De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Het internet blijft veranderen en zo ook de zoekmachines. Door de opkomst van Blended Search – door Google Universal Search genoemd – laten zoekmachines niet alleen tekstresultaten zien, maar onder andere ook afbeeldingen, video’s, nieuws en resultaten uit Google Maps. Deze ontwikkeling vereist echter een geheel nieuwe aanpak van zoekmachine-optimalisatie.
Terwijl Blended Search in de VS goede resultaten oplevert, staat deze techniek in Nederland nog in de kinderschoenen. Organisaties die de concurrentie voor willen blijven, doen er goed aan om nu van start te gaan met Universal Search. Kevin Verleg, werkzaam bij Tribal Internet Marketing, adviseert in zijn onderzoek naar Universal Search hoe organisaties meer voordeel kunnen halen uit deze techniek.
Universal Search combineert verschillende typen zoekresultaten in één zoekopdracht. Door niet alleen tekst, maar ondermeer ook afbeeldingen en video’s in de resultatenlijst op te nemen, geven zoekmachines een breder beeld van wat internet te bieden heeft. Dit biedt nieuwe commerciële kansen voor organisaties. Zo zijn er meer mogelijkheden voor branding van organisaties en merken en kan er vanuit meerdere hoeken ‘traffic’ worden gegenereerd. Bovendien trekken visuele informatiedragers eerder de aandacht dan tekst. Daarom is het belangrijk voor organisaties om hoog in de zoekresultaten te eindigen met relevant beeld- en videomateriaal.
Door slim gebruik te maken van Universal Search kunnen organisaties zich optimaal profileren in zoekmachines. Diversiteit op websites is hierbij cruciaal. Om goede resultaten te boeken, dienen organisaties zich meer te richten op productie en optimalisering van visuele informatiedragers. Daarnaast is het raadzaam om goed na te denken over de plaats waar beeld- en videomateriaal op de website wordt geplaatst zodat gebruikers direct op de gewenste pagina’s terecht komen.
“In tegenstelling tot de Verenigde Staten is Universal Search in Nederland nog in opkomst“, zegt Jan Beekwilder, commercieel directeur bij Tribal Internet Marketing. “Om de concurrentie voor te blijven is het verstandig om naast tekst nu ook andere typen zoekresultaten te optimaliseren. Organisaties die er vroeg bij zijn, plukken later de vruchten van Universal Search.“
Hieronder enkele aandachtspunten voor zoekmachine-optimalisatie:
* Denk bij afbeeldingoptimalisatie goed na over de intentie van de gebruiker. Zij zijn niet altijd gericht op zoek naar een product of dienst. Een hoteleigenaar doet er bijvoorbeeld goed aan om afbeeldingen van de omgeving te plaatsen en deze te koppelen aan de website van het hotel.
* Bij Google verschijnen video’s van YouTube en Google Video in de zoekresultaten. Plaats videomateriaal daarom op deze websites.
* Kies een passende profielnaam, titel en tags. Zoek naar termen die de lading dekken maar probeer af te wijken van de concurrentie.
Verder lezen over Google
Artificial Intelligence30.10.2024
Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Artificial Intelligence09.10.2024
AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs
Mobile08.10.2024
Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht
Mobile07.10.2024
Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen
Artificial Intelligence03.10.2024
Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live
Mobile01.10.2024
Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels
Search25.09.2024
Google introduceert een speelse doodle met popcorn
Verder lezen over Zoekmachine
Search01.11.2024
ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine
Marketing22.08.2024
HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie
Search06.08.2024
Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter
Search05.08.2024
5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert
Artificial Intelligence01.08.2024
SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie
Search30.07.2024
Chrome krijgt zijn eigen Circle to Search om snel te zoeken
Search26.06.2024
Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine
Marketing19.06.2024