Search04.12.2008

‘Keeping up with consumer changes in the downturn’


keeping-up-with-consumer-changes-in-the-.jpg
keeping-up-with-consumer-changes-in-the-.jpg

Vanmiddag gaven experts van Google een webinar, onder de noemer ‘Keeping up with consumer changes in the downturn’, over de manier waarop online adverteerders volgens hen het beste kunnen inspelen op het veranderende zoekgedrag van mensen in relatie tot de financiële crisis en de daaruit voortvloeiende recessie.

Ondanks dat de onderliggende boodschap uiteraard was dat Google allerlei tools biedt waarop adverteren juist nu interessant is, werd een helder en redelijk objectief beeld gegeven van de huidige situatie en de beschikbare mogelijkheden.

Uiteraard kwam een aantal cijfers en percentages voorbij. Let op; het betreft hier exacte data uit de UK, maar volgens Google is dit redelijk exemplarisch voor de rest van Europa.

De groei in zoekopdrachten rondom termen die direct met de financiële crisis, financiële producten en zaken als korting en kortingscoupons te maken hebben is de laatste maand met 38% gegroeid. Adverteerders spelen hier zo goed mogelijk op in, waardoor de concurrentie op dergelijke zoektermen aanzienlijk toeneemt, met als logisch gevolg dat de kosten per bezoeker toenemen. De gemiddelde CPC op termen omtrent ‘savings & investments’ is momenteel dan ook driemaal zo hoog als ‘vroeger’.

Maarrr… De mensen van Google vertelden ons ook dat in een aantal markten al goed merkbaar is dat financiële adverteerders zich terugtrekken. Bij de thema’s ‘credits & lending’ (-37%), ‘credit card products’ (-60%) en ‘mortgages & loans’ (-36%) zijn aanzienlijke dalingen in de gemiddelde CPC’s zichtbaar. Hier neemt de concurrentie dus aanzienlijk af. Zo zien we dus dat beide ontwikkelingen, hoewel beiden redelijk logisch te verklaren, nu ook door de zoekmachines duidelijk gerapporteerd wordt. Google gaf hierbij wellicht ten overvloede aan dat er voor stabiele en nog kapitaalkrachtige adverteerders in deze branches nu duidelijke kansen liggen om hun doelgroep te bereiken. Als aanvulling hoorden we nog dat ‘trusted brands’ momenteel erg goed scoren betreffende het daadwerkelijke doorklikken vanuit de zoekmachine.

Behalve het strooien met een aantal stijgende en dalende percentages gaven de sprekers een interessante voorspelling op basis van ‘eerdere ervaring’: Volgens Google gaat het zoekvolume op voornamelijk financiële termen NA de kerstdagen aanzienlijk toenemen. Als verklaring hiervoor geven ze de gesprekken die onder het genot van spijs en drank op gang zullen komen bij de kerstboom met familie en vrienden. Deze zullen meer dan ooit gaan over ‘de crisis’ en ‘recessie’, waardoor mensen daags na kerst op zoek zullen gaan naar meer informatie rond hun persoonlijke situatie. Reden te meer dus volgens Google om, áls je nog adverteerd, om dan in ieder geval in die periode zichtbaar te zijn. Mooie gratis tip dus bij dezen, en volledig in lijn met de kerstgedachte…

Verder ligt er volgens de mensen bij Google een enorme markt open in de zoekmachine voor discounters. In de eerder genoemde 38% groei in zoekvolume ligt een belangrijk aandeel voor discount-gerelateerde-zoekopdrachten. Hiermee is de mogelijkheid om met discountproducten te adverteren dus nog interessanter geworden aldus Google.

Tenslotte nog een korte conclusie van Google’s verhaal in correct Nederlandsch: It’s all about ‘Speeding up in the slowdown’. ‘Invest’ daarom ‘for growth’, ‘Drive profit’ en ‘Manage the costs’. Dan valt er zelfs in de financieel donkere dagen rond kerst nog geld te verdienen met (en door) Google.

...

Verder lezen over Adwords

​Wat zijn de ontwikkelingen op het gebied van SEA voor 2024

Het jaar 2023 zit er bijna op. Wat een jaar is het geweest voor SEA! AI is here to stay. Zowel Google Ads als Microsoft Ads kwamen met nieuwe mogelijkheden, Demand Gen ging van start en het bleek dat ons zoekgedrag langz...

