Search03.02.2009

IAB Taskforce Search lanceert RFP voor zoekmachinemarketing


iab-taskforce-search-lanceert-rfp-voor-z.jpg
iab-taskforce-search-lanceert-rfp-voor-z.jpg

De Taskforce Search van het IAB, bestaande uit vertegenwoordigers van ongeveer 20 organisaties, heeft een Request for Proposal (RFP) opgesteld waarmee opdrachtgevers aan de slag kunnen met zoekmachinemarketing.

De RFP vloeit voort uit de doelstelling van de taskforce om de Nederlandse markt voor zoekmachinemarketing verder te professionaliseren en transparant te maken. De RFP is voor een ieder te downloaden vanaf de website van het IAB.

De taskforce verstrekt bijvoorbeeld informatie over de richtlijnen die zoekmachines hanteren ten aanzien van onder andere optimalisatiemethoden en de risico’s bij overtreding er van”, zegt Wolter Tjeenk Willink, sinds kort voorzitter van de Taskforce Search. “Wij zien het als onze taak om adverteerders op de hoogte te stellen van keuzes, consequenties en resultaten van zoekmachineoptimalisatie en -advertising.

Tjeenk Willink vervolgt: “Om adverteerders verder te helpen met het selecteren van een bureau hebben wij deze RFP opgesteld, die diverse te maken keuzes door adverteerders verheldert. Het IAB ziet deze uitgebreide RFP voorals voorlichtingsinstrument en een stap richting de transparantie die ze wil scheppen tussen zoekmachinemarketingbureaus en adverteerders.” De RFP kan gedownload worden op http://www.iab.nl/Taskforce_area/Search/Resultaten

Wolter Tjeenk Willink (Traffic Builders) nam onlangs de voorzittershamer over van Gert-Jan Munneke (Traffic4U). Het nieuwe bestuur van de Taskforce Search bestaat verder uit Lisa Dijkstra (Traffic4U, vice-voorzitter), Joost de Valk (OrangeValley, events), Eduard Blacquiere (Outrider, research & development) en Roy Huiskes (OnetoMarket, research & development).

Gert-Jan Munneke, scheidend voorzitter van de Taskforce Search: “We hebben de afgelopen twee jaren een goede basis gelegd voor de taskforce. Er is draagvlak en een duidelijke agenda voor de komende jaren. We wensen het nieuwe bestuur veel succes met het verder professionaliseren van de zoekmachinemarkt.

Andere plannen van de Taskforce ter bevordering van de transparantie, kennisdeling en innovatie in de zoekmachinemarkt worden bekend gemaakt tijdens het event Search Engine Strategies Amsterdam op 16 en 17 maart 2009.
 

...

Verder lezen over Zoekmachine

ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine

Enerzijds omdat jongeren bijvoorbeeld al vaker zoeken via social media zoals TikTok en Instagram, maar binnenkort ook omdat AI-bonzen zich er nu mee gaan bemoeien.

Search01.11.2024

ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter

Zoek jij ooit wel eens iets op een andere zoekmachine dan die van Google? We achten de kans klein. Google is zelfs een monopolist geoordeeld.

Search06.08.2024

Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie

OpenAI heeft met de introductie van SearchGPT een nieuwe mijlpaal bereikt in de wereld van kunstmatige intelligentie en zoektechnologie. Dit prototype combineert geavanceerde AI-modellen met realtime webinformatie, waardoor gebruikers snel en nauwkeurig antwoorden kunnen verkrijgen via een gebruiksvriendelijke conversatie-interface.

Artificial Intelligence01.08.2024

SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie

Chrome krijgt zijn eigen Circle to Search om snel te zoeken

Chrome krijgt een handige nieuwe manier om te zoeken. Het is een stuk visueler en maakt gebruik van het handige Google Lens.

Search30.07.2024

Chrome krijgt zijn eigen Circle to Search om snel te zoeken

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Het is volgens Google bedoeld om te zorgen dat zoekresultaten eerder laden, in plaats van dat je allemaal dingen geladen krijgt waar je helemaal niet om hebt gevraagd.

Search26.06.2024

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

In de huidige wereld zien we steeds meer online activiteit. Mensen zijn actiever online, mensen zijn langer online en ze zijn vaker online. Het is dus belangrijk om online zichtbaar te zijn of gemakkelijk te worden gevonden.

Marketing19.06.2024

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming