Het is de laatste tijd rumoerig in search-land als het gaat om PageRank, met name in relatie tot Paid Links.
In april gaf Matt Cutts aan dat Google steeds actiever “jaagt” op paid links: betaalde links met het doel om de PageRank te verbeteren. Hij roep iedereen op om actief paid links te melden bij Google, wat inmiddels ook in Google Webmaster Central kan.
In september leken een aantal directories gestraft te zijn met lagere rankings. SEO’er Joost de Valk zag deze maand zijn zichtbare (toolbar) PageRank terugvallen van PR6 naar PR5, maar heeft deze weer terug.
Nu lijkt Google serieuze stappen te hebben genomen door een aantal vooraanstaande websites en blogs te straffen met een verlaging van hun zichtbare PageRank, veelal met 3 punten! Vooraanstaande search blogs als SERoundtable en SearchEngineJournal zijn van PR7 terug naar PR4, maar ook Forbes en Washington Post zijn teruggevallen van PR7 naar PR5!
En waar ligt het aan? Aan paid links? Een wijziging in het PageRank algoritme? Of een langverwachte PageRank update? U mag het zeggen; ik weet het niet.
Maar wat ik wel weet, is dat de waarde van PageRank wordt overschat. De werkelijke PageRank weet alleen Google en de zichtbare PageRank zegt niets over de relevantie van de links of de kwaliteit van de website (ondanks dat die koppeling nog steeds veel wordt gemaakt!).
Bronnen & meer informatie: Saku, Netters, Andy Beard, SearchEngineLand.
Verder lezen over Google
Artificial Intelligence30.10.2024
Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Artificial Intelligence09.10.2024
AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs
Mobile08.10.2024
Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht
Mobile07.10.2024
Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen
Artificial Intelligence03.10.2024
Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live
Mobile01.10.2024
Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels
Search25.09.2024
Google introduceert een speelse doodle met popcorn
Verder lezen over Zoekmachine
Search01.11.2024
ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine
Marketing22.08.2024
HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie
Search06.08.2024
Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter
Search05.08.2024
5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert
Artificial Intelligence01.08.2024
SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie
Search30.07.2024
Chrome krijgt zijn eigen Circle to Search om snel te zoeken
Search26.06.2024
Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine
Marketing19.06.2024