Het zal de ene wel en de andere niet interesseren: de nieuwe Pagerank update die Google momenteel uitvoert. Het is een discussie die we vermoedelijk nog lang zullen blijven voeren: het belang van Pagerank. Elke update heeft zo zijn verassingen. Zo ook deze.
Binnen een maand na de vorige update vernieuwd Google dus opnieuw de Pagerank nummers. Dat alleen is al opvallend te noemen. De druk van Twitter op Google is merkbaar. Google moet in de strijd blijven om de “real time searches”.
Maar er is nog een andere concurrent van Google. En laat Google nou met deze update die concurrent een zetje in de goede richting geven: Bing.com krijgt van Google een PR 9…
Wat betekent een PR 9? Dat je site goed zal scoren in de rankings? Misschien, afhankelijk van de rest van je SEO. Maar bij Bing heeft het meerdere voordelen. De PR 9 is een marketingtool voor Bing. Veel blogs zullen erover schrijven dat Google Bing, misschien wel haar grootste concurrent, een 9 geeft. Dat is nog eens leuke PR (Public Relations in dit geval). De 9 van Google zal er voor zorgen dat mensen alleen al uit nieuwsgierigheid gaan kijken. Maar dat niet alleen. Google indexeert momenteel ook de pagina’s van Bing. Wat dat betekent? Dat Google de pagina’s van Bing opslaat en je ze dus in de Google resultaten kan gaan terugvinden. Dat gecombineerd met een PR9 zou het zo kunnen zijn dat Google wel eens traffic kan gaan sturen naar haar concurrent. Zou dat nou de bedoeling zijn?