid in zoekmachines en zeker niet op de lange termijn. Korte termijn SEO bestaat niet. Het is veel beter je energie steken in de zaken die er echt toe doen en SEO actiepunten op prioriteit en noodzaak te beoordelen.

Helaas komt het nog vaak genoeg voor dat websites van lage kwaliteit op posities binnen de zoekresultaten staan waar ze eigenlijk niet thuis horen. De Panda algoritme update van Google zou hier een stokje voor steken, echter sluipt er zo nu en dan een website door de vingers van Google. Bijvoorbeeld zoekopdrachten die exact overeenkomen met de naam van de domeinnaam en daardoor hoog in de zoekresultaten staan. Gelukkig heeft Google besloten de nadruk van zoekopdracht gebaseerde domeinen minder kracht mee te geven dan voorheen:

De vraag is alleen hoe lang dit zal duren voordat het daadwerkelijk effect zal hebben, hoe groot het effect zal zijn en wanneer deze algoritmeverandering ook in Nederland ingevoerd zal worden.

Sinds niet al te lange tijd is er een website en Twitter account gelanceerd genaamd ‘SEO kwakzalvers’. Dit initiatief is voor ons SEO specialisten erg grappig om te lezen. Daarnaast heeft het een informerende functie naar iedereen die zich professioneel bezighoudt of gaat houden met SEO. Het kan u helpen in het herkennen van adviezen en werkzaamheden die de focus op de verkeerde aspecten van SEO leggen en dus te weinig bijdragen aan de vindbaarheid van uw website. Soms kunnen deze adviezen zelfs de vindbaarheid van uw website schade toebrengen.

Conclusie
Ga niet op zoek naar trucjes. Zoekmachine Optimalisatie gaat niet om trucjes, maar om het weghalen of voorkomen van blokkades die de indexatie van de website vermoeilijken, de creatie van kwalitatieve content waar een zoekvraag naar is en het promoten van deze content via de beste kanalen. Het implementeren van de juiste bedrijfsprocessen en werk- en denkwijzen kunnen hierin bijdragen.

Wesley is fulltime verantwoordelijk voor de Zoekmachine Optimalisatie activiteiten bij Search Kings, een zoekmachine marketing bureau in Amsterdam. Volg ons op @searchkings!

...

Verder lezen over Google

Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI

Van alle nieuwe code die momenteel bij Google wordt gemaakt schijnt een kwart te zijn gemaakt door computers, in plaats van mensen.

Artificial Intelligence30.10.2024

Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

Wil je echt de ultiem goedkoopste vlucht boeken, waarbij je misschien wel drie keer moet overstappen om in Australië neer te strijken, dan kun je daar nu een nieuwe knop voor aantikken in Google Flights.

Online17.10.2024

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs

DeepMind, Google’s lab waarin volop met kunstmatige intelligentie wordt geexperimenteerd, is in de prijzen gevallen.

Artificial Intelligence09.10.2024

AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs

Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht

De rechter heeft nu bepaald dat Google de Google Play appwinkel drie jaar lang open moet stellen voor de concurrentie.

Mobile08.10.2024

Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht

Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen

Shit, telefoon gestolen. Google introduceert nu drie nieuwe opties om te zorgen dat de dief niet bij je data kan.

Mobile07.10.2024

Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen

Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live

Google Gemini Live was al beschikbaar, ook voor Nederlanders, maar nog niet officieel in het Nederlands. Daar komt in de komende weken dus verandering in.

Artificial Intelligence03.10.2024

Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live

Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels

Epic had Google vier jaar geleden al aangeklaagd voor het runnen van een monopolie op de appwinkel, maar nu komt daar een nieuwe rechtszaak bij. 

Mobile01.10.2024

Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels

Google introduceert een speelse doodle met popcorn

Search25.09.2024

Google introduceert een speelse doodle met popcorn

Verder lezen over SEO

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

Google wil minder commercie en meer experts naar voren schuiven in zijn laatste grote algoritme-update van Google Zoeken. Maar lukt dat ook?

Search28.05.2024

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

In een recente ontwikkeling, gepubliceerd op 8 augustus 2023, heeft Google aangekondigd dat er minder rich snippets van het FAQ- en HowTo-formaat vertoond zullen worden in de Google Zoekresultaten. Deze verandering heeft...

Search15.08.2023

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid

De laatste jaren hebben bedrijven hun concurrentie fors zien toenemen, met name op het internet. In de basis heeft iedere ondernemer de mogelijkheid een website te bouwen, om vervolgens consumenten weg te trekken bij bes...

Online21.05.2023

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid

Verder lezen over Zoekmachine

ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine

Enerzijds omdat jongeren bijvoorbeeld al vaker zoeken via social media zoals TikTok en Instagram, maar binnenkort ook omdat AI-bonzen zich er nu mee gaan bemoeien.

Search01.11.2024

ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter

Zoek jij ooit wel eens iets op een andere zoekmachine dan die van Google? We achten de kans klein. Google is zelfs een monopolist geoordeeld.

Search06.08.2024

Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie

OpenAI heeft met de introductie van SearchGPT een nieuwe mijlpaal bereikt in de wereld van kunstmatige intelligentie en zoektechnologie. Dit prototype combineert geavanceerde AI-modellen met realtime webinformatie, waardoor gebruikers snel en nauwkeurig antwoorden kunnen verkrijgen via een gebruiksvriendelijke conversatie-interface.

Artificial Intelligence01.08.2024

SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie

Chrome krijgt zijn eigen Circle to Search om snel te zoeken

Chrome krijgt een handige nieuwe manier om te zoeken. Het is een stuk visueler en maakt gebruik van het handige Google Lens.

Search30.07.2024

Chrome krijgt zijn eigen Circle to Search om snel te zoeken

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Het is volgens Google bedoeld om te zorgen dat zoekresultaten eerder laden, in plaats van dat je allemaal dingen geladen krijgt waar je helemaal niet om hebt gevraagd.

Search26.06.2024

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

In de huidige wereld zien we steeds meer online activiteit. Mensen zijn actiever online, mensen zijn langer online en ze zijn vaker online. Het is dus belangrijk om online zichtbaar te zijn of gemakkelijk te worden gevonden.

Marketing19.06.2024

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming