Search29.11.2019

​11 YouTube SEO tips


YouTube is na Google de 2e zoekmachine van de wereld en de nummer 1 zoekmachine voor (product) reviews. Niet aanwezig zijn op YouTube betekent het mislopen van veel bezoekers, leads en conversies.

Waarom YouTube SEO

YouTube SEO staat voor YouTube Search Engine Optimization oftewel zoekmachine optimalisatie net als in Google kun je ook SEO voor YouTube video’s inzetten. Je wilt immers als je een video hebt gemaakt, dat deze video ook hoog in YouTube en Google rankt en zo vindbaar wordt en dus goed wordt bekeken.

Hieronder geef ik je 11 praktische en gratis YouTube SEO tips om je video beter te laten ranken die je gelijk kunt inzetten voor je video.

1. YouTube keyword onderzoek

Keyword onderzoek is de eerste taak om te doen als je wilt ranken op keywords waarop mensen daadwerkelijk in YouTube & Google zoeken. Je hoeft dus niet te gokken waarop mensen zoeken, maar kunt dit gewoon gratis aan YouTube & Google vragen d.m.v. een keyword onderzoek.

Het keyword onderzoek helpt je te denken zoals je doelgroep, je kunt hiervoor de YouTube suggestie box gebruiken, deze helpt je om exacte keywords of exacte zoek zinnen te vinden.

<i>YouTube suggest</i>
YouTube suggest

2. YouTube suggestie box

YouTube geeft op chronologische volgorde aan welk keyword het meeste wordt gezocht, in dit geval is dat hoe maak ik een YouTube kanaal en daarna hoe maak je een youtube kanaal op je telefoon. Je kopieert de meest logische keywords voor je video. Je kunt helaas niet zien hoe vaak men deze keywords in YouTube zoekt. Maar je weet wel dat mensen daadwerkelijk op deze keywords of keyword zinnen zoekt.

3. Google trends

Vervolgens kun je in Google trends kijken of het keyword globaal veel wordt gebruikt, je kunt dan de optie YouTube gebruiken. Kies een keyword of keyword zin die relatief het meeste wordt gezocht, in dit geval: ‘’hoe maak ik een YouTube kanaal’’.

Vervolgens gebruik je Google suggest en Google gerelateerd om ideeën op te doen.

<i>Google trends</i>
Google trends

4. Google suggestie

Je ziet dat Google als suggestie bij het keyword: “hoe maak je een YouTube kanaal aan ‘aangeeft als eerste resultaat, dit houd in dat hierop in Nederland in Google ‘veel’ wordt gezocht.

<i>Google suggest</i>
Google suggest

5. Google gerelateerd

Vervolgens kijk je ook welke keywords worden weergegeven als Google gerelateerd onderaan bij Google resultaten.

Vervolgens kun je dit keyword weer in YouTube suggest plaatsen om te zien of men in YouTube hierop ook zoekt.

<i>Google gerelateerd</i>
Google gerelateerd
<i>YouTube suggest</i>
YouTube suggest

Dit is het geval, wij hebben nu al 3 relevante keywords gevonden. “hoe maak ik een YouTube kanaal’, ‘Hoe maak ik een YouTube kanaal aan ‘ en “YouTube kanaal maken bedrijf’’.

6. Video informatie

Wij weten nu 100% zeker dat men hierop zoekt en gaan deze keywords op de volgende plaatsen gebruiken. Als eerste gaan wij de video een video bestandsnaam meegeven die relevant is. Bijvoorbeeld hoe maak ik een YouTube kanaal, dit omdat de zogenaamde longtail woorden (meervoudige keyword combinaties) makkelijker ranken dan enkelvoudige keywords.

Je geeft de mp4 nu als keyword combinatie mee: ‘hoe maak ik een YouTube kanaal.mp4’ mee. Vervolgens kun je de betreffende video nog eigenschappen meegeven, je doet hiervoor rechtermuisknop op je video bestand en klikt dan op: ‘Toon info.’

<i>Video informatie</i>
Video informatie

Vervolgens kun je dan de keywords hierin plaatsen. YouTube leest bij het uploaden van je video als eerste je video bestandsnaam en dan de informatie in je video bestand.

Vul hierin dan ook je relevante keywords in.

<i>Video eigenschappen</i>
Video eigenschappen

Op dit moment is het videobestand geoptimaliseerd voor de keywords: ‘hoe maak ik een YouTube kanaal’, “YouTube kanaal en ‘YouTube kanaal maken 2019” en kun je de video uploaden naar YouTube.

7. Video titel

De titel, je titel beschrijving en je video tags van je video zijn de belangrijkste manieren om je YouTube video te optimaliseren. Zet je belangrijkste keyword(s) vooraan in je titel en probeer een krachtige titel te maken met je relevante keywords erin.

<i>Video titel en videobeschrijving\u200b</i>
Video titel en videobeschrijving​

8. Video beschrijving

Je kunt in je video beschrijving 5000 karakters kwijt, zorg dat je minimaal 500 karakters hierin vult, (hoe meer relevante info hoe beter) YouTube gebruikt dit om beter te begrijpen waar je video over gaat. Gebruik je belangrijkste keyword om in het begin van je beschrijving te plaatsen. En eindig in je beschrijving ook weer met je relevante keywords.

9. Video tags

Je kunt bij je video tags 500 karakters kwijt, zorg dat je hier alleen relevante keywords gebruikt, zet je belangrijkste keywords vooraan.

YouTube gebruikt dit om beter te begrijpen waar je video over gaat. Vul hier zoveel mogelijke relevante video tags in, zodat je video op verschillende zoektermen gaat ranken.

<i>YouTube tags</i>
YouTube tags

Tevens kun je handmatig een ondertiteling oftewel een transcriptie bij je video toevoegen, dit kun je heel eenvoudig typen en plaatsen onder het kopje: ‘’transcripties’. Een ondertiteling moet een 100% correcte weergave zijn van wat er wordt gezegd in de video. YouTube gebruikt dit om te begrijpen waar je video over gaat. Zorg ervoor dat je relevante keywords terug komen in het gesproken script van je video. Dit moet echter wel natuurlijk zijn, dus niet in je video het opsommen van je keywords.

10. Ondertiteling (transcriptie)

Tevens kun je handmatig een ondertiteling oftewel een transcriptie bij je video toevoegen, dit kun je heel eenvoudig typen en plaatsen onder het kopje: ‘’transcripties’. Een ondertiteling moet een 100% correcte weergave zijn van wat er wordt gezegd in de video. YouTube gebruikt dit om te begrijpen waar je video over gaat. Zorg ervoor dat je relevante keywords terug komen in het gesproken script van je video. Dit moet echter wel natuurlijk zijn, dus niet in je video het opsommen van je keywords.

<i>transcriptie \/ ondertiteling</i>
transcriptie / ondertiteling

11. Thumbnail

De thumbnail van je video zien gebruikers als eerste, een thumbnail is een plaatje die je over je video zet, zorg voor een duidelijke thumbnail met aantrekkelijke foto en een relevante tekst met een call to action. Gebruik als extensie naam voor je thumbnail een relevant keyword bijv. hoe maak ik een YouTube kanaal.jpg. Een hoge CTR zorgt ervoor dat je video beter gaat ranken. Besteed hieraan dan ook voldoende tijd want dit is de mogelijkheid dat een gebruiker op jou video klikt of niet. Gebruik een bold lettertype met een hoog contrast. En een duidelijke foto waarbij iemand in de camera kijkt.

<i>YouTube thumbnail</i>
YouTube thumbnail

Conclusie

Als je wilt dat je video meer bezoekers, meer leads en meer conversies gaat opleveren is YouTube SEO van wezenlijk belang. Een goed keyword onderzoek zorgt ervoor dat je video wordt gevonden door bezoekers die daadwerkelijk deze termen intoetsen bij YouTube. Je krijgt dus kwalitatieve bezoekers die een antwoord zoeken op hun (zoek)vragen. Als je video steeds hoog eindigt dan krijg je het effect dat je bezoekers jou als autoriteit zien en zij meer geneigd zijn om met jou zaken te doen i.p.v. met je online concurrent.

De belangrijkste ranking factoren zijn een goede duidelijke thumbnail (CTR) een relevante titel met een call to action, video tags, video beschrijving video tags en video ondertiteling.

Wil je meer weten over YouTube inzetten voor je bedrijf dan kun je eens op YouTube kijken bij het kanaal: “Online Video Marketing Academy’ daar vind je tientallen relevante YouTube tutorials met tips en tricks om meer traffic, leads en omzet te genereren.

Deze blogpost is geschreven door Gijs Bodenstaff

...

Verder lezen over Online Video

TikTok-video’s van meerdere delen moeten verboden worden

Iedereen trapt er wel eens in, een TikTok-video met een lange build-up, die vervolgens nooit eindigt. Ja, er zou een 2e deel zijn: niet dus.

Video01.11.2024

TikTok-video’s van meerdere delen moeten verboden worden

YouTube test weer Lite-abonnement, maar juich niet te vroeg

Weet je het Lite-abonnement van YouTube nog? Hiermee kon je tot vorig jaar voor maar 6,99 euro YouTube kijken zonder reclames.

Video18.10.2024

YouTube test weer Lite-abonnement, maar juich niet te vroeg

Adobe introduceert generatieve AI-video’s op basis van foto’s

Als AI stop motion-video kan maken en het er ook echt goed en echt uit kan laten zien, want dat is juist bij dit type animatie essentieel, dan kan dat betekenen dat deze toffe films veel sneller kunnen worden gemaakt.

Artificial Intelligence16.10.2024

Adobe introduceert generatieve AI-video’s op basis van foto’s

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Als AI je stem kan nadoen voor het inspreken van een advertentie dan is dat natuurlijk heel handig: scheelt je werk. Maar dan moet je wel weten dat het gebeurt.

