Search03.09.2008

Baidu Europe zet merk- en domeinnamen te koop


baidu-europe-zet-merk-en-domeinnamen-te-.jpg
baidu-europe-zet-merk-en-domeinnamen-te-.jpg

Het Groningse internetbedrijf Baidu Europe verkoopt zijn zeer gewilde merk- en domeinnamen. Naast de merknaam Baidu, gaat het onder meer om de domeinnamen baidu.eu, baidu.tv, baidu.nl en baidu.be.

Directeur P. Ufkes van Baidu Europe heeft daartoe besloten, omdat zijn bedrijf te veel hinder ondervindt sinds een Nederlands agentschap de Chinese zoekmachine-gigant Baidu in Europa promoot. Ufkes wil nu zijn onderneming onder een andere naam voortzetten.

“De toenemende populariteit van het Aziatische Baidu, dat nu is uitgegroeid tot de derde grootste zoekmachine ter wereld; de lancering van nieuwe diensten zoals Baidu TV, waarvan de domeinnaam baidu.tv overigens in bezit is van Baidu Europe; en de activiteiten van het Chinese bedrijf rond de Olympische Spelen, maken het erg moeilijk om de beide ondernemingen van elkaar te onderscheiden“, legt Ufkes uit.

De Europese merkrechten van Baidu Europe, de generieke domeinnamen baidu.eu, baidu.tv en tien andere Europese Baidu-domeinnamen worden verkocht via het Amsterdamse merkenbureau De Merkplaats. Directeur Ufkes verwacht veel belangstelling voor de Europese merkrechten en de domeinnamen. “Baidu Europe heeft in de afgelopen vijf jaar een zeer goede naam opgebouwd.” Ufkes heeft in het recente verleden al diverse aanbiedingen gehad om de merk- en domeinnamen van zijn bedrijf over te nemen. “Maar toen waren wij nog niet toe aan het nemen van een dergelijke beslissing.”

Historie

Het internetbedrijf Baidu Europe werd in 2003 opgericht en telt acht personeelsleden. Het bedrijf is gespecialiseerd in het aanbieden van totaaloplossingen op het gebied van automatisering en webdesign. Toen Ufkes de naam Baidu liet vastleggen, was hij niet op de hoogte van het bestaan van het Aziatische Baidu.

Nadat het Aziatische Baidu in 2006 had besloten zich via een Nederlands agentschap in Europa te laten vertegenwoordigen, ontstond er verwarring over de identiteit van beide bedrijven. Om duidelijk te maken dat Baidu Europe geen rechtstreekse verbinding heeft met de Chinese onderneming, maakte Ufkes bekend een eigen zoekmachine te willen bouwen die de concurrentie zou moeten aangaan met Google. Hoewel die bekendmaking in de media ervoor zorgde dat Baidu Europe niet langer verward werd met het Aziatische bedrijf, lukte het niet om de concurrentie aan te gaan met een grootmacht als Google.

Nieuwe naam

Door de recente uitbreiding van activiteiten van het Aziatische Baidu en de ontwikkelingen rond de Olympische spelen, is nu opnieuw verwarring ontstaan rond de identiteit van beide ondernemingen. Directeur Ufkes is van mening dat dit geen goede ontwikkeling is en heeft nu het merkenbureau De Merkplaats opdracht gegeven de in 27 Europese landen beschermde merk- en domeinnamen in de etalage te zetten. De nieuwe naam voor het Groningse bedrijf wordt pas bekendgemaakt als de verkoop is beklonken.

...

Verder lezen over Baidu

Baidu gaat een slimme AI-bril lanceren tijdens Baidu World

Volgende week zal Baidu zijn nieuwste product onthullen tijdens het Baidu World-evenement in Shanghai: een slimme op AI-gestuurde bril die de concurrentie aan moet gaan met Meta’s slimme Ray-Ban-brillen.

Tech in Asia08.11.2024

Baidu gaat een slimme AI-bril lanceren tijdens Baidu World

Ook tijdens YoastCon komen Bard, Ernie en ChatGPT aan bod

Op 11 mei aanstaande verzamelt de internationale SEO top zich in het oosten van ons land. In De Lindenberg in Nijmegen vindt dan de online marketing conferentie YoastCon plaats. De online marketing wereld is momenteel vo...

