Steve Ballmer is bereid de volgende 5 jaar nog eens 5 à 10% van Microsoft’s totale groepsinkomen in de recent gelanceerde internetzoekmachine Bing te investeren. Volgens analisten gaat het om een bedrag tussen de 6 en 12 miljard dollar. Zo’n zet zou Google verplichten te reageren, zij het door meer marketinguitgaven te doen of door hun Spartaanse zoekinterface aan te passen.
De afgelopen 10 jaar heeft Microsoft zo’n 7 miljard dollar aan haar online-activiteiten verloren, tot ze hebben gedaan wat verstandig lijkt: de herlancering van haar zoekmachine onder de naam ‘Bing‘, eerder deze maand. Microsoft zorgde voor de nodige buzz rond de lancering en stak 100 miljoen dollar in de marketing van Bing, dat op een betere ervaring voor de gebruikers mikt, eerder dan op technologische hoogstandjes.
Toch heeft Bing nog een lange weg af te leggen. Google kan voorlopig nog rekenen op 2 van elke 3 zoekopdrachten; Bing bengelt voorlopig rond de 12%. Google indexeert meer informatie en kan haar antwoorden zo verder verfijnen. Maar vooral Yahoo raakt in de gevarenzone. Ook deze zoekmachine zal gebruikers kwijtraken aan Bing. De kans is dus niet klein dat Carol Bartz, de nieuwe CEO van Yahoo, binnenkort opnieuw aan de onderhandelingstafel met Microsoft aanschuift.