18.10.2013
Gaming

Pro Evolution Soccer 2014 maakt een flinke inhaalslag

By: Jeroen de Hooge

BlogGaming

Heel lang is EA en met name EA Sports een makkelijk doelwit geweest voor een stukje spot van mij. “EA Sports, it’s for the lame.” En daar had ik gelijk in. Althans dat vond ik. Nee, dat had ik! Mijn probleem is echter dat ik moeite heb mijn ongelijk te moeten geven, met name als de ‘vijand’ – die ik vaak bespeur bij de grote coörperaties en het grote geld – het dreigt te winnen van mijn Japanse creatieve vrienden. Zo zwart-wit is het allang niet meer. En eerlijk is eerlijk: de laatste 2 jaar is FIFA concurrent PES voorbij gerend en dat is moeilijk goed te maken. Tijd voor een goeie tackle van Konami zou ik zeggen, niet?

pro-evolution-soccer-2014-maakt-een-flin.jpg
pro-evolution-soccer-2014-maakt-een-flin.jpg

Konami vond in ieder geval ook dat er iets moest gebeuren en heeft ook niet meer kunnen rusten op hun kwalitatieve voorsprong. Nog een geluk dat er nog een flink team bezig is geweest met een nieuwe engine voor Metal Gear Solid, de Fox Engine, want nu kon deze engine die het uiterste uit deze generatie moet putten proberen PES van grotere kwaliteiten te voorzien. En dat werkt. Zo kon altijd al de kritiek gegeven worden dat Konami weinig kaas gegeten had van het nabouwen van echte spelers in een computermodel. Nu zien ze er beter uit, al moet gezegd worden dat voor de meesten nog altijd plastische chirurgie nodig is.

Waar hem dit in zit is mij een raadsel, al durf ik te stellen dat de enige logica hiervoor GELD is. Er is simpelweg niet het geld en de mankracht om zoveel detail te leggen in de computermodellen van spelers. Nu was het echter voorheen bij PES ook zo dat Messi, Ronaldo en Pirlo eerder weggelopen kwamen uit The Walking Dead dan dat ze leven in hun gelaat en ogen uitstralen. Welnu: dat is voorgoed verleden tijd! Fox Engine is uiteraard ontworpen voor meneer Kojima en zijn staff en die moet het hebben van gelaatsuitdrukkingen en levende modellen. Bewegingen zijn vloeiend, uiterst gedetailleerd en zijn een grote vooruitgang waarmee PES in ieder geval naast zijn concurrent FIFA gaat staan.

PES2014-3

Maar goed, ik moet ophouden met vergelijken. Want wie stapt er eigenlijk over van FIFA naar PES? Eigenlijk is dat grappig: degene die meer voor de finesses van het voetbalspel wil gaan en die meer de diepgang wil zoeken. Op zich is dat een slimme move van Konami en er zal vast wel lang nagedacht zijn door de mensen. Want hoe wil je het leukste spelletje van de wereld net zo leuk en mooi maken als EA als je 1) daar het team en het geld niet voor hebt en 2) niet de broodnodige licenties kan betalen? Konami heeft het de afgelopen jaren al verloren van de geliktheid van FIFA en EA is voorts vrolijk verder gegaan om het gelikte ‘arcade-achtige’ van Konami voorbij te streven. En dus ging PES de diepte in. Want investeren alleen in de engine, dat kan zich nog lonen.

En zo zitten we in een regelrechte, echte voetbalsimulatie-game, waarbij de diepgang ongekend is en het leren beheersen van de game zo diep kan als je maar wil. Konami heeft namelijk zelfs de psyche van spelers mee laten wegen in hoe een speler zich gedraagt in het spel. Mist een speler een opgelegde kans of heeft hij zojuist die splijtende pass gegeven? In het eerste geval zal de speler geslagen en zenuwachtig zijn en dus een balletje ‘missen.’ In het tweede geval raakt hij verder opgewonden en krijgt hij er meer energie van.  Naast dit alles voelt alles toch weer wat natuurlijker aan. Waar ik in de vorige twee PESsen de controle over de bal vaak kwijt was, heb ik die nu weer terug, ondanks dat deze niet perse aan een touwtje aan je voet zit (ok bij Messi wel, maar dat is in het echt ook hè). Het werkt allemaal intuïtief en PES is wat dit betreft wel belonend: stop er tijd en oefening in en het spel zal je zeker belonen! Voor de rest is het er allemaal: de verschillende modes, het online spelen en de Champions league mode. Want dat laatste is natuurlijk hetgene waar Konami de centjes aan uitgegeven heeft qua licentie.

pes-2014-024

Je kunt het spelen zo ingewikkeld en geavanceerd maken zoals je wil. Dat maakt het uiteindelijk een spel dat door verscheidene niveau’s van spelers  gespeeld kan worden, maar waarbij de mogelijkheden immens zijn en een geluksoverwinning tegen een top speler er eigenlijk niet in zit. Het is waar: het is allemaal niet zo gemakkelijk en arcade als FIFA, maar uiteindelijk beloont PES wel voor de investering die je doet.

Eigenlijk ben ik heel tevreden, maar ik vind dat ik toch wat te zeuren moet hebben. Dat laatste kan ik het beste over de AI als je de bal niet hebt. Te vaak gebeurt het me nog dat verdedigende spelers niets doen, stappen of koppen als ik verwoest op de knop lig te drukken. In deze is het dus duidelijk zaak dat je zorgt dat je de bal zelf hebt. Want zoals ons orakel zegt:  “als je de bal nie hep ken je nie winne.” Het is frustrerend om een hoge bal te zien komen en toch sommige mannetjes statisch niet ziet mee springen, of hun been niet uitsteken. Daarnaast vind ik het frustrerend dat het uitkijken is met de standaard balafpak-methode. Veel vaker nog dan eerder ligt het gevaar van pootje haken op de loer en laat dat nou erg vervelend zijn binnen het strafschopgebied. BOEH SCHEIDS!

PES heeft een flinke inhaalslag gemaakt, niet perse op FIFA maar op zichzelf. Niet langer is het stil blijven staan en heeft het geweigerd om veranderingen door te voeren of kleur te bekennen. Dat heeft men echter ruimschoots goed gemaakt met deze editie. Waar FIFA nu min of meer weinig veranderingen heeft doorgemaakt ten opzichte van voorgaande jaren heeft PES zichzelf herontdekt. Buiten dit alles heeft PES een iets gunstiger prijskaartje dan FIFA en is het tussen de 5 en 10 euro goedkoper bij de meeste winkels. Of het genoeg is voor fans om over te lopen? Ik denk het niet, maar iedereen zou het zo kunnen doen; PES is een prima game en niet minder dan FIFA niet jaar.

Pro Evolution Soccer 2014, ontwikkeld door PES Productions voor Xbox 360, PS3 (getest) en PC en uitgebracht door Konami op 19 september 2013

Share this post