Rob schrijft over innovatie, vernieuwing en eigenlijk alles wat hem interesseert. Hij speelt verder games vanaf het eerste begin. Nieuwsgierigheid is wat hem drijft als hij een artikel schrijf. De vraag 'waarom ...' brandend op zijn lippen. Hij is gesteld op originele gameplay of gameconcepten, of het nou een indiegame is of een release van een van de grote distributeurs. Meer vernieuwing en minder 'me too' games graag.
Voor veel raceliefhebbers was het najaar een spannend seizoen. Waarom? Nou omdat eigenlijk alle grote race franchises met een nieuwe versie uitkomen: WRC4 (World Rally Championship), F1 2013 en Need For Speed Rivals, maar de grootste titel is natuurlijk wel Gran Turismo 6. Al sinds de eerste versie is GT de ‘real driving simulator’ voor Playstation en staat bekend om realistische race ervaring. In het verleden vertaalde dat zich nog wel eens in jaren wachten op een nieuwe ‘grote’ GT versie maar de laatste jaren zit de vaart er goed in met de nieuwe versies. GT6 verschijnt zo’n beetje twee jaar na GT5 en de nieuwe versie, GT7, voor het PS4 platform is al aangekondigd met als datum 2014/2015. Het laatste lijkt me realistischer.
De ultieme GT bundel
Om de nieuwe GT6 te testen heb ik de ultieme bundel samengesteld: GT6 met de nieuwe Playseat Gran Turismo en het Logitech GT stuurwiel. Waarom? Omdat je GT6 wel kunt spelen met een normale controller maar het speelt veel lekkerder met een goed stuur en pedalen en natuurlijk een goede racestoel. Het kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.
Het Nederlandse bedrijf Playseat is de grote naam op het gebied van racestoelen, van race of rally tot formule 1 stoelen (een heel ander concept). De Playseat is een bouwpakket wat je in zo’n 15-20 minuten in elkaar schroeft. Wat opvalt is dat het allemaal solide aanvoelt, het frame is van metaal en de kuipstoel voelt stevig aan. Het stuurwielklem je vast op het platform en de pedalen zet je met schroeven vast. Je kunt zowel het stuur als de pedalen aanpassen aan jouw lengte.
Het prettige van een Playseat is dat je op de juiste hoogte zit om te racen, dat je de pedalen en het stuur op de juiste afstand kunt instellen en dat ze niet losgaan of wegglijden. Nadeel, als je dat al zo kunt noemen, is dat een Playseat nogal wat ruimte inneemt. Je kunt de stoel terugklappen en het frame in elkaar schuiven maar blijft toch altijd ruimte innemen. Aan de andere kant staat het natuurlijk wel cool als je een raceopstelling op je kamer of in je game room hebt. Let wel: vanaf een jaar of acht kan je een Playseat pas gebruiken, voor jongere kinderen (3 tot 4 jaar) is er een speciale stoel.
Logitech GT Stuur
Het Logitech GT stuur is het officiële stuur van Gran Turismo (maar werkt natuurlijk ook met andere racetitels). In tegenstelling tot goedkopere stuurwielen voelt het GT stuur stevig aan. Irritant is wel dat bij aan en uitzetten het stuur een aantal rondjes draait, waarschijnlijk om te kalibreren.
Er is de mogelijkheid om handmatig te schakelen zonder koppeling maar natuurlijk ook automaat te rijden. Dit stel je in het spel in, niet op het stuur. Belangrijk is dat je op zoek gaat naar de juiste positie om te racen, zoek voor jou de hoogte en plaats van het stuur en de pedalen. Als je om de beurt aan het racen bent kan het zijn dat je even jouw instellingen moet opzoeken, maar dat is natuurlijk ook zo in een echte auto. Wat me plezierig verrast, met het stuur haal ik zonder veel problemen de licenties en uitdagingen. Natuurlijk moet je er inkomen maar het is een verschil van dag en nacht als je gewoon het stuur na een scherpe bocht door je handen kan laten terugglijden ten opzicht van spelen met een controller. De combinatie van een Playseat en het stuur maken de race-ervaring wel helemaal compleet.
