De Taskforce Search van het IAB, bestaande uit vertegenwoordigers van ongeveer 20 organisaties, heeft een Request for Proposal (RFP) opgesteld waarmee opdrachtgevers aan de slag kunnen met zoekmachinemarketing.
De RFP vloeit voort uit de doelstelling van de taskforce om de Nederlandse markt voor zoekmachinemarketing verder te professionaliseren en transparant te maken. De RFP is voor een ieder te downloaden vanaf de website van het IAB.
“De taskforce verstrekt bijvoorbeeld informatie over de richtlijnen die zoekmachines hanteren ten aanzien van onder andere optimalisatiemethoden en de risico’s bij overtreding er van”, zegt Wolter Tjeenk Willink, sinds kort voorzitter van de Taskforce Search. “Wij zien het als onze taak om adverteerders op de hoogte te stellen van keuzes, consequenties en resultaten van zoekmachineoptimalisatie en -advertising.”
Tjeenk Willink vervolgt: “Om adverteerders verder te helpen met het selecteren van een bureau hebben wij deze RFP opgesteld, die diverse te maken keuzes door adverteerders verheldert. Het IAB ziet deze uitgebreide RFP voorals voorlichtingsinstrument en een stap richting de transparantie die ze wil scheppen tussen zoekmachinemarketingbureaus en adverteerders.” De RFP kan gedownload worden op http://www.iab.nl/Taskforce_area/Search/Resultaten
Wolter Tjeenk Willink (Traffic Builders) nam onlangs de voorzittershamer over van Gert-Jan Munneke (Traffic4U). Het nieuwe bestuur van de Taskforce Search bestaat verder uit Lisa Dijkstra (Traffic4U, vice-voorzitter), Joost de Valk (OrangeValley, events), Eduard Blacquiere (Outrider, research & development) en Roy Huiskes (OnetoMarket, research & development).
Gert-Jan Munneke, scheidend voorzitter van de Taskforce Search: “We hebben de afgelopen twee jaren een goede basis gelegd voor de taskforce. Er is draagvlak en een duidelijke agenda voor de komende jaren. We wensen het nieuwe bestuur veel succes met het verder professionaliseren van de zoekmachinemarkt.”
Andere plannen van de Taskforce ter bevordering van de transparantie, kennisdeling en innovatie in de zoekmachinemarkt worden bekend gemaakt tijdens het event Search Engine Strategies Amsterdam op 16 en 17 maart 2009.