Search06.08.2008

Google lanceert Insights for Search


google-lanceert-insights-for-search.jpg
google-lanceert-insights-for-search.jpg

Vandaag lanceert Google een nieuwe dienst Google Insights for Search waarmee de zoekmachine gebruikers een diepgaander inzicht wil bieden in onderwerpen waarin internetgebruikers momenteel zijn geïnteresseerd.

Wil je weten welke landen het meest in ijshockey zijn geïnteresseerd? Of welke politieke zoektermen in populariteit groeien? Wie ooit Google Trends heeft gebruikt om te achterhalen wat er populair onder internetgebruikers is, zal zeker enthousiast zijn met deze nieuwe tool.

Insights for Search is speciaal ontwikkeld voor adverteerders, marketeers en internetgebruikers die op de hoogte willen blijven van de laatste trends op internet en inzicht willen hebben in de onderwerpen waarnaar mensen overal ter wereld op zoek zijn. Een overzicht :

 ·      Zoektrends door de tijd heen: ga na of de belangstelling voor een bepaald onderwerp met de tijd toeneemt of daalt. Het is mogelijk om de populariteit van trefwoorden te vergelijken door meerdere trefwoorden in te voeren, gescheiden door een komma.

·      Regionale populariteit: ontdek welke landen, steden en regio’s de meeste belangstelling voor een bepaald onderwerp tonen. Klik op een ‘heat map’ voor informatie over het aantal zoekopdrachten binnen een bepaalde regio.

·      De populairste en snelst aan populariteit winnende zoektermen: ontdek welke trefwoorden die met je zoekopdracht verband houden het populairst zijn, en welke zoektermen in populariteit toenemen.

·      Verbeterd inzicht dankzij indeling op categorie: raadpleeg de populairste zoekopdrachten voor een bepaalde categorie, bijvoorbeeld zoektermen binnen de categorie ‘Beroemdheden’ die snel aan populariteit winnen of populaire zoekopdrachten voor de categorie ‘Automerken’. Door een datum, regio of onderwerp op te geven kun je meer gedetailleerde resultaten verkrijgen.

Naar onze mening is deze tool interessant voor iedereen die wil weten wat er populair is onder internetgebruikers“, aldus Yossi Matias, directeur Engineering bij Google. “Insights for Search biedt een reeks van krachtige nieuwe functies waarmee gebruikers online trends op de voet kunnen volgen. Gebruikers die eerder met Google Trends hebben gewerkt zullen merken dat Insights for Search meer flexibiliteit en functionaliteit biedt. De tool biedt daarnaast een aantal aantrekkelijke nieuwe functies, zoals een wereldwijde heat map die de zoekfrequentie en regionale belangstelling voor een bepaald onderwerp op grafische wijze weergeeft“.
 
Voor eigenaars van bedrijven volgen hier ten slotte een aantal tips waarmee zij van Google Insights for Search kunnen profiteren:
 
·      Vergelijk trefwoorden om interesseniveaus in kaart te brengen en op basis daarvan doeltreffende reclame- en marketingboodschappen te ontwikkelen.

·      Ontdek mogelijkheden binnen nieuwe regio’s op basis van opkomende trends.

·      Raadpleeg de historische populariteit van zoektermen om op toekomstige vraagschommelingen en seizoensinvloeden in te spelen.

·      Definieer benchmarks op basis van vergelijkingen met concurrenten of vergelijkingen tussen productcategorieën.

·      Meet de invloed van uw reclamecampagnes door gerelateerde zoektermen te analyseren.

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...

Verder lezen over Google

Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI

Van alle nieuwe code die momenteel bij Google wordt gemaakt schijnt een kwart te zijn gemaakt door computers, in plaats van mensen.

Artificial Intelligence30.10.2024

Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

Wil je echt de ultiem goedkoopste vlucht boeken, waarbij je misschien wel drie keer moet overstappen om in Australië neer te strijken, dan kun je daar nu een nieuwe knop voor aantikken in Google Flights.

Online17.10.2024

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs

DeepMind, Google’s lab waarin volop met kunstmatige intelligentie wordt geexperimenteerd, is in de prijzen gevallen.

Artificial Intelligence09.10.2024

AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs

Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht

De rechter heeft nu bepaald dat Google de Google Play appwinkel drie jaar lang open moet stellen voor de concurrentie.

Mobile08.10.2024

Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht

Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen

Shit, telefoon gestolen. Google introduceert nu drie nieuwe opties om te zorgen dat de dief niet bij je data kan.

Mobile07.10.2024

Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen

Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live

Google Gemini Live was al beschikbaar, ook voor Nederlanders, maar nog niet officieel in het Nederlands. Daar komt in de komende weken dus verandering in.

Artificial Intelligence03.10.2024

Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live

Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels

Epic had Google vier jaar geleden al aangeklaagd voor het runnen van een monopolie op de appwinkel, maar nu komt daar een nieuwe rechtszaak bij. 

Mobile01.10.2024

Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels

Google introduceert een speelse doodle met popcorn

Search25.09.2024

Google introduceert een speelse doodle met popcorn