Marketing14.02.2023

Ook tijdens YoastCon komen Bard, Ernie en ChatGPT aan bod

11 mei een dag vol SEO
Baidu en Geely gaan samen elektrische auto’s maken

De Chinese zoekmachine Baidu en autofabrikant Geely gaan samen elektrische voertuigen te maken voor de Chinese markt, melden bronnen dichtbij het vuur aan Bloomberg. Baidu is al langer op zoek naar alternatieve methoden...

Tech in Asia12.01.2021

Baidu en Geely gaan samen elektrische auto’s maken

Baidu in zwaar weer, omzet krimpt in Q2 2020

De omzet van de Chinese zoekgigant Baidu kromp in het tweede kwartaal van 2020 met 1% in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. Het bedrijf waarschuwt dat de neerwaartse trend zich waarschijnlijk zal voortzet...

Tech in Asia20.08.2020

Baidu in zwaar weer, omzet krimpt in Q2 2020

Baidu verslaat Waymo door praktisch foutloos autonoom te rijden in Californië

Het Chinese Baidu meldt het minste aantal menselijke interventies gedurende hun tests met autonoom rijdende voertuigen op openbare weg in Californië. Het Amerikaanse ministerie voor Verkeer gaf onlangs rapporten vrij wa...

Tech in Asia02.03.2020

Baidu verslaat Waymo door praktisch foutloos autonoom te rijden in Californië

Baidu laat weer eens goede cijfers zien, mede door groei van videostreamingdienst iQiyi

De Chinese technologiegroep Baidu rapporteerde maandag een omzet van 26,33 miljard yuan ($3,73 miljard) voor tweede kwartaal van 2019 en overtrof daarmee de schattingen van analisten die de omzet op 25,77 miljard yuan ($...

Tech in Asia08.09.2019

Baidu laat weer eens goede cijfers zien, mede door groei van videostreamingdienst iQiyi

Baidu verkoopt inmiddels meer slimme speakers dan Google

Het Chinese Baidu doet het goed op de markt van slimme speakers. Inmiddels heeft de fabrikant in het tweede kwartaal van 2019 Google wereldwijd ingehaald en meer marktaandeel veroverd. Amazon is nog steeds marktleider. D...

Gadgets26.08.2019

Baidu verkoopt inmiddels meer slimme speakers dan Google

Amazon nog steeds wereldwijd marktleider
​“What’s your problem?” Baidu topman krijgt koude douche tijdens presentatie

Een incidentje overschaduwde de presentatie van Baidu topman Robin Li in Beijing. Een man klom op het podium en leegde een flesje water over het hoofd van de miljardair. Li was zo geschokt dat hij niet verder kwam dan ee...

Tech in Asia18.07.2019

​“What’s your problem?” Baidu topman krijgt koude douche tijdens presentatie

Verder lezen over Zoekmachine

ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine

Enerzijds omdat jongeren bijvoorbeeld al vaker zoeken via social media zoals TikTok en Instagram, maar binnenkort ook omdat AI-bonzen zich er nu mee gaan bemoeien.

Search01.11.2024

ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter

Zoek jij ooit wel eens iets op een andere zoekmachine dan die van Google? We achten de kans klein. Google is zelfs een monopolist geoordeeld.

Search06.08.2024

Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie

OpenAI heeft met de introductie van SearchGPT een nieuwe mijlpaal bereikt in de wereld van kunstmatige intelligentie en zoektechnologie. Dit prototype combineert geavanceerde AI-modellen met realtime webinformatie, waardoor gebruikers snel en nauwkeurig antwoorden kunnen verkrijgen via een gebruiksvriendelijke conversatie-interface.

Artificial Intelligence01.08.2024

SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie

Chrome krijgt zijn eigen Circle to Search om snel te zoeken

Chrome krijgt een handige nieuwe manier om te zoeken. Het is een stuk visueler en maakt gebruik van het handige Google Lens.

Search30.07.2024

Chrome krijgt zijn eigen Circle to Search om snel te zoeken

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Het is volgens Google bedoeld om te zorgen dat zoekresultaten eerder laden, in plaats van dat je allemaal dingen geladen krijgt waar je helemaal niet om hebt gevraagd.

Search26.06.2024

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

In de huidige wereld zien we steeds meer online activiteit. Mensen zijn actiever online, mensen zijn langer online en ze zijn vaker online. Het is dus belangrijk om online zichtbaar te zijn of gemakkelijk te worden gevonden.

Marketing19.06.2024

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming