Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Ematters SEO bureau uit Amsterdam interviewde 1 Belgische en 6 Nederlandse linkbuilding specialisten over do´s en dont´s van het linkbuilden voor 2011.
De autoriteit van uw website is een van de belangrijke factoren om goed gevonden te worden in de zoekresultaten van Google. De autoriteit van een website wordt door Google gemeten aan de hand van hoeveel, welke en op welke wijze websites naar uw website verwijzen. Het actief verkrijgen van backlinks naar een website wordt linkbuilding genoemd.
Door de groei van blogs, Social Media websites en websites als YouTube lijken de mogelijkheden onbegrensd, maar waar moet u zich nu op richten voor 2011 om succes te hebben. Ematters interviewde de volgende mensen: Stanley Leijnse van de www.Linkbuilding-Specialist.nl, Wiep Knol van www.linkbuilding.nl, Peter van der Graaf van www.searchspecialist.nl, Roy Huiskes van www.chapter42.com, Marnik D’Hoore van www.bseen.be en Joost de Valk van www.Yoast.com.
Conclusies
Hieronder enkele conclusies op basis van de antwoorden van de SEO-specialisten:
• Linkbuilding blijft een belangrijke factor binnen de SEO-strategie, maar de manier waarop links worden vergaard, zal veranderen. Linkjes inkopen en snel zoveel mogelijk links genereren, is niet meer zo effectief als voorheen. Relevantie is het ‘toverwoord’, want kwaliteit gaat boven kwantiteit.
• De meningen m.b.t. de invloed van Social Media lopen uiteen, echter zijn alle specialisten het er over eens dat Social Media geen negatieve invloed hebben op de organische vindbaarheid.
• De invulling van Google Places (Google Maps) is belangrijk, omdat Google steeds meer lokale resultaten laat zien op de resultaatpagina’s.
• Links van concurrenten zijn zeer waardevol, maar houd er rekening mee dat het heel erg moeilijk is zo’n link te ontvangen en verwacht hiervoor iets terug te moeten doen.
Hieronder de belangrijkste quotes en antwoorden. Sommige antwoorden zijn ten behoeve van de lengte van het artikel ingekort:
1. Welke linkbuilding trends verwacht jij voor 2011 en wat kun je m.b.t. linkbuilding echt niet meer doen anno 2011?
Stanley: Google wordt steeds slimmer in het herkennen van onnatuurlijke linkpatronen, in het analyseren van de content rondom de backlink en de relevantie van de totale content t.o.v. die van de backlink. Het gaat er tegenwoordig om, om een zo divers mogelijke en organische back linkprofiel te krijgen. Alle linkbuilding strategieën die niet relevant zijn, zullen anno 2011 slechts tijdelijk of zelfs helemaal niet meer werken.
Wiep: Ik denk dat creatieve linkbuilders, maar ook contentontwikkelaars, een druk jaar zullen hebben. Infographics zijn bijvoorbeeld in het buitenland al gebruikelijk, maar zie je in Nederland nog maar weinig. Met linkspam of het massaal inkopen van links kom je dit jaar niet meer weg, zeker niet als je een groot merk bent. Reputatieschade is snel gebeurd.
Peter: In 2011 gaan mijn klanten eindelijk echte meerwaarde voor bezoekers en alle linkende partijen leveren. Waar het voorheen genoeg was om met trucjes wat bochten af te snijden, zien alle partijen nu dat ze echt deel willen uitmaken van het internet. Het tijdperk van nu snel geld verdienen, lijkt wat milder te worden en ook linkbuilding strategieën mogen steeds vaker focussen op het resultaat op de langere termijn.
Roy: Commentspam en links op domme plaatsen inkopen en waslijsten startpagina klonen benaderen. Dat is echt ‘not done’ in 2011.
Marnik: In de toekomst verwachten we dat Social Media links steeds belangrijker worden. Hierdoor wordt het kopen van deze links waarschijnlijk een nieuwe trend.
2. Hoeveel impact heeft Social Media nu op het algoritme?
Stanley: Dat is niet goed aan te geven, Wij hebben een aantal tests gedaan, met alleen Social Media, waarbij niet concurrerende keywords toch goed gingen ranken, maar inzet van de juiste Social Media in combinatie met linkbuilding geeft een 1+1=3 effect.
