De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
De verkiezingen in de Verenigde Staten spelen zich meer dan ooit voor een groot deel online af. Zowel McCain als Obama hebben Facebook-accounts, maken gebruik van blogs en zijn online erg ‘zichtbaar’.
Afgelopen donderdag kwam de Wall Street Journal met een uitgebreide analyse van het online gedrag van de presidentskandidaten. Het concludeerde dat McCain ‘sluwer’ te werk ging dan Obama. Die daarentegen haalt online veel meer geld op dan McCain en geld is vaak de beslissende factor bij de Amerikaanse verkiezingen.
Je zou verwachten dat de campagneteams het volledige plaatje online goed voor elkaar hebben, dus ook de zoekmachinemarketing. Dat valt echter tegen.
Dit blijkt uit een onderzoekje dat Danny Sullivan van Searchengineland vrijdag uitvoerde. Hij keek naar de populaire termen uit Google Trends en ging vervolgens op zoek naar gerelateerde advertenties.
Als voorbeeld nam hij de nieuwe running mate van McCain, Sarah Palin. Een search op haar naam bracht als enige advertentie het “Palin me Domain For Sale”. Geen advertentie van het campagneteam van McCain/Palin, wat je zou verwachten. Ook het campagneteam van Obama heeft er niet aan gedacht ge(mis-)bruik te maken van de stappen van hun concurrent. Waarschijnlijk waren ook zij verrast over de keuze van McCain.
Enkel bij een search op “mccain palin” komt een advertentie terug die door het campagneteam van de Republikeinen is geplaatst. De pagina die daarop volgt geeft echter weinig informatie over Palin (waar de meeste mensen naar op zoek zullen zijn) maar slechts een donatie-pagina. Kans gemist voor de campagneteams lijkt mij.
Verder lezen over Campagne
Entertainment04.06.2024
Of je die jackpot nou wint of niet: wees een Winner Man
Online22.02.2024
Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af
Waarom hanteert Rutgers geen gezond tweesporenbeleid in relatie tot sexting?Video19.02.2024
Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal
Marketing13.02.2024
Samen bouwen aan de liefde: dit is de Valentijnsdag Love Challenge
'De enige roos die nooit verwelkt’Online27.03.2023
Doe mee met de Alzheimer Challenge: leg 300 kilometer af in april
voor een toekomst zonder dementieGaming22.03.2023
Campagne #OneLove nu ook in FIFA 23
Alle spelers kunnen de actie supportenMedia22.03.2023
Havas+Lemz breidt uit met Havas Play
"Voor elk merk het juiste speelveld"Marketing16.02.2023