Search20.12.2023

​Wat zijn de ontwikkelingen op het gebied van SEA voor 2024

Een afscheidsbrief aan Exact Match

Lieve Exact Match, Ik wil je graag bedanken voor de tijd die we samen hebben doorgebracht. Je was fantastisch, deed goed je werk, je was de perfecte fit. Echt waar. De controle die je mij gaf om advertenties precies te...

Search24.03.2017

Een afscheidsbrief aan Exact Match

​3 waardevolle inzichten voor een optimale ROI

Leads, leads en nog eens leads. De heilige graal van een B2B marketeer. Toch? Er zijn B2B marketeers die hier volmondig ‘ja’ op antwoorden. Inzicht in het leadgeneratieproces verschaft een hoop waardevolle informati...

Marketing24.01.2017

​3 waardevolle inzichten voor een optimale ROI

3 AdWords campagnetypes voor meer app downloads

Hoe zorg je ervoor dat jouw app opvalt tussen de miljoenen apps die tegenwoordig worden aangeboden? Juist, je gaat je app promoten! Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, echter is er vaak maar één de snelste. Zo...

Mobile05.01.2017

3 AdWords campagnetypes voor meer app downloads

​Google AdWords optimaliseren: 9 analyses en optimalisatieslagen

Het optimaliseren van Google AdWords is vaak een belangrijke bezigheid in het leven van de Online Marketeer. Enige tijd geleden heb ik een artikel geschreven over analyses die je kunt gebruiken bij het optimaliseren van...

Marketing27.09.2016

​Google AdWords optimaliseren: 9 analyses en optimalisatieslagen

​Data die je altijd moet gebruiken bij het optimaliseren van online campagnes: Assisted conversions!

Data zoals aantal conversies, kosten per conversie en conversiepercentages behoren voor bedrijven vaak tot de belangrijkste KPI’s bij het optimaliseren van hun online campagnes. Deze data laat je zien welke advertentie...

Marketing22.06.2016

​Data die je altijd moet gebruiken bij het optimaliseren van online campagnes: Assisted conversions!

Google AdWords test nu met “click to SMS”

Google AdWords is aan het testen met een nieuwe advertentie mogelijkheid. Deze is ongeveer gelijk aan de call button ad. Die is er nu dus ook voor het versturen van een SMS of tekstbericht naar de betreffende adverteerde...

Advertising20.06.2016

Google AdWords test nu met “click to SMS”

​AdWords tekstadvertenties worden 50% groter

Ja, je leest het goed. Google heeft een wereldwijde bèta gelanceerd waarbij tekstadvertenties op de resultatenpagina van de zoekmachine bijna 50% groter worden. Dit is de eerste aanpassing aan de standaard tekstadverten...

Advertising24.05.2016

​AdWords tekstadvertenties worden 50% groter

Verder lezen over Google

Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI

Van alle nieuwe code die momenteel bij Google wordt gemaakt schijnt een kwart te zijn gemaakt door computers, in plaats van mensen.

Artificial Intelligence30.10.2024

Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

Wil je echt de ultiem goedkoopste vlucht boeken, waarbij je misschien wel drie keer moet overstappen om in Australië neer te strijken, dan kun je daar nu een nieuwe knop voor aantikken in Google Flights.

Online17.10.2024

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs

DeepMind, Google’s lab waarin volop met kunstmatige intelligentie wordt geexperimenteerd, is in de prijzen gevallen.

Artificial Intelligence09.10.2024

AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs

Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht

De rechter heeft nu bepaald dat Google de Google Play appwinkel drie jaar lang open moet stellen voor de concurrentie.

Mobile08.10.2024

Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht

Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen

Shit, telefoon gestolen. Google introduceert nu drie nieuwe opties om te zorgen dat de dief niet bij je data kan.

Mobile07.10.2024

Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen

Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live

Google Gemini Live was al beschikbaar, ook voor Nederlanders, maar nog niet officieel in het Nederlands. Daar komt in de komende weken dus verandering in.

Artificial Intelligence03.10.2024

Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live

Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels

Epic had Google vier jaar geleden al aangeklaagd voor het runnen van een monopolie op de appwinkel, maar nu komt daar een nieuwe rechtszaak bij. 

Mobile01.10.2024

Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels

Google introduceert een speelse doodle met popcorn

Search25.09.2024

Google introduceert een speelse doodle met popcorn