Wiep: Dat is lastig te zeggen. Je merkt aan alle kanten dat Google hiermee aan het testen is, maar ook webmasters met kwade bedoelingen hebben dit in de gaten. Het zal dus net zoveel impact gaan krijgen dat het waarde toevoegt aan het algoritme, maar niet eenvoudig te ‘gamen’ is.
Peter: De indirecte gevolgen van Social Media hebben een zeer grote impact op de volgorde van “gewone” zoekresultaten in Google, maar de vele tests die ik heb draaien tonen weinig tot geen meetbaar effect van links en vermeldingen in social platforms als Twitter.
Roy: Relatief weinig, het is volgens mij meer het ‘butterfly’ effect van de verspreiding dan de waarde van de Sociale Media zelf.
3. Welke Social Media worden nu door Google het meest gewaardeerd?
Stanley: Dat hangt er vanaf, Twitter kan een aardig effect hebben, indien je autoriteit bent, actieve retweets krijgt van relevante volgers en je linkt naar relevante artikelen, maar ook de impact van social bookmarkings kunnen een aardig effect hebben. Maar het beste is om gewoon diverse Social Media in te zetten. Probeer dit altijd te doen voor je doelgroep en niet voor Google.
Wiep: Dat zijn ongetwijfeld de meest gebruikte platformen, zoals Facebook en Twitter. Van beide websites zie je nu immers ook al invloeden terug in de zoekresultaten.
Peter: Beoordelingen in microformats spelen een steeds grotere rol. Waar dit nu goed te zien is, zijn alle Google Universal listings (o.a. local en video resultaten in de algemene resultaten). Als er maar genoeg betrouwbare bronnen komen voor dergelijke informatie, zal het gewicht ervan in alle algoritmes verder kunnen toenemen.
4. Krijg je betere rankings door gebruik te maken van Google diensten zoals Google Maps (Google Places)?
Stanley: Er zijn geruchten dat het een minimaal effect kan hebben, maar voor local search heeft het natuurlijk sowieso voordelen, dus ik adviseer altijd om Google Maps te gebruiken.
Wiep: Nee
Peter: Google Maps resultaten zijn zelf al heel belangrijk en gebruik maken van een verified listing is daar één van de ranking factoren. Het aanbieden van je content in diverse formats, zoals Google die graag heeft, zorgt dat je op alle manieren (evt gelijktijdig) terugkomt in de top-10. Doordat een resultaatpagina steeds minder bestaat uit een lijstje van 1 t/m 10 zie ik dat het bezetten van een hele top-5 aan zoekresultaten zelfs mogelijk is.
Roy: Er wordt gezegd van niet, en het is mij nog nooit opgevallen, hoewel je natuurlijk wel een zekere mate van ‘vertrouwen’ moet hebben om opgenomen te worden in dit soort systemen.
Marnik: Google Places kan het best gezien worden als een aanvulling op een SEO-traject. In dit geval worden beide kanalen gebundeld en leidt dit tot een betere ranking in de zoekresultaten. We kunnen dus spreken van een totaalresultaat. Onlangs was er een recente wijziging waarbij Google Places en organic samengevoegd werden. Door deze fusering zie je regelmatig websites opduiken die voorheen geen schijn van kans hadden om enkel te scoren binnen de organische resultaten. Het is nog te vroeg om dit te veralgemenen naar alle situaties. Het omgekeerde gaat natuurlijk ook op. Websites die vroeger goed scoorden in de natuurlijke zoekresultaten zijn teruggevallen door een slecht ingevuld Google Places profiel. Het is dus belangrijk om zowel SEO als Google Places goed op te zetten.
5. Wat is in jullie ogen een te snelle groei van het aantal backlinks?
Stanley: Dat is moeilijk exact te definiëren, indien je een nieuwe site bent, met weinig content en je krijgt dan binnen 1 jaar 1.000 backlinks, dan is dat vaak onnatuurlijk en verdacht, maar dat hoeft natuurlijk niet. Google gebruikt veel meer metrics om je ranking te bepalen, dan alleen het aantal relevante backlinks, mijn advies is om altijd langzaam te starten met linkbuilding en “organisch” je profiel te laten groeien, dan loop je het minste risico. Heb je een bestaande website met autoriteit, dan kun je in principe nooit een “te snelle groei” hebben van backlinks zolang deze maar relevant zijn.
