Er zijn een hoop marketeers die vinden dat ‘Display Ads’, de ‘ouderwetse’ advertenties in een plaatje, niet meer van deze tijd zijn, niet werken en dus maar weg moeten. Het Amerikaanse bedrijf Eyeblaster is het daar niet mee eens. Zij lanceerden daarom gisteren “Connect for Search” waarmee een bezoeker die op een banner klikt dertig dagen gevolgd wordt.
Eyeblaster heeft meteen een aardige launching customer: LG Electronics ziet wel wat in de dienst en gebruikt het achter haar banners.
Eigenlijk is het principe heel simpel en helemaal niet nieuw. Op het moment dat een bezoeker een banner aanklikt wordt een cookie geplaatst. Hierdoor kan de bezoeker dertig dagen gevolgd worden.
Eyeblaster hoopt met de data die uit dat volgen gehaald wordt aan te tonen dat Display Ads wél werken. Ze denken dat in veel gevallen uiteindelijk door middel van zoeken de bezoeker alsnog een aankoop zal doen.
Mediabureau Mindshare New York gebruikt de beta-versie van Eyeblaster al langer en ziet resultaten: “Using Channel Connect for Search and Display, Mindshare was able to pinpoint crucial campaign data and draw important insights about the interaction of our search and display ads,”. Hierbij werd een duidelijke groei gesignaleerd op keywordsearch performance bij display advertenties.
Uiteindelijk draait het dus om meer data. Hoe meer je weet van de bezoeker hoe beter je kan inschatten of advertenties werken. Wat interessant kan zijn is dat je bezoekers over meerdere kanalen kan gaan volgen door het te integreren met statistiekentools.
Of het echt een ‘revolutie’ in de advertising wereld wordt waag ik te betwijfelen, maar het is wel altijd leuk dit soort dingen uit te proberen. Al in 2005 wees een studie van Yahoo! uit dat online display ads zorgen voor een verhoging van het aantal zoekresultaten, dus misschien is het zo gek nog niet.