Artificial Intelligence15.10.2024

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Zoom krijgt veel meer integraties met AI

Zeker Zoom Workplace is een wereld van verschil en lijkt door allerlei integraties steeds meer op Google’s en Microsofts samenwerksuites.

Online09.10.2024

Zoom krijgt veel meer integraties met AI

Meta gaat de strijd aan met Sora met AI-videomaker Movie Gen

Meta heeft een nieuwe tool onthuld die direct de strijd aan lijkt te gaan met Sora van OpenAI. Het gaat om Movie Gen.

Artificial Intelligence04.10.2024

Meta gaat de strijd aan met Sora met AI-videomaker Movie Gen

Alle nieuwe YouTube-video’s korter dan 3 minuten heten Shorts

YouTube is veel bezig met Shorts: recent heeft het bijvoorbeeld een picture-in-picture-modus toegevoegd en nu wordt het dus mogelijk om niet meer shorts van maar 60 seconden te maken: maar juist van drie minuten.

Video04.10.2024

Alle nieuwe YouTube-video’s korter dan 3 minuten heten Shorts

Deze week viral: pandahonden en een gepatenteerd nijlpaard

Panda's die honden zijn, nijlpaarden die gepatenteerd worden: het was een gekke week. Lees het in Deze week viral.

Social Media22.09.2024

Deze week viral: pandahonden en een gepatenteerd nijlpaard

Verder lezen over SEO

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

Google wil minder commercie en meer experts naar voren schuiven in zijn laatste grote algoritme-update van Google Zoeken. Maar lukt dat ook?

Search28.05.2024

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

In een recente ontwikkeling, gepubliceerd op 8 augustus 2023, heeft Google aangekondigd dat er minder rich snippets van het FAQ- en HowTo-formaat vertoond zullen worden in de Google Zoekresultaten. Deze verandering heeft...

Search15.08.2023

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid

De laatste jaren hebben bedrijven hun concurrentie fors zien toenemen, met name op het internet. In de basis heeft iedere ondernemer de mogelijkheid een website te bouwen, om vervolgens consumenten weg te trekken bij bes...

Online21.05.2023

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid

Verder lezen over YouTube

YouTube test weer Lite-abonnement, maar juich niet te vroeg

Weet je het Lite-abonnement van YouTube nog? Hiermee kon je tot vorig jaar voor maar 6,99 euro YouTube kijken zonder reclames.

Video18.10.2024

YouTube test weer Lite-abonnement, maar juich niet te vroeg

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Als AI je stem kan nadoen voor het inspreken van een advertentie dan is dat natuurlijk heel handig: scheelt je werk. Maar dan moet je wel weten dat het gebeurt.

Artificial Intelligence15.10.2024

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Alle nieuwe YouTube-video’s korter dan 3 minuten heten Shorts

YouTube is veel bezig met Shorts: recent heeft het bijvoorbeeld een picture-in-picture-modus toegevoegd en nu wordt het dus mogelijk om niet meer shorts van maar 60 seconden te maken: maar juist van drie minuten.

Video04.10.2024

Alle nieuwe YouTube-video’s korter dan 3 minuten heten Shorts

Eén van de meest gepushte streamingabonnementen wordt duurder

YouTube Premium wordt zowel voor solo-gebruikers als Family-afnemers duurder. Het geldt bovendien niet alleen voor YouTube Premium.

Video20.09.2024

Eén van de meest gepushte streamingabonnementen wordt duurder

YouTube wordt met Communities nu echt een social medium

YouTube wil meer de social media-kant op. Het introduceert Communities, een soort Facebook-groepen voor kanalen.

Social Media19.09.2024

YouTube wordt met Communities nu echt een social medium

Wat YouTube doet om AI-na-apers tegen te gaan

Al een nummer van fake-Drake gehoord? Reden voor het platform om nieuwe tools te introduceren om deepfakes te herkennen en tegen te werken.

Artificial Intelligence06.09.2024

Wat YouTube doet om AI-na-apers tegen te gaan

YouTube probeert minder schadelijk te zijn voor tieners: geen video’s over uiterlijk

YouTube hoopt ermee te voorkomen dat jongeren doomscrollen en urenlang video’s kijken waar ze psychische problemen door krijgen of deze verergeren.

Video05.09.2024

YouTube probeert minder schadelijk te zijn voor tieners: geen video’s over uiterlijk

Being Digi-Sapiens: documentaire over de veranderende relatie tussen mens en technologie

Huawei en Discovery Channel hebben een speciale documentaireserie gemaakt over de toepassingen van moderne technologieën in ons dagelijks leven, getiteld 'Being Digi-Sapiens'. In drie afleveringen reist de Zweedse techblogger, robotica-expert en YouTuber Simone Giertz door vijf Europese landen om te laten zien hoe technologie ons dagelijks leven verandert. Ze maakt digitale innovaties toegankelijk voor een breed publiek, waardoor deze vooruitgang herkenbaar wordt.

Tech in Asia25.07.2024

Being Digi-Sapiens: documentaire over de veranderende relatie tussen mens en technologie