Search24.02.2011

Verkiezingen? Partijen scoren niet goed in de SEO en SEA resultaten


verkiezingen-partijen-scoren-niet-goed-i.jpg
verkiezingen-partijen-scoren-niet-goed-i.jpg

Het is Ematters niet ontgaan dat volgende week woensdag 2 maart de verkiezingen voor de Provinciale Statenverkiezingen worden gehouden. Er wordt reeds een felle strijd geleverd voor de stem van de kiezer en deze strijd vindt (weer) vooral offline en in de traditionele media plaats. Op televisie zitten de partijleiders te kibbelen, grote abri’s ‘eisen’ je stem en gratis krant Metro was vandaag voorzien van een grote SP omslag.

Ematters heeft een analyse gedaan naar de vindbaarheid van de verschillende politieke partijen in de organische resultaten (SEO) en de gesponsorde resultaten (SEA) en het blijkt dat men een steek laat vallen in de online promotie. En dat terwijl de oriëntatie van een geschikte partij juist online plaatsvindt!!

De zoekmachineresultaten worden onderverdeeld in organische (SEO) en gesponsorde (SEA) resultaten. De aard van beide typen resultaten lenen zich uitstekend voor verschillende aanpakken. Goed scoren in SEO is namelijk een langduriger (weken tot maanden) proces dan het inzetten van SEA (binnen 15 minuten online).

Organische vindbaarheid (SEO)

De organische vindbaarheid van de partijwebsites is goed wanneer er daadwerkelijk gezocht wordt op de naam van de politieke partij (dat is logisch), maar waarom wordt de scope niet breder getrokken. De standpunten van een partij kunnen uitstekend worden omgezet tot relevante zoekwoorden waarop een partij gevonden zou willen/moeten worden.

Daarnaast zijn voor elke type verkiezingen de websites als StemWijzer populair. Goede vindbaarheid op dit type zoekwoorden kan de verkiezer er toe brengen direct naar de partijwebsite te gaan zonder de stemwijzer te raadplegen. Op dit moment is alleen de VVD terug te vinden in de top 10 bij een zoekopdracht als “stemwijzer”.

Gesponsorde resultaten (SEA)

Het voordeel van SEA is dat een advertentie binnen 15 minuten online kan staan en direct bezoekers kan genereren. Vele partijen laten hier een kans liggen en de PvdA profiteert hier optimaal van, want als er gezocht wordt op “provinciale staten verkiezingen”, “stemwijzer” of “provinciale staten” komt alleen de PvdA veelvuldig terug.

Ematters is zeer verbaasd over de resultaten die gevonden zijn. Het feit dat het Internet de belangrijkste plaats voor oriëntatie is, wordt door de (meeste) politieke partijen simpelweg genegeerd. Grote budgetten worden gespendeerd in de traditionele media terwijl een klein percentage van deze budgetten al kunnen zorgen voor grote bezoekersstromen naar de websites van de politieke partijen.

De volgende verkiezingen zijn voorlopig nog even ver weg en dus hebben de politieke partijen nog alle tijd om ook de online aanwezigheid te verbeteren en daarmee nieuwe kiezers voor zich te winnen.

Jeffrey Bleijendaal

Jeffrey Bleijendaal is Manager Digital Advertising bij Ematters BV. Jeffrey is vanaf 2005 actief met Zoekmachine Marketing en heeft vanaf die tijd vele honderden campagnes geoptimaliseerd, miljoenen bezoekers gegenereerd en duizenden conversies gerealiseerd voor zijn klanten. Jeffrey is daarnaast voorzitter van de DDMA Search Commissie, enthousiast blogger op Dutch Cowboys en Top Contributor op het officiële Google AdWords Helpforum. Naast SEA is Jeffrey zeer actief met en gecertificeerd voor Google Analytics en de DoubleClick Online Marketing stack.

...

Verder lezen over SEO

Waarom SEO ook belangrijk is als je een klein bedrijf hebt

Stel je voor, je runt een broodjeszaak of een sportschool. Lekker lokaal, waardoor je vrienden en kennissen kunt optrommelen om naar jouw zaak te komen. Nu is dat altijd een goed idee en mond-tot-mond-reclame kan ver komen, maar je kunt eigenlijk niet zonder het internet. Misschien associeer je een lokale winkel op de straathoek niet zozeer met het grote wereldwijde web, maar het is toch wel verstandig om dat wel te doen.

Search22.11.2024

Waarom SEO ook belangrijk is als je een klein bedrijf hebt

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

Google wil minder commercie en meer experts naar voren schuiven in zijn laatste grote algoritme-update van Google Zoeken. Maar lukt dat ook?

Search28.05.2024

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

In een recente ontwikkeling, gepubliceerd op 8 augustus 2023, heeft Google aangekondigd dat er minder rich snippets van het FAQ- en HowTo-formaat vertoond zullen worden in de Google Zoekresultaten. Deze verandering heeft...

Search15.08.2023

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent