Het was een hoogtepunt in de eerste dagen van de Super Nintendo: vliegen met Pilotwings. De tot dan toe onmogelijke capriolen die Nintendo’s console uithaalde met het scherm waren alleen gematcht door het gekke gevoel van rust dat gamers overspoelde toen ze opeens alleen maar hoefden te genieten van het vliegen in plaats van gevechten aan te gaan. Maar dat is al lang geleden, zo lang dat de aangewezen spelers van de 3DS nog niet of net geboren waren toen de game uitkwam. Dus hoeveel kans heeft Pilotwings Resort dan? Genoeg, gelukkig, want de ervaring blijft nog net zo’n oase van rust als toen, alleen zijn de onmogelijke capriolen van een andere orde deze keer.
The Good
Wat je krijgt is heel leuk, met vliegen, hanggliden, rommelen met een jet pack en wat extra bizarre voertuigen die je voor een tochtje mag meenemen op het inmiddels overbekende Wuhu island, waar zich ook Wii Sports Resort en Wii Play afspelen. Het is nog net zoals eten lekker rustgevend om rond te vliegen -zeker in de Free Flight mode- en de toevoeging van diepte maakt de ervaring des te fijner. De besturing reageert precies zoals je hoopt dat het reageert en ook hier bewijst de nieuwe analoge knop de 3DS een grote dienst.
De missies geven je een doel en maken je bekend met de mogelijkheden van de verschillende vormen van transport en zijn daardoor een goed begin van de game. Ook hier zitten er af en toe missies bij die heel leuk gebruik maken van de non-destructieve speelmogelijkheden, zoals het blussen van vuren of fotograferen van ‘bekende’ gebouwen of plekken. Je krijgt punten voor alles dat je kunt doen in een missie en uiteindelijk houdt het halen van de maximale score je iets langer bezig. Ook de free flight mode heeft allerlei ballonnen om te laten knappen, ringen om doorheen te vliegen en informatiepunten waar je doorheen kunt.
The Bad
Ook een slachtoffer van het ‘de game moet echt de deur uit nu’-syndroom is Pilotwings niet zo erg als Super Monkeyball 3DS maar toch zeker teleurstellend kort, zeker omdat Nintendo genoeg tijd heeft gehad om deze franchise er weer helemaal bovenop te helpen. In eerste instantie lijkt er niets aan de hand, maar binnen een uur of vier ben je opeens klaar met mission mode en dan kun je alleen nog proberen alles te perfectioneren (vanwege de vage scoremethode soms erg frustrerend) of rond het eiland gaan vliegen, waar dus nog wel een aantal dingen te doen zijn, maar waar je op de langere termijn ook niet blijft hangen.
Daarnaast is het ook jammer dat de free flight mode niet echt is wat het belooft. Het is niet zo dat je de extra dingen kunt doen, je moet ze doen om je tijd in de lucht te verhogen. Dat moest ook wel, want op deze manier word je gedwongen om een heel aantal dingen dubbelop te doen en anders was je ook al te snel door de extraatjes heen die in en rond het eiland te halen zijn. Maar ondertussen is de echte vrije vliegmodus er wel niet.
Even voor de goede orde: ik vind het alleen maar zo irritant omdat het echt leuk is om rond te vliegen. Maar er is zoveel te bedenken met het concept Pilotwings, zelfs dingen die al in eerdere games zaten en die ook een beetje uitdagend zouden zijn. Al waren die levels verstopt achter een ‘advanced’ modus of iets anders, als men bij Nintendo zo bang was geweest om de gemiddelde speler te gaan frustreren. Maar juist de levels die iets anders doen, of gebruik maken van de apartere machines als de trapglider en de turbo rocketpack laten zien hoe veel er te doen is. Door zichzelf te beperken tot het op die schaal erg kleine Wuhu eiland of er in ieder geval geen extra eiland bij te doen heeft Nintendo zichzelf vleugellam gemaakt.
The Ugly
Wat Pilotwings Resort te bieden heeft is in de basis heel leuk en ook een goede reclame voor de 3DS, maar er was makkelijk veel meer uit te halen zonder de gelegenheidsspelers af te schrikken en het blijft een beetje gek dat die kans niet gegrepen is. Of ja, als er nou een leuke game was geweest om bij het systeem te bundelen dan was het deze geweest, ook in deze vorm. Als freebie was niemand gevallen over de korte duur, maar als je gisteren 55 euro hebt neergeteld en vandaag klaar bent ben je toch redelijk zuur.
Conclusie
Resort heeft de kwaliteit van een AAA titel, maar de body van een demo en dat is toch moeilijk te vergeven. Nintendo heeft de spelers en zichzelf tekort gedaan door al de leuke speelmogelijkheden van deze game niet te benutten, want niet alleen was het voor ons leuker geweest om wat langer te kunnen spenderen met de vliegmachines, maar het was ook een beter uithangbord geweest voor de 3DS. Om te laten zien dat diepte wel degelijk iets kan toevoegen aan een game is er namelijk in mijn ogen nog geen betere game langsgekomen. Als je Pilotwings Resort kunt spelen zonder het al te zeer in de beurs te voelen, moet je het zeker niet laten.
Pilotwings Resort, ontwikkeld en uitgebracht door Nintendo voor de 3DS op 25 maart 2011