Peter: Zolang je rekening houdt met “natuurlijk gedrag” is iedere snelheid prima. Zorg dus dat je ook andere tekenen verspreidt, zoals tekenen van nieuwswaardigheid of het continu doorzetten van deze groei. De timing van linkaanwas en het verdwijnen van links zijn zeer belangrijke factoren en zorgen zelfs voor tijdelijke boosts en dempingen. Een goede strategie zorgt dat deze timing klopt bij de trends van de vraag binnen de markt. Zo vereist scoren op de naam van een nieuw mobieltje een zeer specifieke aanpak, want hij is alweer vervangen als je er middels een reguliere aanpak op zou kunnen scoren. Travel kent bijvoorbeeld trends waarbij tijdelijke boosts in het boekingsseizoen erg welkom zijn.
Roy: Als je erop betrapt en bestraft wordt 😉
Joost: Dat hangt van de site af, van wat je allemaal doet en van hoe je aan die backlinks komt. Als je ineens groot in het nieuws komt zijn die backlinks helemaal niet zo raar. Als je zonder ergens genoemd te worden ineens 4.000 links er bij krijgt, dan ga je nat.
6. Hoe ver is Google in werkelijkheid met het herkennen van onnatuurlijke linkpatronen?
Stanley: Google kan nu veel beter detecteren wat zij al een tijd lang roepen. 2011 wordt echt het jaar van de detectie van onnatuurlijke linkpatronen, en het uitdelen van de daarbij mogelijk behorende penalty’s.
Wiep: Google is hier ontzettend slim in. Dat dit niet altijd terug te zien is in de zoekresultaten wil niet zeggen dat ze het niet weten.
Peter: Ik zie nog voldoende zoekresultaten hoog scoren die daar niet horen, maar als nieuwe partij is het niet zo simpel om een linknetwerkje op te zetten. Het “oprollen” van onnatuurlijke netwerken gebeurt zowel in het algoritme als door mensen en werkt zo redelijk goed. Daarnaast zorgt sociale controle dat je deze grootschalige onnatuurlijkheid kort volhoudt. Als Google het niet detecteert, doet je concurrent het wel.
Roy: Ik heb een grote site van nr. 1 naar nr. 9 zien zakken, waarbij ik het vermoeden heb dat het om anchorteksten ging, omdat het alleen op dat keywordsetje gebeurde. Afhankelijk van welk patroon zegt iets over de mate van detectie.
Joost: Slimmer dan je denkt als ze het echt gaan uitpluizen, dommer dan je denkt als het puur op algoritme gaat. Maar er wordt veel met de hand gevonden en opgelost.
7. Welke invloed hebben websites als LinkedIn, Facebook en Twitter op je autoriteit?
Stanley: Dat hangt er weer vanaf hoe je dit inzet. Door het alleen op te zetten en sporadisch te gebruiken, krijg je geen autoriteit. Het gaat om je bereik, soort volgers, interactie met je doelgroep en met wie zij verbonden zijn, dus ben je een autoriteit op deze socials, dan kan dit een positief effect kunnen gaan hebben op je site autoriteit.
Wiep: Direct niet veel, maar indirect wellicht meer. Als je een grote (positieve) zichtbaarheid
hebt op Linkedin, Facebook en Twitter, zul je dit op andere websites waarschijnlijk ook wel hebben. En dat is wél weer van invloed op je autoriteit.
Peter: Als ze geen links veroorzaken, zijn ze geen.autoriteit
Roy: Als je dat inzet als een leuk linkwheel kan het best positieve effecten hebben, echter zijn ze vaak ook redelijk doorzichtig.
Joost: Dat ligt er 100% aan hoe je die sites gebruikt.
8. Kunnen YouTube filmpjes helpen bij linkbuilding?
Stanley: Zeker, elke relevante link is er 1, niet alleen YouTube, maar ook andere video sites helpen mee met het linkbuilden, mits goed getagt. Echter simpelweg 100 filmpjes op YouTube plaatsen als enige linkbuilding strategie is niet zinvol. Probeer altijd een zo divers mogelijk backlinkprofiel op te bouwen met in je achterhoofd dat je alles doet voor je doelgroep i.p.v. de Google rankings.
Marnik: Nee
Joost: Natuurlijk. Alles kan helpen bij het link builden als je er mensen mee bereikt.
9. Waarom kan het vanuit een autoriteit oogpunt belangrijk zijn naar je concurrent te linken of een linkje van je concurrent te ontvangen?
