Search02.12.2009

Top 100 online vindbaarheid 2009


top-100-online-vindbaarheid-2009.jpg
top-100-online-vindbaarheid-2009.jpg

Search Engine Mediabureau Checkit voerde dit jaar voor de vierde keer op rij het Top 100 Online Vindbaarheid onderzoek uit.

31% van de organisaties in de top 100 blijkt goed vindbaar met een vindbaarheidsscore van 80% of hoger. De Top 100 Online Vindbaarheid werd drie keer eerder uitgevoerd in 2006, 2007 en 2008. Echter, waren deze onderzoeken gebaseerd op de top 100 totale bruto mediabestedingen. Dit jaar is de top 100 online bruto mediabestedingen als leidraad gebruikt (bron: Nielsen). Deze nieuwe insteek voor de basislijst van de Top 100 Online Vindbaarheid zorgt voor een flink aantal nieuwe vermeldingen in de lijst.

De websites met de beste online vindbaarheid van 2009

  1. www.snsbank.nl (93%)
  2. www.bol.com (92%)
  3. www.hp.nl (91%)
  4. www.landal.nl (91%)
  5. www.telfort.nl (91%)
  6. www.dsbbank.nl (91%)
  7. www.upc.nl (90%)
  8. www.ziggo.nl (90%)
  9. www.abnamro.nl (90%)
  10. www.ns.nl (88%)

Waar de DSB Bank vorig jaar nog op nummer één stond, is deze nu terug te vinden op de zesde positie.  Op het moment dat de websites van de Top 100 Online Vindbaarheid zijn onderzocht (september 2009) was nog niets bekend over de neergang van de DSB Bank. Tijdens het schrijven van het resultatenrapport bereikte ons het bericht dat DSB Bank failliet is verklaard.

Ontwikkeling online vindbaarheidsscores 2006-2009

Ondanks dat de online vindbaarheidsscores (de behaalde totaalscore op basis van elf onderzochte variabelen) van Nederlands grootste online adverteerders nog steeds te wensen overlaten, zet de positief ingezette trend van voorgaande jaren door. De onderzochte websites laten in 2009 wederom betere resultaten zien: 91% van de organisaties behaald uiteindelijk een online vindbaarheidsscore van 50% of hoger, terwijl dit in 2006 nog slechts 32% was. Het aantal websites met een score van 50% of lager is afgenomen tot 9%, tegen een score van maar liefst 68% in 2006.

Paul Aelen, medeoprichter van Checkit, zegt over de resultaten:In tijden van crisis is het voor organisaties nog belangrijker gezien te worden door de (potentiële) doelgroep. Een goede online vindbaarheid speelt hierbij een belangrijke rol. Dit blijkt ook uit de resultaten van dit jaar. De ontwikkeling van de online vindbaarheid van 2006 tot 2009 schetst een positief beeld van de online vindbaarheid van de grootste online adverteerders van Nederland.

We kunnen uit dit onderzoek concluderen dat het belang van Search Engine Marketing steeds meer is doorgedrongen tot de Nederlandse (online) adverteerders. Omdat dit onderzoek zich beperkt tot elf technische factoren, terwijl een goede online vindbaarheid afhankelijk is van honderden factoren, gaat het te ver om te stellen dat de websites van Nederlands grootste adverteerders maximaal zoekmachinevriendelijk zijn.

Het is daarom van belang om nu de volgende stap te zetten, het continueren en uitbreiden van de Search strategie binnen de gehele organisatie. Zo kan Search behalve het realiseren van marketing- en sales doelstellingen ook worden ingezet om bijvoorbeeld vacatures in te vullen. Ook de afdelingen Communicatie of PR kunnen door de inzet van Search (ofwel free publicity) hun doelstellingen realiseren, bijvoorbeeld door het optimaal managen van het online imago“.


Score per variabele

De websites in dit onderzoek zijn, net als voorgaande jaren, onderzocht aan de hand van 11 variabelen. De gehanteerde criteria zijn geselecteerd uit honderden variabelen die van invloed zijn op de vindbaarheid van een website bij zoekmachines. Dit onderzoek geeft dan ook een indicatie van de vindbaarheid bij zoekmachines en is een momentopname van september 2009.

Over dit onderzoek : De websites van de 100 grootste online adverteerders (bron: Nielsen) zijn aan de hand van elf belangrijke vindbaarheidscriteria geanalyseerd. Per organisatie en per branche zijn vier pagina’s onderzocht die geselecteerd zijn op belangrijke gebruikersmotieven. Deze pagina’s zijn vervolgens op hun vindbaarheid voor zoekmachines beoordeeld. De eindresultaten van de individuele organisaties zijn gerangschikt van hoog naar laag, en afgezet tegen de grootte van het mediabudget, wat uiteindelijk resulteerde in de Top 100 Online Vindbaarheid.

...