Jeffrey Bleijendaal is Manager Digital Advertising bij Ematters BV. Jeffrey is vanaf 2005 actief met Zoekmachine Marketing en heeft vanaf die tijd vele honderden campagnes geoptimaliseerd, miljoenen bezoekers gegenereerd en duizenden conversies gerealiseerd voor zijn klanten. Jeffrey is daarnaast voorzitter van de DDMA Search Commissie, enthousiast blogger op Dutch Cowboys en Top Contributor op het officiële Google AdWords Helpforum. Naast SEA is Jeffrey zeer actief met en gecertificeerd voor Google Analytics en de DoubleClick Online Marketing stack.
Het is Ematters niet ontgaan dat volgende week woensdag 2 maart de verkiezingen voor de Provinciale Statenverkiezingen worden gehouden. Er wordt reeds een felle strijd geleverd voor de stem van de kiezer en deze strijd vindt (weer) vooral offline en in de traditionele media plaats. Op televisie zitten de partijleiders te kibbelen, grote abri’s ‘eisen’ je stem en gratis krant Metro was vandaag voorzien van een grote SP omslag.
Ematters heeft een analyse gedaan naar de vindbaarheid van de verschillende politieke partijen in de organische resultaten (SEO) en de gesponsorde resultaten (SEA) en het blijkt dat men een steek laat vallen in de online promotie. En dat terwijl de oriëntatie van een geschikte partij juist online plaatsvindt!!
De zoekmachineresultaten worden onderverdeeld in organische (SEO) en gesponsorde (SEA) resultaten. De aard van beide typen resultaten lenen zich uitstekend voor verschillende aanpakken. Goed scoren in SEO is namelijk een langduriger (weken tot maanden) proces dan het inzetten van SEA (binnen 15 minuten online).
Organische vindbaarheid (SEO)
De organische vindbaarheid van de partijwebsites is goed wanneer er daadwerkelijk gezocht wordt op de naam van de politieke partij (dat is logisch), maar waarom wordt de scope niet breder getrokken. De standpunten van een partij kunnen uitstekend worden omgezet tot relevante zoekwoorden waarop een partij gevonden zou willen/moeten worden.
Daarnaast zijn voor elke type verkiezingen de websites als StemWijzer populair. Goede vindbaarheid op dit type zoekwoorden kan de verkiezer er toe brengen direct naar de partijwebsite te gaan zonder de stemwijzer te raadplegen. Op dit moment is alleen de VVD terug te vinden in de top 10 bij een zoekopdracht als “stemwijzer”.
Gesponsorde resultaten (SEA)
Het voordeel van SEA is dat een advertentie binnen 15 minuten online kan staan en direct bezoekers kan genereren. Vele partijen laten hier een kans liggen en de PvdA profiteert hier optimaal van, want als er gezocht wordt op “provinciale staten verkiezingen”, “stemwijzer” of “provinciale staten” komt alleen de PvdA veelvuldig terug.
Ematters is zeer verbaasd over de resultaten die gevonden zijn. Het feit dat het Internet de belangrijkste plaats voor oriëntatie is, wordt door de (meeste) politieke partijen simpelweg genegeerd. Grote budgetten worden gespendeerd in de traditionele media terwijl een klein percentage van deze budgetten al kunnen zorgen voor grote bezoekersstromen naar de websites van de politieke partijen.
De volgende verkiezingen zijn voorlopig nog even ver weg en dus hebben de politieke partijen nog alle tijd om ook de online aanwezigheid te verbeteren en daarmee nieuwe kiezers voor zich te winnen.
Verder lezen over SEO
Marketing22.08.2024
HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie
Search13.08.2024
SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen
Search03.06.2024
Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek
Search28.05.2024
Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update
Search07.03.2024
SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine
DC Business18.12.2023
Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024
Search15.08.2023
Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent
Online21.05.2023