Stanley: Een backlink van je concurrent is enorm waardevol als hij relevant is, deze zijn vaak het moeilijkst te krijgen. Zelfs een linkruil helpt hierbij om een natuurlijk backlink profiel te krijgen, want een backlink profiel met alleen one-way links, en “follow links” is ook vaak verdacht in de ogen van Google.
Wiep: Concurrenten zijn zeer relevante websites. Als je links krijgt van deze goede, relevante sites betekent dit in de meeste gevallen dat dit gewaardeerd zal worden door Google.
Peter: Ik heb graag links van mijn concurrenten. Wat ik daarvoor terug moet doen, weeg ik altijd scherp af.
Roy: Elke link met relevantie en waarde is er een en als je iets graag wilt, moet je daarvoor soms ook iets teruggeven.
Marnik: We gaan er niet van uit dat linken naar concurrenten een deel moet zijn van een SEO-traject. Enkel als het echt een toegevoegde waarde kan leveren, valt het te overwegen. Dit draagt dan wel bij aan de autoriteit van je concurrent. Het omgekeerde is dan veel interessanter.
Joost: Soms is dat handig, soms niet. Wederom: ligt aan de situatie, in deze context vind ik autoriteit overigens een raar woord.
10. Heeft het inzetten van AdWords een positieve invloed op je autoriteit?
Stanley: Daar is in mijn ogen geen bewijs voor, uiteraard wel geruchten, zoals zoveel in SEO-land.
Wiep: Niet in directe zin, maar het is mogelijk om een AdWords-campagne te gebruiken om je linkpopulariteit te vergroten. Dit heeft vervolgens wel effect.
Peter: Nee, daar heb ik nog geen bewijs van gezien. Dan snijdt Google in zijn eigen vingers.
Roy: Ik geloof niet dat het invloed heeft.
Marnik: We hebben geen bewijzen dat een pagina in de organische resultaten beter scoort als er ook geadverteerd wordt via AdWords. Wel kunnen we zeggen dat visibiliteit in de organische en betaalde zoekresultaten op hetzelfde zoekwoord bijdraagt tot een hogere CTR en conversieratio.
Joost: Nee.
11. Is de PageRank van een website anno 2011 nog van belang bij goede linkbuilding of draait het alleen nog maar om relevantie?
Stanley: Zolang je gaat linkbuilden op relevantie, is PageRank van ondergeschikt belang, PageRank is een factor, zoals diverse andere factoren bij het linkbuilden. PageRank is altijd een momentopname, een link met een PageRank 0 of 1, kan over een paar maanden al weer anders zijn. Focus op relevantie en page authority i.p.v. PageRank.
Wiep: De toolbar PageRank niet. De PageRank die je momenteel in een toolbar ziet is berekend op 10 juni 2010. Dat is ruim 8 maanden geleden. Een site beoordelen op basis van data die 8 maanden oud is, lijkt me geen verstandige keuze. Ik kies liever voor relevantie.
Peter: PageRank is slechts een cijfertje samengesteld met zijn eigen algoritme. Het toont voornamelijk aan hoeveel linkkracht er van pagina-tot-pagina doorvloeit en blijft een handig hulpmiddel. Het liefst heb je een linkpartner met een autoritair domein, die zelf veel relevante links ontvangt en relevante teksten toont en dan heb je het liefst de link op een pagina die belangrijk is binnen zijn site (bijv. door te kijken naar PageRank). De volledigheid van je complete linkprofiel is echter veel belangrijker dan die ene perfecte link.
Roy: Tsja, wat is PageRank en welke bedoel je. Ik wil een PageRank 7 link of hoger eigenlijk altijd wel.
Wilt u het volledige interview met alle antwoorden lezen, download hier het volledige linkbuilding interview.
Verder lezen over SEO
Marketing22.08.2024
HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie
Search13.08.2024
SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen
Search03.06.2024
Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek
Search28.05.2024
Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update
Search07.03.2024
SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine
DC Business18.12.2023
Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024
Search15.08.2023
Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent
Online21.05.2023
Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid
Verder lezen over Zoekmachine
Search01.11.2024
ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine
Marketing22.08.2024
HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie
Search06.08.2024
Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter
Search05.08.2024
5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert
Artificial Intelligence01.08.2024
SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie
Search30.07.2024
Chrome krijgt zijn eigen Circle to Search om snel te zoeken
Search26.06.2024
Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine
Marketing19.06.2024