Meer te doen
Er zit een stijgende lijn in het aantal tracks en auto’s in GT6, iedere versie zijn het er meer. Op dit moment zijn dat 1200 auto’s en 100 tracks. Dat is een overdaad aan auto’s. Ik merk dat ik eigenlijk altijd dezelfde auto kies, iets van BMW. Maar, beter mee verlegen, dan om verlegen.
De basis van GT6 is natuurlijk jezelf omhoog werken door licenties te halen en steeds betere en snellere auto’s te rijden en dat is, als je tenminste de tijd wilt investeren. Dit is wel de beste manier om GT6 te spelen en gevoel te krijgen hoe je moet racen en voor beginners is dit de aan te raden route. Bij behaalde licenties worden nieuwe voertuigen vrijgespeeld, zoals een maanvoertuig of een kart. Beide voegen in een race game weinig toe, maar dat ter zijde. Wat ik bij jongere spelers (mijn kinderen) zie gebeuren is dat ze liever direct met de snelste auto’s willen racen en minder gericht zijn op het volgen van de optimale lijn of goede beheersing van de auto. Zij zijn groot fan van de arcade mode waarbij je een bijna willekeurige supercar kan kiezen en gaan racen.
Als je ver genoeg bent kun, lees je hebt je Nationale A licentie behaald, kan je ook online gaan spelen. Helaas was mijn router niet zo stabiel dat ik veel online kon spelen, de (draadloze) verbinding werd regelmatig verbroken. Dat ligt meer aan mijn router dan aan het spel zelf, trouwens. Daar waar ik er wel doorkwam moest ik kiezen uit allerlei races met icoontjes wat wel en niet was toegestaan. Online spelen is trouwens sowieso niet mijn ding. Gt6 is een spel waar je, als je echt goed wilt worden, tijd aan moet besteden en die tijd heb ik er niet voor over. Mar voor mensen die zich graag willen meten met andere racers het kan.
De ene race is de andere niet
Er zijn ook allerlei speciale (seizoens-) uitdagingen en races. Sommige gaan over het beheersen van je auto met betrekking tot het omverrijden van pylonen, andere gaan er over oe je zo eco vriendelijk met een racewagen kunt rijden waarbij tijd en afstand de parameters zijn. Leg binnen twee minuten zo veel mogelijk meters af. Een leuke uitdaging en weer eens wat anders dan het alleen maar racen. De makers moeten van het racen op de maan hetzelfde gedacht hebben: dat moet wel gaaf zijn om te doen. Leg met een maanvoertuig zo snel mogelijk een parkoers af. Het tegendeel is waar: het is ongelofelijk saai. Natuurlijk is het idee wel grappig, maar niet op aarde.
Over de arcade mogelijkheden heb ik het al gehad, je kunt gewoon een supercar uitkiezen en daar mee gaan racen. Wat trouwens nog niet eens makkelijk is. Op een rechte weg is het nog wel te doen maar de minste bocht en je doet een ‘jos verstappen’, je staat rucksichtslos naast de weg.
GT6 zou GT6 niet zijn als je ook niet de mogelijkheid zou hebben om je auto te tunen en te pimpen, spoilertje erop of een nieuwe lak. Ook dit is leuk maar heel eerlijk gezegd, niet mijn ding. Waar je niet aan ontkomt, is het onderhoud van de auto. Hoe langer je racet, des te meer wordt het nodig om de auto te onderhouden, wassen, olim verversen en zo voort.
Maar is het wat?
GT6 ziet er natuurlijk weer geweldig uit. Dat doen alle versies (en heel eerlijk gezegd ook de concurrentie) dus daar zit niets nieuws in. GT6 is wel realistischer dan bijvoorbeeld een Need for Speed. Samen met F1 en WRC zijn dit echte race simulaties, ieder op zijn eigen gebied.
Als je voor het eerst gaat race dan heb je aan GT6, zeker als je een stuur hebt en een stoel een game waar je echt veel en lang plezier van zult hebben. Heb je de vorige versie gespeeld, is voor jou de leercurve minder stijl en zal je al zo de missies en races zo uit rijden. Wat je je wel mogelijk gaat afvragen: waar zit nu het nieuwe in> Ja meer auto’s en tracks maar waar is nu echt de vernieuwing. Zou het niet heerlijk zijn als in de volgende versie je ook echt schade overhoudt aan een botsing en de vonken van de auto afvliegen als je met 250 km in de vangrail knalt, in plaats van een soort smotsige auto?
