De afgelopen tijd heeft men zich bij Google specifiek ingespannen om gebruikers kwaliteitssites in de zoekresultaten van Google te laten te vinden. Dit heeft een aanvulling aan het Google-algoritme tot gevolg gehad, het zogenoemde Panda-algoritme. Vooralsnog heeft dit alleen betrekking op Engelstalige sites en heeft het de ranking voor een groot aantal kwaliteitssites verbeterd.
Volgens Google hoeven de meeste webmasters zich daarom nergens zorgen over te maken. Voor sites die wel het effect van Panda ondervinden, wil Google graag extra informatie bieden over de manier waarop Google naar kwaliteitssites zoekt: “Ons advies aan webmasters is nog steeds om zich te richten op het aanbieden van de best mogelijke gebruikerservaring en zich niet te veel te richten op wat ze als de rankingsalgoritmen of signalen voor ranking van Google beschouwen. Sommige webmasters hebben zich echter te veel op de vorige Panda-algoritmewijziging gericht, maar Panda is slechts 1 van de ongeveer 500 verbeteringen die we dit jaar in het algoritme willen doorvoeren.”
Sinds de implementatie van Panda zijn er al meer dan tien aanvullende aanpassingen in de rankingsalgoritmen aangebracht, waardoor sommige site-eigenaren er ten onrechte van uitgegaan dat veranderingen in hun positie werden veroorzaakt door Panda. “Zoeken op het web is een complex geheel waarin veel factoren een rol spelen. We raden je dus aan om je niet op specifieke algoritmeaanpassingen te richten, maar op het leveren van een optimale ervaring voor gebruikers.“