Media13.03.2012

Trendrapport: ‘Internetbureau dient volledige online kanaal te regisseren’


trendrapport-internetbureau-dient-volled.jpg
trendrapport-internetbureau-dient-volled.jpg

Van f-commerce tot en met responsive webdesign, de ontwikkelingen binnen de internetbranche gaan razendsnel. Daarin zal het jaar 2012 geen uitzondering vormen. Maar wat kunnen we de komende maanden precies verwachten? Platform Internet Bureaus Nederland (PIBN), de branchevereniging van de beste internetbureaus, vroeg zijn leden welke belangrijke trends zij dit jaar verwachten en kwam tot een aantal interessante conclusies.

Social media: Over social media wordt al lange tijd veel gepraat, en deze trend zet dit jaar stevig door. Elke organisatie krijgt in 2012 met social media te maken, van wereldwijd actieve adviesbureaus tot en met de elektriciteitsboer om de hoek. Er liggen hier nog volop kansen. De focus moet daarbij wel liggen op een strategische inzet. Timing van de boodschap wordt daarbij steeds belangrijker.

Langdurige relaties: Het opbouwen en onderhouden van ‘langdurige relaties‘ met klanten is momenteel belangrijkste trend. De verbintenis met de klant wordt steeds sterker. Je zult daarom als internetbureau het volledige online kanaal moeten regisseren.

Vier opvallende trends die de online industrie in 2012 zullen beheersen zijn volgens PIBN:

– Van m-commerce tot tv-commerce: De wereldwijde crisis is koren op de molen van booming e-commerce. Het internetkanaal vervangt het fysieke kanaal en is dé kans voor ondernemers om kosten te besparen en de consument op maat te bedienen. Bovendien gaan we in 2012 verder op zoek naar mogelijkheden in m-commerce (mobile), t-commerce (tablet), f-commerce (facebook), tv-commerce, etc.

– De juiste content op het juiste device: Het op de juiste plaats, tijd en device de juiste content en service kunnen aanbieden is een belangrijke trend voor 2012. Naast de toenemende adoptie van devices in het dagelijks leven, worden ook de vervagende grenzen steeds duidelijker. De smartphone wordt niet meer alleen on-the-go gebruikt, maar ook gewoon thuis op de bank.

– Buienradar op tv: De groei van apps zet in 2012 onverminderd door. Ook tablets en televisie zullen dit jaar bijdragen aan de acceptatie van apps. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van de Buienradar-app op een interactieve televisie. Dat internettelevisie dit jaar werkelijk zal doorbreken, is volgens de PIBN-leden zeker. De Olympische Spelen zullen daar een belangrijke rol in spelen.

– Responsive of adaptive design: Responsive design is een absolute trend in 2012. Het ontwerpen van dynamische pagina’s die met de resolutie mee veranderen, biedt vele voordelen. HTML5 zal massa krijgen en steeds vaker native apps vervangen. De ontwerp- en technische disciplines komen steeds dichter bij elkaar te liggen. Oftewel, de interface vindt zich in 2012 opnieuw uit

...