De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Adwords lijkt redelijk eenvoudig. Je maakt een account aan, kiest wat keywords en maakt je advertentie. Vervolgens stuur je hem de wijde wereld in en klaar is Kees. Dat het niet altijd zo eenvoudig is weten we inmiddels. Een campagne opzetten kost wat tijd (en geld) en het is vooral van belang om de campagne goed te ’targeten’ en deze ook te onderhouden. Op Searchcowboys schreef Lisa Ditlefsen hier vorige week nog een zeer interessant artikel over.
Omdat het een tijdsintensief proces is ligt het voor de hand om voor deze werkzaamheden uit te besteden aan search marketing bedrijven. Persoonlijk raad ik klanten ook altijd aan om het zelf even te proberen, al dan niet met de hulp van een professional. Het zelf proberen levert namelijk het inzicht op in wat een bureau voor je doet. Omdat je weet hoe het werkt kan je bovendien beter inspelen op vragen van het bureau.
Maar zelf van start gaan is niet altijd eenvoudig. Hoewel Google het je als gebruiker zo makkelijk mogelijk probeert te maken (iets waar de nieuwe interface die vorige week op SES New York werd getoond ook aan bijdraagt) is het soms nog best lastig te vinden hoe het moet. Het boekje “Scoren met Adwords” van Checkit en Entopic kan daarbij helpen. Ik mocht het boekje reviewen.
Het boekje, wat slechts 106 pagina’s (inclusief trefwoordenregister) telt is een echt boekje voor de starter in Adwords. Stap voor stap wordt je in dit boekje verteld hoe je een Adwords campagne opzet en onderhoud.
Het boekje heeft als doel “om u te helpen zelf uw online advertentiecampagne bij Google op te zetten en maximale resultaten te behalen.” Of u daar slaagt met dit boekje moet u zelf beantwoorden, maar een goede start is het zeker.
Het boekje begint met een uitgebreide blik op online marketing en search in het bijzonder. Maar liefst drie hoofdstukken besteden de dames en heren van Checkit aan het hoe en waarom van search marketing voordat de blik echt op Adwords wordt gericht. Uitgebreid wordt ingegaan op het waarom van zoekmachinemarketing, zowel SEO als SEA. Het nut van SEA wordt duidelijk beschreven: je target diegenen die op zoek zijn naar jou in plaats van dat jij op zoek gaat naar je klanten.
Drie hoofdstukken over het hoe en waarom van zoekmachinemarketing lijkt wat overdreven. Tel daarbij het hoofdstuk aan het eind van het boek over zoekmachineoptimalisatie nog bij op en vier van de elf hoofdstukken gaan NIET over Advertising.
De eerste drie hoofstukken zijn met name ondersteunend bedoelt en om begrip te kweken voor het waarom. Ik ben het daar helemaal mee eens, maar eerlijk gezegd had voor mij het hoofdstuk over Google grotendeels weggelaten kunnen worden. De geschiedenis van Google is leuk, maar past niet zozeer in een handboekje als dit. En of het begrip Universal Search hier helemaal moet worden uitgelegd kan je je ook afvragen. Aan de andere kant ben ik een sterk voorstander van het duidelijk maken aan diegenen die ergens mee beginnen WAAROM ze iets doen. De eerste twee hoofdstukken en het hoofdstuk over zoekmachineoptimalisatie horen er dan ook wel degelijk in.
Bij hoofdstuk vier wordt dus echt begonnen met het ‘leren’ van Adwords. Vanaf hier wordt je als startende adverteerder aan de hand genomen. Er wordt stapsgewijs uitgelegd hoe je een account aanmaakt en hoe je een campagne opzet. Hierbij komen allerlei handige tips langs die je als starter nog niet kent, zoals hoe je advertentieteksten opzet en dingen als ‘Dynamic Keyword Insertion’ een manier waarop je de zoekterm in je advertentie verwerkt.
Na het opzetten van een campagne wordt het beheer van een campagne uitgelegd. Een belangrijk onderdeel omdat je er, in tegenstelling tot wat veel beginners in Adwords denken, er nog niet bent als een campagne ‘staat’. De twee hoofdstukken over conversie moeten hier dan ook zeker niet los van worden gezien. Het gaat immers uiteindelijk om die conversie. Hoe meet je die en hoe optimaliseer je die. Met andere woorden, hoe haal je het meeste uit je campagne.
Al met al is het een handige startersgids waarmee je als beginnend adverteerder erg goed uit de voeten kan. Ben je al wat meer ervaren dan zal je niet veel nieuws in dit boekje vinden, maar ik zou het zeker aanraden aan die klanten die zelf gaan ‘proberen’ hoe je Adwords moet doen. En of je de campagne dan uiteindelijk helemaal zelf doet of uitbesteedt… die keus is aan jou.
Verder lezen over Adwords
Search20.12.2023
Wat zijn de ontwikkelingen op het gebied van SEA voor 2024
Search24.03.2017
Een afscheidsbrief aan Exact Match
Marketing24.01.2017
3 waardevolle inzichten voor een optimale ROI
Mobile05.01.2017
3 AdWords campagnetypes voor meer app downloads
Marketing27.09.2016
Google AdWords optimaliseren: 9 analyses en optimalisatieslagen
Marketing22.06.2016
Data die je altijd moet gebruiken bij het optimaliseren van online campagnes: Assisted conversions!
Advertising20.06.2016
Google AdWords test nu met “click to SMS”
Advertising24.05.2016
AdWords tekstadvertenties worden 50% groter
Verder lezen over Review
Gaming12.11.2024
Mario Party Jamboree review: met Mario is het altijd een feestje
Gaming06.11.2024
Netflix Games Review: Word Trails is onze nieuwe verslaving
Gadgets30.10.2024
Lenovo Yoga Pro 9i Gen 9 review: goede ‘designer’-laptop
Gaming24.10.2024
Netflix Games review: The Case of the Golden Idol doet je goed
Gaming18.10.2024
Netflix Games Review – Battleship leert je op speelse wijze Zeeslag
Gaming15.10.2024
Just Dance 2025 review: de botsauto’s op de kermis zijn er niks bij
Gaming14.10.2024
Astro Bot review: retro genieten op een futuristische manier
Automotive06.10.2024