27.01.2010
Search

Weet Bill Gates wel wat zoekmachinemarketing is?

By: Dominique Dewitte

BlogSearch

De wereldpers verwelkomde het nieuwe Twitter-account van voormalig Microsoft-topman Bill Gates eind vorige week ongeveer als ‘de thuiskomst van de verloren zoon’, versie digitale maatschappij en sociale netwerken. Het Twitter-account moet vooral dienen om zijn nieuwe blog ‘The Gates Notes’ te promoten.

Maar Danny Sullivan, de eigenaar van Search Engine Land, heeft de rijkste man ter wereld een dag later alweer op zijn plaats gezet. Hij bezorgde Gates een kleine master class in zoekmachinemarketing; een cursus waarvoor hij normaal zo’n 1.000 pond per dag voor vraagt. Sullivans conclusie is vernietigend. In die mate dat men zich af mag vragen of Gates überhaupt wel iets van internet begrijpt.

‘Wanneer je Bill Gates blog’ in Google intikt komt het op plaats vier tevoorschijn, een plaats lager zelfs dan een fake Bill Gates blog. Erger nog: op Gates eigen Bing-zoekmachine haalt zijn blog niet eens de eerste pagina met resultaten. Verder draagt Gates’ blog op elke pagina dezelfde naam; in SEO-termen een absolute no-no’, aldus Sullivan.

De ganse zaak is natuurlijk een schitterend marketingverhaal voor Sullivan zelf, al toont het tegelijkertijd aan hoe Gates’ ooit ongenaakbare computerwijsheid vandaag ver te zoeken lijkt. Een situatie die Microsoft bekend in de oren moet klinken, nu bedrijven als Google en Apple in de sector de lakens uitdelen.

Sullivan heeft inmiddels al antwoord gekregen van Gates: “Bedankt voor je advies. De mensen die aan de site werken zijn er nu mee bezig, vanavond zou je verbetering moeten zien…”

Share this post