Het is de laatste tijd rumoerig in search-land als het gaat om PageRank, met name in relatie tot Paid Links.
In april gaf Matt Cutts aan dat Google steeds actiever “jaagt” op paid links: betaalde links met het doel om de PageRank te verbeteren. Hij roep iedereen op om actief paid links te melden bij Google, wat inmiddels ook in Google Webmaster Central kan.
In september leken een aantal directories gestraft te zijn met lagere rankings. SEO’er Joost de Valk zag deze maand zijn zichtbare (toolbar) PageRank terugvallen van PR6 naar PR5, maar heeft deze weer terug.
Nu lijkt Google serieuze stappen te hebben genomen door een aantal vooraanstaande websites en blogs te straffen met een verlaging van hun zichtbare PageRank, veelal met 3 punten! Vooraanstaande search blogs als SERoundtable en SearchEngineJournal zijn van PR7 terug naar PR4, maar ook Forbes en Washington Post zijn teruggevallen van PR7 naar PR5!
En waar ligt het aan? Aan paid links? Een wijziging in het PageRank algoritme? Of een langverwachte PageRank update? U mag het zeggen; ik weet het niet.
Maar wat ik wel weet, is dat de waarde van PageRank wordt overschat. De werkelijke PageRank weet alleen Google en de zichtbare PageRank zegt niets over de relevantie van de links of de kwaliteit van de website (ondanks dat die koppeling nog steeds veel wordt gemaakt!).
Bronnen & meer informatie: Saku, Netters, Andy Beard, SearchEngineLand.
Verder lezen over Google
Nieuws24.07.2024
5 redenen waarom je goed moet slapen en 5 tips hoe
Gadgets23.07.2024
De nieuwe Chromecast is bijna tegenovergestelde van oude
Cybercrime23.07.2024
Startup Wiz zegt nee tegen de 23 miljard dollar van Google
Online17.07.2024
En de nieuwe emoji van dit jaar is: een kale boom met dorre takken
Cybercrime15.07.2024
Google is van plan om grootste startup-overname ooit te doen
Mobile12.07.2024
Google Maps laat je op iPhone eindelijk zien hoe hard je mag
Search26.06.2024
Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine
Cybercrime26.06.2024
Waarom verstuurt Google weer account- en inloglinks in mails?
Verder lezen over Zoekmachine
Search26.06.2024
Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine
Marketing19.06.2024
Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming
Search03.06.2024
Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek
Search31.05.2024
Google legt uit waarom de AI wilde dat je lijm op je pizza deed
Search28.05.2024
Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update
Online14.05.2024
AI is wat de klok slaat: 3 grote AI-dingen die Google gaat doen
Search04.04.2024
Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI
Search19.01.2024