De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Het online medialandschap verandert. Organisaties hebben een groeiende focus op online vindbaarheid waardoor het steeds moeilijker is om een goede positie te behalen binnen de zoekresultaten.
De kennis over zoekmachine optimalisatie en online advertentie programma’s groeit. En ook de zoekmachines staan niet stil, nieuwe ontwikkelingen en meetmethodes zijn aan de orde van de dag. Checkit gaat mee met deze ontwikkelingen en heeft voor de jaarlijks terugkerende Top 100 Online Vindbaarheid deze keer gekozen voor een nieuwe onderzoeksopzet. De Top 100 Online Vindbaarheid onderzoekt de vraag: “Hoe goed zijn de top 100 online mediabesteders vindbaar?“
Waar een aantal jaar geleden vooral technische elementen op een website de vindbaarheid bepaalden, is het vandaag de dag steeds complexer om een goede vindbaarheid binnen de zoekmachines te behalen. De vindbaarheid van de top 100 online mediabesteders is gemeten aan de hand van hun eigen website. Het onderzoek geeft het bereik in percentages weer van een organisatie in haar specifieke markt. Voor dit onderzoek is gekeken naar het zoekgedrag van de relevante doelgroep per branche, gelet op de hoogste zoekvolumes. Er kan dus gesteld worden dat een organisatie met 20% bereik, bij een op de vijf zoekopdrachten binnen haar branche zichtbaar is en dus vindbaar. Net als de vorige editie van het onderzoek zijn ook dit jaar de bruto online mediabestedingen (over 2009), die aangeleverd zijn door Nielsen, als leidraad voor het onderzoek genomen.
Mediabudget
Dat een hoog mediabudget niet automatisch leidt tot een hoge notering in de top 100 online vindbaarheid is ook dit jaar een feit. Zo zijn in de top 10 van het onderzoek geen organisaties terug te vinden die in de top 10 van online mediabesteders staan. Organisaties met hoge online mediabestedingen zouden nog beter gebruik kunnen maken van dit budget. Het is uitermate belangrijk om via een goed doordachte Search Engine Marketing strategie te werk te gaan. Terugkomen in gerelateerde online zoekopdrachten is zeer belangrijk. Daarom is het noodzakelijk om optimaal gebruik te maken van het beschikbare online marketing budget.
Conclusie
Anno 2010 blijkt dat online vindbaarheid nog niet bij iedere organisatie dezelfde prioriteit heeft. Waar veel websites prima vindbaar zijn, blijven er ook organisaties achter. Relevante generieke zoekopdrachten zijn voor veel organisaties geen garantie op een goede plaats in de zoekmachines. Dat er nog veel winst te behalen valt op het gebied van online vindbaarheid wordt met dit onderzoek eens te meer aangetoond. Ook hoge online uitgaven zijn nog steeds geen garantie voor een goede vindbaarheid. Waar sommige organisaties een hoog online bereik hebben, is de meerderheid nog onvoldoende vindbaar op onderwerpen waar de relevante doelgroep naar op zoek is.
De Whitepaper Top 100 Online Vindbaarheid 2010 download je hier.
Verder lezen over ANWB
Automotive17.04.2024
Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]
ANWB zegt van welAutomotive11.03.2024
Tijdmachine: de praatpalen van de ANWB waren een geel berm-icoon
Gadgets25.01.2024
Fatbike kopen? Je kunt hem gewoon verzekeren
Gadgets24.08.2023
De ANWB wil ook af van de verzekering van de elektrische bakfiets
Gadgets21.08.2023
Een fatbike verzekeren? Niet meer bij de ANWB
Zullen andere verzekeraars ook volgen?Automotive02.03.2023
ANWB mag Wegenwacht abonnement niet verplichten bij pechhulpverzoek
De bond maakt zich volgens de rechter schuldig aan koppelverkoopAutomotive22.02.2023
Veel zomerbanden presteren ondermaats
Zeven bandenmerken zijn zelfs onveilig volgens de ANWBAutomotive17.11.2022