Search14.07.2009

Internationale erkenning voor Searchcowboys


internationale-erkenning-voor-searchcowb.jpg
internationale-erkenning-voor-searchcowb.jpg

We zijn trots op Searchcowboys en eigenlijk zeg je dan, we zijn trots op Bas en het team van Bloggers welke de afgelopen 6 maanden keihard heeft gewerkt om van SearchCowboys een toonaangevend blog te maken over de Search Industry met focus op wat er zich vooral in Europa afspeelt.

Voor Bas was er deze dagen internationale erkenning toen hij werd uitgenodigd om als gastblogger maandelijks te gaan schrijven voor ’s werelds meest toonaagevende blog over Search : www.searchengineland.com, het blog van Search Guru Danny Sullivan. Het is voor ons ook een moment om even stil te staan bij 6 maanden Searchcowboys (SC). 11 Vragen aan onze eigen Searchguru en hoofdredacteur van SearchCowboys Bas van den Beld.

Hoe moeilijk is het om een blog te starten over Search en Search Marketing, wat zeer brede begrippen zijn these days?

Het is hard werken. Het is niet moeilijk om ‘even’ de aandacht op je te vestigen, maar die aandacht vasthouden en een vaste schare bezoekers creeren vanuit bijna niets is lastig. Het is een kwestie van veel en goede content, maar ook een kwestie van het op de juiste manier branden van je naam. En dat lukt aardig goed. In Europa kennen veel mensen die ‘iets’ met search hebben nu Searchcowboys.

Search en Search Marketing is niche, maar op een andere manier ook weer vrij breed, er is immers veel gelieerd aan deze onderwerpen. Het gaat allang niet alleen meer over hoe je een hoge ranking krijgt in Google. Het gaat onder andere om conversie, de inzet van social media en dat alles gecombineerd met search.

Hoe maken jullie keuzes als je kijkt naar het enorme aanbod van informatie?
Als je mijn rss-reader ziet zullen sommigen schrikken van de hoeveelheid, maar het lukt redelijk goed een filtering te maken. We kijken uiteraard naar wat er speelt in de search markt. Belangrijk daarbij is dat we de Europese focus houden. We kijken dus of iets wel of niet met Europa te maken heeft. Natuurlijk behandelen we ook dingen uit de VS, maar we proberen altijd te kijken wat voor invloed die dingen op Europa hebben. We willen geen tweede Searchengineland of Searchenginewatch zijn, we willen een aanvulling zijn. Door de Europese insteek lukt dat.

We hebben met de lancering van SC bewust een Nederlandse versie achter ons gelaten, wat vindt je achteraf van die keuze?

Ik ben daar erg blij mee. Ik denk dat datgene wat in Nederland gebeurt op het gebied van search goed gecovered wordt in het Nederlands door DutchCowboys en andere blogs. Bovendien lezen de Nederlanders zo makkelijk engels dat het ze niet uitmaakt of Searchcowboys in het Nederlands of Engels geschreven wordt. Ook op Searchcowboys komt de Nederlandse markt aan bod, onder andere door een maandelijkse podcast ‘Calling Holland’. Het is bovendien goed dat er in Europa een overkoepelende stem is, er gebeurt zoveel en er is zoveel potentie dat het zonde zou zijn als elk land alleen naar zichzelf zou kijken.

Hoe groot zijn de verschillen op het gebied van Search Marketing binnen Europa, wie zet hier de toon?

Ik denk dat de UK toch nog steeds leidend is in Europa. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de taal. Hierdoor worden bijvoorbeeld nieuwe toepassingen na de VS in Europa eerst in Engeland gelanceerd. Kijk bijvoorbeeld maar naar Bing, dat is in Engeland stukken interessanter dan in Nederland. Hierdoor heeft Engeland toch een voorsprong. Maar je ziet andere landen in Europa flink aan de weg timmeren. Ik denk dat Nederland het heel goed doet in Europa. Er lopen een aantal hele goede search mensen rond hier die echt vernieuwend bezig kunnen zijn als ze de kans krijgen. Verder is Duitsland erg in beweging en moeten we denk ik gaan letten op een aantal Oost-Europese landen. Polen bijvoorbeeld is echt een internetland in opkomst.

