Microsoft heeft de opvolger van haar zoekmachine Live Search gelanceerd. Met deze nieuwe versie, die naar de naam ‘Bing‘ luistert, hoopt de softwaregigant uit Seattle terrein te herwinnen op aartsrivaal Google. Bing wordt een beslissingsmachine genoemd en met die naam wil Microsoft aangeven dat de zoekmarkt moet evolueren naar een beter begrip van wat gebruikers werkelijk zoeken. Microsoft wil relevantere zoekresultaten bieden en ook suggesties geven. Er komt ook een ‘guided search’, die het zoekproces moet versnellen. De nieuwe lancering gaat gepaard met een publiciteitscampagne waarin naar verluidt 100 miljoen dollar wordt geïnvesteerd.
In april controleerde Google nog zo’n 64% van de search markt in de VS, terwijl Yahoo met 20,4% nog altijd tweeënhalve keer groter was dan Microsoft, dat op 8,2% strandde. Dat betekent ook dat Microsoft aanzienlijk minder geld uit zoekadvertenties genereert. Bing moet nu voor een ommekeer gaan zorgen. De nieuwe site, Bing.com, is nog niet live, maar zou na het Pinksterweekeinde zowel in de VS als in Europa operationeel zijn.
Experts verwachten niet direct dat Google in gevaar komt, maar zien de lancering eerder als een directe aanval op Yahoo, nadat een overnamebod van Microsoft op deze rivaal vorig jaar mislukte. Omdat adverteerders op zoek zijn naar bereik, zullen ook zij in een eerste tijd hun geld op Google blijven inzetten, net als de miljoenen gebruikers trouwens, die te vertrouwd zijn geraakt met het merk.
Insiders wijzen er ondertussen op dat Bing opnieuw gebruik maakt van zoekfuncties die eerder al op sites als Expedia en Sidewalk te zien waren, 2 Microsoft spin-offs die van de hand werden gedaan. Stel je voor hoe de zoekmachinemarkt er vandaag uit zou zien mocht Microsoft die zoekfuncties in MSN Search hebben geïntegreerd in 2000.