08.04.2009
Search

Lipperhey wil SEO-markt op zijn kop zetten

By: Jeroen de Hooge

BlogSearch
lipperhey-wil-seo-markt-op-zijn-kop-zett.jpg
lipperhey-wil-seo-markt-op-zijn-kop-zett.jpg

Zoekmachine-optimalisatie is volgens mij één van de holy grails van de huidige internetmarketeer, -uitgever of -publicist. In een eindeloze wedstrijd met de concurrentie bovenaan proberen te komen, terwijl de spelregels, gedicteerd door de zoekmachines, voortdurend veranderen.

Even Googlen(!) op ‘zoekmachine-optimalisatie’ levert meer dan een miljoen hits op. SEO is hot. En de SEO-bureaus weten dat. Prijzen lopen ook verschrikkelijk uiteen en kunnen wel oplopen tot 2000 of 3000 euro voor een analyse, advies en wellicht een eerste implementatie. Maar die wereld gaat nu helemaal op zijn kop, als we de mannen van Lipperhey moeten geloven: gratis online analyse, en 50 euro voor een gedetailleerd analyserapport van ieders website. Zelf a la minute te doen via een nieuwe online dienst.

Lipperhey introduceert een online dienst waarmee elk bedrijf snel en tegen uiterst scherpe tarieven zijn site kan analyseren en beoordelen op kwaliteit, vindbaarheid en populariteit. Op basis van eigen software licht Lipperhey in real-time een site door op meer dan 180 punten en beoordeelt deze op ruim 35 onderwerpen. Lipperhey zegt eveneens te kijken naar voor welke onderwerpen en in welke mate zoekmachineoptimalisatie (SEO) is toegepast. Ook kan de dienst een site snel afzetten tegen andere concurrerende websites en zo in een oogopslag laten zien waar de zwakke en sterke punten ten opzichte van de concurrentie zitten. Daarnaast biedt het de mogelijkheid de resultaten en prestaties maandelijks bij te houden. De analyse is kosteloos en het bijbehorende gedetailleerde rapport, met de beoordeling en adviezen ter verbetering,  kost 50 euro.

Ik denk dat de diverse adviesbureaus op het gebied van SEO, hier niet heel erg vrolijk van worden, maar Marc Noët, eerder al drijvende kracht achter Isobar Communications, denkt dat dat wel meevalt: “Die analyse kunnen klanten nu inderdaad makkelijker en goedkoper zelf doen, maar de implementatie van de resultaten zal toch nog altijd weggelegd zijn voor specialisten. Maar dan wél met een klant die mondiger en beter geïnformeerd is, dus in dat opzicht is het wel een verschuiving.

De markt voor zoekmachineoptimalisatie was tot op heden vooral ondoorzichtig. Een soort van black box, waarbij tegen bedragen van soms duizenden euro’s een site werd doorgelicht. Wij hebben nu een online dienst ontwikkeld die geheel automatisch een site kan doorlichten op alle relevante punten en  vervolgens gedetailleerd een objectief advies terugrapporteert. Implementatie van het advies laten we over aan de specialisten om zo de onafhankelijkheid van het Lipperhey-oordeel te waarborgen.

Wij hebben er bewust voor gekozen de prijs van deze uitvoerige puntsgewijze rapportage op 50 euro te zetten. Hierdoor zijn de analyses en rapporten nu werkelijk voor elke website beschikbaar, van grote zowel als kleine organisaties. Ook maken dergelijke bedragen het mogelijk snel en makkelijk een analyse van je concurrentie te doen, om zo je eigen site op een hoger plan te krijgen. Benchmarks tegen concurrenten en het maandelijks volgen van de voortgang kost nu slechts tien euro per keer.”

Share this post