Ik vind nog steeds dat SEO experts teveel hun plas ophouden met het delen van hun kennis, hoe kijk jij daar naar?

SEO Experts willen best informatie delen, je moet het alleen wel ‘verdienen’ bij ze. Vaak laten ze 1 op 1 meer los dan online wat er inderdaad voor zorgt dat je niet alles online terug vindt. De SEO wereld is er een waarin vertrouwen in elkaar erg belangrijk is. Als je dat op de een of andere manier zo kan krijgen dat ze dat vertrouwen ook online omzetten in het nog meer delen van kennis kan je hele interessante content krijgen. Ik ben overigens van mening dat er een paar hele mooie artikelen op Searchcowboys geschreven zijn die wel degelijk vol staan met kennis-deling.

Wat ik al in de inleiding aangaf, Search is een breed onderwerp, wat zijn de echte trends?

Hoe search te combineren met onderwerpen als social media. En je ziet dat er een behoefte is aan een concurrent voor Google, dat hoeft geen Google-killer te zijn, maar wat meer concurrentie zou wel leuk zijn. Je ziet dat de wereld aan het veranderen is, Universal Search, Google Wave, mobiel, allemaal dingen die ervoor zullen zorgen dat de manier van werken zoals we die gewend zijn gaat veranderen.

Social Media is hot, denk je dat de invloed van Social Media uiteindelijk de gehele Search market onder druk zal zetten?

Social Media zorgt er zeker voor dat search verandert, kijk maar naar het gebruik van Twitter. Maar de search markt onder druk zetten is wel wat anders. Social Media is geen ‘vervanger’ van search. Tot nu toe is er aan social media nog niet veel echt goede businessmodellen gehangen. Dus dat Social Media search overbodig zou maken geloof ik niet. Het zal met elkaar moeten werken en daaruit kan juist voor de search markt weer een heel nieuw spectrum kunnen ontstaan. Social Media zal de search markt dus niet onder druk zetten, maar wel dwingen te veranderen.

Zie je nog steeds grote verschillen tussen de ontwikkelingen in VS en Europa, uiteindelijk komt daar toch 90% van de ontwikkeling vandaan.

Het lastige met Europa zal nooit veranderen: de verschillen in taal en cultuur. Hierdoor is het voor zoekmachines lastig te innoveren in Europa. Dus komen de meeste ontwikkelingen nog steeds uit de VS en komt Engeland goed mee. Dat zal altijd wel zo blijven, ondanks dat er best kansen zijn voor Europeanen. Daar komt nog het aspect Google bij kijken: in Europa is Google zo sterk dat er niet zo snel een andere zoekmachine komt die een aanzienlijk marktaandeel kan wegsnoepen.

De SEA markt krijgt behoorlijke tikken dankzij de recessie, betekent dit meer focus op SEO en inhoud?

Je ziet inderdaad wel verschuiving in focus en een verandering in besteding. Wat je ook ziet is dat er sneller gekozen wordt voor in house. Dat is op zich helemaal geen verkeerde beweging overigens, alleen moeten bedrijven zich wel goed realiseren wanneer ze het in house gaan halen.

Europa zoekt al heel lang naar meer eigen identiteit, hoe belangrijk is in dat kader de ontwikkeling van een Europees getinte zoekmachine.

Het gekke is dat er veel subsidies beschikbaar zijn om die ene zoekmachine te maken die het Google heel moeilijk maakt. Toch is die er niet. Misschien wel omdat men teveel naar Google kijkt. Een Europees getinte zoekmachine zou mooi zijn, maar ik zie voorlopig niet gebeuren dat er een komt die ook nog eens een grote rol gaat spelen qua markt aandeel.

Waar staan we over een jaar met SearchCowboys?

We zijn veel mooie dingen aan het doen. In augustus beginnen we met een podcast op webmasterradio.fm, we zijn bezig met de ontwikkeling van een paar zeer interessante toevoegingen aan de site. Over een jaar zal die er dus weer heel anders uitzien. Ik hoop natuurlijk dat we dan een van de bepalende sites in Europa zullen zijn waar men naar kijkt om erachter te komen wat we in Europa allemaal kunnen en aan het doen zijn.

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...