Leuk zou dat misschien wel zijn, maar realistisch niet. Volgens geruchten zijn de auto leveranciers zelf daar geen voorstander van, zo’n bumper en achterspoiler die over het circuit sleept. Nee, het moet er mooi uitzien, spetterende kleuren en zonlicht wat weerkaatst op de lak. Hoewel de auto’s er piekfijn uitzien (niet allemaal, alleen de topmodellen) is het met de omgeving trouwens minder spectaculair gesteld. Nu kan je natuurlijk zeggen dat als je daar met 200 km doorheen raast je daar toch geen oog voor hebt maar soms is het wel heel erg spartaans.
Nu ik toch in de mindere modus zit. Een challenge zoals die van London waarbij je zo snel mogelijk over de finish moet komen wordt door de matige AI altijd exact het zelfde uitgevoerd. Dat is natuurlijk vreemd want zo is het in het echte leven ook niet. Iedere keer is anders in een race en de coureurs beïnvloeden elkaar. Jammer dat het in GT6 altijd hetzelfde.
Waarom niet op de PS4?
Gran Turismo is natuurlijk een titel die alleen op Playstation uitkomt, net zo als Forza alleen op Xbox uitkomt. Een goede vraag is waarom GT6 niet op beide platforms is uitgekomen? Volgens mij omdat het een kwestie is van de grootte van de markt. Er zijn x miljoen Playstations 3 verkocht ten opzichte van slechts een miljoen PS4. Beter een jaar of twee wachten en dan de game uitbrengen dan de moeite doen om voor een relatief kleine groep spelers de game uit te brengen, De laatste paar GT versies hebben ieder meer dan 10.000.000 stuks verkocht. Het is natuurlijk wel spannend om te zien of de PS4 versie daadwerkelijk een nieuwe spelervaring oplevert. Natuurlijk zullen de grafisch beter zijn maar voegt het ook iets toe?
Realisme en spanning
Begrijp me goed, ik vind GT6 een mooie en goede race game, maar helaas meer van hetzelfde. Racen wordt pas ‘realistisch’ als je echt in een stoel zit met sturen en pedalen. Waarom ik realistisch tussen komma’s zet: er is natuurlijk een grens aan het realisme in de game. Iedereen weet dat als je met hoge snelheid in het echt over de Duitse Autobaan rijdt er iets anders meespeelt: je bent eigenlijk aan het spelen met je leven (en dat van anderen). In GT6 heb ik geen probleem om met 250 km per uur op een haakse bocht af te rijden om daar vlak voor hard te remmen. Zou ik dit op een circuit doen is het tijd om naderhand de broek te verschonen. Dat element krijgt je heel moeilijk in een race game. Misschien als je een bepaald gedeelte van je hersenen zou kunnen stimuleren met elektroden dat het gevoel kan worden opgewekt maar zou je dat willen? Het moet wel een spelletje blijven.
Gran Turismo, ontwikkeld door Polyphony Digital voor de PS3 en uitgebracht door SCE op 6 december 2013.
Kosten Playseat Gran Turismo €399, Logitech GT Stuur €150, GT6 €65
Verder lezen over Sony
Gaming22.10.2024
Zoveel mooier kan een game op PlayStation 5 Pro zijn
Gaming25.09.2024
De 5 beste aankondigingen van Sony’s State of Play
Gaming20.09.2024
Hebbeding: Sony komt met limited edition PlayStation 5 voor 30ste verjaardag
Gadgets11.09.2024
Dit is de nieuwe 3,5 mm ECM-L1 Lavalier microfoon van Sony
Gaming10.09.2024
PlayStation 5 Pro aangekondigd: ‘De meest krachtige Sony-console ooit’
Gaming10.09.2024
PlayStation onthult vandaag waarschijnlijk de PlayStation 5 Pro
Gaming06.09.2024
Sony teaset per ongeluk expres de nieuwe PS5 Pro
Gaming07.06.2024