Frankrijk heeft via de minister van Cultuur en communicatie, Frédéric Mitterrand, bekendgemaakt dat het bedrijven die online-activiteiten ontplooien zoals Google, Microsoft, Facebook en Yahoo! wil gaan belasten op de advertentie-inkomsten die ze via het internet genereren.
De minister had een team van specialisten de opdracht gegeven een rapport samen te stellen om te kijken hoe de toekomst van de creative sectoren zoals de muziekwereld en de geschreven pers kunnen worden veiliggesteld. In totaal zijn in het 69 pagina’s tellende rapport (download .pdf) 22 voorstellen gemaakt, waarbij wordt aanbevolen absolute prioriteit te geven aan de ontwikkeling van legale online muziekkanalen teneinde piraterij tegen te gaan. Daarbij wordt gedacht aan een jaarkaart van 50 euro die recht zou geven op het onbeperkt downloaden van muziek.
Verder zullen ook producenten van film en muziek, die schade lijden door de gratis verspreiding van hun producten op het internet, worden gecompenseerd.
Het rapport adviseert presidenty Sarkozy om een Google-tax in het leven te roepen om de te nemen maatregelen te financieren. Die belasting zouden worden geheven op de advertentie-inkomsten die door de grote online-portalen en netwerken worden gegenereerd.
Ook de internettoegangproviders zouden extra geld moeten ophoesten. Patrick Zelnik, co-auteur van het rapport, waarschuwt er wel voor dat Frankijk zo’n belasting niet in zijn eentje kan doorvoeren en dat daarvoor een Europees akkoord nodig is. Toch moet volgens hem snel worden gehandeld. Toch moet volgens hem snel worden gehandeld. De situatie van de muziekwereld en de geschreven pers noemde hij ‘zeer ernstig’.
Olivier Esper, senior policy manager, Google France zegt in een reactie: “We don’t think introducing an additional tax on internet advertising is the right way forward as it could slow down innovation. The better way to support content creation is to find new business models that help consumers find great content, and reward artists and publishers for their work.”
[via]