Search17.02.2009

De vergeten zoekmachines


de-vergeten-zoekmachines.jpg
de-vergeten-zoekmachines.jpg

Checkit heeft samen met onderzoeksbureau RMI de meest opvallende resultaten uit de Nationale Search Engine Monitor, uitgevoerd in december vorig jaar, bekend gemaakt. De belangrijkste conclusie: Google is zo populair dat andere zoekmachines worden vergeten!

Na de <lees meer> staan gegevens over de bekendheid en het gebruik van de vijf bekendste zoekmachines van Nederland. Tussen haakjes staat de stijging of daling in procentpunten ten opzichte van de Nationale Search Engine Monitor van februari vorig jaar.

Het meest opvallende resultaat is de daling van de bekendheid van een groot aantal zoekmachines, uitgezonderd Google. Vrijwel alle zoekmachines die in het onderzoek werden voorgelegd aan de respondenten werden minder herkend dan in voorgaande edities.

Dit resultaat onderstreept de enorm sterke positie van Google in Nederland. De bekendheid en het gebruik van Google onder de Nederlanders blijft onverminderd hoog. Wie kan er nog tegen deze zoekreus op? Wellicht dat de hernieuwde overnamegesprekken tussen Microsoft en Yahoo! tegenwicht kunnen gaan bieden. Een overname van Yahoo! door Microsoft zou betekenen dat veel kennis op het gebied van Search, innovatie en technologie samenkomt. Op dit moment worden de twee zoekmachines die deze giganten in de markt hebben gezet, Live.nl en Yahoo!, door slechts een klein gedeelte van de Nederlanders gebruikt. Wel is Yahoo! bekend onder 67% van de respondenten. Live.nl wordt door 29% herkend. Het samengaan van deze zoekmachines zou de online zoekmarkt op zijn kop kunnen zetten!

...

Verder lezen over Zoekmachine

ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine

Enerzijds omdat jongeren bijvoorbeeld al vaker zoeken via social media zoals TikTok en Instagram, maar binnenkort ook omdat AI-bonzen zich er nu mee gaan bemoeien.

Search01.11.2024

ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter

Zoek jij ooit wel eens iets op een andere zoekmachine dan die van Google? We achten de kans klein. Google is zelfs een monopolist geoordeeld.

Search06.08.2024

Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie

OpenAI heeft met de introductie van SearchGPT een nieuwe mijlpaal bereikt in de wereld van kunstmatige intelligentie en zoektechnologie. Dit prototype combineert geavanceerde AI-modellen met realtime webinformatie, waardoor gebruikers snel en nauwkeurig antwoorden kunnen verkrijgen via een gebruiksvriendelijke conversatie-interface.

Artificial Intelligence01.08.2024

SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie

Chrome krijgt zijn eigen Circle to Search om snel te zoeken

Chrome krijgt een handige nieuwe manier om te zoeken. Het is een stuk visueler en maakt gebruik van het handige Google Lens.

Search30.07.2024

Chrome krijgt zijn eigen Circle to Search om snel te zoeken

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Het is volgens Google bedoeld om te zorgen dat zoekresultaten eerder laden, in plaats van dat je allemaal dingen geladen krijgt waar je helemaal niet om hebt gevraagd.

Search26.06.2024

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

In de huidige wereld zien we steeds meer online activiteit. Mensen zijn actiever online, mensen zijn langer online en ze zijn vaker online. Het is dus belangrijk om online zichtbaar te zijn of gemakkelijk te worden gevonden.

Marketing19.06.2024

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming