Nadat Microsoft al een teentje in het water had gedaan door Final Fantasy XI op de Xbox 360 te laten uitkomen was het wachten totdat er een serieuze MMO voor een console zou uitkomen, liefst eentje die spelers samenbracht met die op de PC (check), de voordelen van de console goed gebruikte (check) en iets anders was dan de eeuwige Warcraft-kloon (check). En toch is DC Universe Online geen onverdeeld succes. Ik weet niet eens zeker of het een verdeeld succes mag heten, maar dat heeft misschien alles te maken met afkomst.
Want één ding voorop: ik ben geen MMO-speler. Ik heb er na Phantasy Star Online op de Dreamcast (als die al telt) geen meer gespeeld met enige overtuiging, bang voor de verslavende werking en de impact die dat op mijn gaming schijf van vijf zou gaan hebben. Maar het idee van een console-MMO vond ik intrigerend, omdat ik vooral benieuwd was naar hoe dat zou werken. En Sony heeft zich in de bocht gegooid, want DCUO (vanaf nu) geeft je alle mogelijkheid om je eigenbedachte superheld tot leven te brengen maar haalt daarnaast ook grote massa’s DC-helden in de orde van Superman en Batman uit de kast om de grote open wereld te voorzien van de broodnodige star power.
The Good
De mogelijkheden om je karakter zo te maken als je in je hoofd hebt zijn zoals het een goed MMO betaamt: uitgebreid. Dat maakt het mogelijk om bijna elke variant superheld (of schurk) te maken, zeker als die voldoet aan het DC-cliché van maillots, capes en maskers in alle vormen. De speciale krachten zijn iets minder talrijk, maar geven in combinatie met de wapens die je erbij kiest genoeg variatie om alle types speler een start te geven Die laatste zijn heel belangrijk omdat DCUO meer actiegame is dan het gemiddelde MMO dat je op een PC speelt. Daar hoort ook bij dat het geen eeuwen duurt voordat je op het hoogste level (30) zit want er is geprobeerd om de ‘grind’ zoveel mogelijk te beperken. Leuk, want zo is het makkelijk om naast Captain Cucumber ook Sister Sinister te spelen.
Wat DCUO vooral gaaf maakt is het gevoel dat je overal heen kunt, doordat je een speciale manier van bewegen kan uitzoeken, zij het vliegen, supersnelheid of de mogelijkheid om overal overheen te klauteren. Het voelt vaak als een supercharged Infamous of Crackdown met de laatste twee (op zich al gaaf), maar vooral het vliegen geeft je helemaal dat ’top of the world’-gevoel dat zo belangrijk is voor de superhelden-ervaring. Ook de verschillende mogelijkheden die je als karakter kunt opbouwen (zowel abilities als upgrades) moeten daar aan bijdragen en door de L- en R2 knoppen te gebruiken als selectieknop zijn heel wat krachten die je veel gebruikt snel geselecteerd.
Bepaalde krachten (zoals de Batarang) kun je als niet-DC held toch in je arsenaal krijgen, maar het wordt natuurlijk nooit helemaal hetzelfde als bij de grote jongens. Daar is slim op ingespeeld door bekende locaties te gebruiken (Gotham en Metropolis) en je ook af en toe een kans te geven om als de grote jongens te spelen in de ‘Legends’-missies. Daarnaast is er ook genoeg content voor je level 30 (de cap)-karakter door de duo’s, hard alerts en raids, die je van 2 tot 8 persoons groepen laten samenstellen om moeilijkere missies (met betere beloningen natuurlijk) te laten spelen.
The Bad
Het zal wellicht anders zijn op de PC, maar op de PS3 moet er veel te veel geladen worden, wat als een klap in je gezicht voelt na een verplichte installatie van ik weet niet hoeveel Gb (ik heb echt hard moeten opruimen op mijn 60Gb PS3 om de game erop te krijgen) en zo’n anderhalf (!) uur. Want als je daarna nog steeds secondes moet wachten als je een menu oproept raak je heel snel geïrriteerd, zeker in een MMO waar het menu een integraal onderdeel van je speelervaring uitmaakt. De steeds in beld ploppende wereld valt me ook een beetje tegen.
Het is vooral jammer dat het er ondanks de actie-inslag toch meestal op neerkomt dat je 5 van X moet verslaan om Y te krijgen, een veel gehoorde klacht bij MMO’s die ik direct herken in DCUO. Ik kan me voorstellen dat het iets leuker is om directe feedback op je acties te krijgen bij het vechten, maar op een paar grotere eindbazen na die je met meer mensen moet verslaan en waarbij tactiek een grotere rol speelt is het te vaak te makkelijk op ‘X’ blijven rammen totdat alles omvalt, zeker als je de game niet speelt als single-player in een MMO-omgeving maar structureel met meer man tegelijk speelt.
Dat wordt nog lastiger doordat de PS3 nu niet het platform is waar je veel communiceert met elkaar, wat nog bemoeilijkt wordt doordat de chatfunctie onhandig en -alweer- traag is. Maar goed, het werkt tenminste, want dat kun je niet van alles zeggen. Het zal bij een MMO horen, maar deze game is wel heel erg buggy, met allerlei glitches die ervoor zorgen dat je weer naar de reset-knop kunt reiken om opnieuw te beginnen, omdat je vastzit of omdat de game er mee opgehouden is. Erger nog vind ik dat DCUO het nodig vindt om me uit de game te gooien als ik even tussendoor naar de WC ga en iets te drinken inschenk, zonder een manier om terug te komen, waardoor ik dus wéér naar de PS3 kan lopen.
The Ugly
€12 per maand. Simpel gezegd moet je als game veel kunnnen bieden om zo’n uitgaaf te rechtvaardigen, zeker als je ook nog eens €60 moet neertellen om te beginnen. Op dit moment kan ik niet zeggen dat DCUO die investering rechtvaardigt, daarvoor mist er nog te veel aan en ik zie de beloofde content packs niet zo’n dramatisch verschil maken dat daar verandering in komt. Het is een singleplayer+ game en daar mag je dit soort maandelijkse bedragen niet voor vragen. Als Sony het nu zo goed als gratis op PSN had gegooid met de maandelijkse betaling als verplichting was het veel makkelijker geweest om te zeggen “geef het een kans.”
Conclusie
Het is jammer dat de goede ideeen van DCUO momenteel niet voldoende te zijn om de game boven het maaiveld te laten uitsteken. Op de PC is er domweg te veel concurrentie (zelfs binnen het superhelden genre) en de PS3-versie mag dan wel de enige MMO zijn die je kunt spelen op de console, dat maakt het helaas nog niet per sé een goed idee. Hou je heel erg van het DC universum verandert dat misschien nog wel iets, maar het is allemaal wat aan de dunne kant qua content en er zit door het noodzakelijk simpele combosysteem niet heel veel diepgang in de mechanieken waar DCUO op gebouwd is en dat zal de game zeker op de lange termijn kunnen gaan opbreken.
Je moet als multi-platform MMO wel ook geaccepteerd worden op beide platforms en het zit nu te veel op dat middenpad waar de PC-gamers die geïnteresseerd zijn in MMO’s niet genoeg vinden om zich in te graven. De vraag -zoals bij alle MMO’s- is in hoeverre SOE die extra lagen gaan kunnen toevoegen, want als ze alleen met meer van hetzelfde gaan komen wordt er te veel binnen de lijntjes gekleurd om de kosten te rechtvaardigen. We houden het in de gaten en zullen eventueel over een aantal maanden nog kijken wat er veranderd is.
DC Universe Online, ontwikkeld door Sony Online Entertainment voor de PS3 (getest) en PC en uitgebracht door Sony Europe op 14 januari 2011