De laatste tijd wellicht een beetje verloren geraakt tussen al het “social search” geweld, maar daarom niet minder belangrijk om ook dit jaar in de gaten te houden is “semantic search”, het betere contextuele zoekwerk dus. Het eerste waarschuwingsschot daarvoor wordt dit jaar afgelost door startup Jinni, dat in een investeringsronde liefst $5 miljoen wist op te halen voor hun “semantische tv-gids”.
De zoekmachine geeft je uiteraard resultaten op basis van titels, maar geeft daarnaast ook resultaten op basis van sfeer, plot, tijd, genre, publiek en recensies. Op deze manier is het platform niet alleen een zoekmachine, maar ook een indirecte inspiratiebron.
“Films inspire us. Obsess. Puzzle. Delight. That’s what we think – and that’s why we started Jinni. Because the usual keywords and genres don’t even try to capture the meaty stories and heady experiences of film, and so they’re not much use when choosing what to see next. Jinni is a Taste Engine. We look at film through the lens of what makes you love or hate anything you watch. With a Taste Engine, you don’t search by what you’re looking for, you search by what you like. And recommendations are based on analyzing your preferences, not statistics“, aldus de makers op hun website.
Daarnaast maakt Jinni slim gebruik van koppelingen met onder andere Amazon, Netflix en Apple’s iTunes. Hierdoor kunnen gebruikers middels een paar klikken ook daadwerkelijk de voorgestelde film bekijken.
Uit de laatste investeringsronde, aangevoerd door o.a. Belgacom, heeft de start-up in ieder geval al $5 miljoen weten te los te peuteren. Dat geld kon het team goed gebruiken, aldus de CEO Yosi Glick: “It allows us to focus on what we do best: Developing an innovative product that is designed to fundamentally improve the entertainment experience“.
Volgens insiders staat “meertaligheid” in ieder geval hoog op de to do-lijst van Jinni. Niet geheel onbelangrijk voor de succesfactor, gezien de semantische aard van de zoekmachine.